791 läst ·
21 svar
791 läst
21 svar
Felaktig gjutning av betongplatta?
Det enklaste är om måtten är fel. Då är det bara att reklamera. Jag hade velat få ut allt en bit och lite undergrävning också. Sen skulle jag hellre göra det själv.S Sebastian Lindqvist1 skrev:Jag bryr mig egentligen inte heller om att det ska vara jättefint estetiskt, men lite snyggare hade man väl kunnat få till? Sidorna ser ju hela skeva ut eller?
Jag frågade vad han rekommenderar och då tyckte han på det viset, men har inte han också en skyldighet enligt lag att avråda mig om den här lösningen inte blir bra? Typ enligt KKL? Han ska väl ta hänsyn till både buller, ljud samt vatten som kan hamna runt plattan?
Han har ju dessutom inte gjort något fall ut mot gräset utan vattnet går in direkt mot sockeln samt att måtten är fel. Och dessutom ingen rörelsefog. Det här tycker jag är alldeles för mycket för att vara okej?
Bra fråga gällande grävning undertill, har inte mätt men när jag tittar på bilderna ser det knappt ut som att det är grävt...
Men angående placeringen: en gjutare kan inte förväntas veta vad som är bäst. Du måste konsultera LLVP-säljaren om råd av placering av pumpen.
Medlem
· Stockholm
· 11 inlägg
Jag tackar dig ödmjukast för ditt engagemang, jag har en jävla ångest här hemma. 🙂D datja skrev:Det enklaste är om måtten är fel. Då är det bara att reklamera. Jag hade velat få ut allt en bit och lite undergrävning också. Sen skulle jag hellre göra det själv.
Men angående placeringen: en gjutare kan inte förväntas veta vad som är bäst. Du måste konsultera LLVP-säljaren om råd av placering av pumpen.
Jag kommer få arbetet reklamerat, till stor del gällande måttet då det mer eller mindre känns som ett avtalsbrott... Får se vad hantverkaren säger.
Återigen, tack för dina svar. 🙂
Lycka till!S Sebastian Lindqvist1 skrev:
Det är svårt att orientera sig i Stockholms hantverksardjungel.
Till slut blir det så att man hellre gör själv.
Men några bra namn har man samlat på sig genom åren.
Måtten är en sak mynt hela den betongplattan är felkonstruerad, din värmepump kommer att släppa vatten/fukt och så ska betongplattan gjutas med lutning ifrån huset och väggen, sedan lämnar man lämpligtvis minst 22mm emellan väggen och den nya betongen så att ingen fuktbelastning tillförs husväggen.S Sebastian Lindqvist1 skrev:
Sedan är ytan slarvigt utförd kan skuras och glätta betydligt bättre.
Men detta sagt så bör du reklamera hela betongplattan med krav att dom får riva och göra en ny.
Som andra skrivit så är det för att vibrationerna inte ska fortplanta sig in i huset. Dessutom blir luftflödet lite bättre med avstånd till väggen och man får bort vatten och is från huset.S Sebastian Lindqvist1 skrev:
Jag vet inte inte.S Sebastian Lindqvist1 skrev:
När en murare gjorde en platta till vår LV VP för över 10 år sedan var jag med i arbetet. De flesta hantverkare jag haft kontakt med har varit duktiga och snabba men varje gång jag inte är på plats och i förväg vet hur jag vill ha det blir resultatet något annat än jag tänkt.
Medlem
· Stockholm
· 11 inlägg
Hej,
Jag hade kontakt med hantverkaren idag och han har gått med på att riva den gamla och göra en ny. Förhoppningsvis med bättre resultat denna gång. 🙂
Tack för allt engagemang i tråden!
Mvh
Jag hade kontakt med hantverkaren idag och han har gått med på att riva den gamla och göra en ny. Förhoppningsvis med bättre resultat denna gång. 🙂
Tack för allt engagemang i tråden!
Mvh
Klicka här för att svara