Den där plasten från 2006 har väl dessutom inte en teknisklivslängd på mer än 20 år.

G guggen skrev:
Den där plasten från 2006 har väl dessutom inte en teknisklivslängd på mer än 20 år.
Varifrån kommer den siffran? Om det vore sant, så borde alltså alla väggar ( ytterväggar) behöva bytas var 20:e år ! Helt fel enligt min erfarenhet. Jag har plast, som är inbyggt i huset och som verkar helt ok nu idag 40 år efter det byggdes. Akilleshälen för plast är väl normalt uv- ljus, lösningsmedel och ev. ozon. Byggplast utsätts ju normalt inte för något av detta, så visa gärna på vad, som skulle begränsa livslängden till 20 år och vilken som kommit fram till den siffran.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varifrån kommer den siffran? Om det vore sant, så borde alltså alla väggar ( ytterväggar) behöva bytas var 20:e år ! Helt fel enligt min erfarenhet. Jag har plast, som är inbyggt i huset och som verkar helt ok nu idag 40 år efter det byggdes. Akilleshälen för plast är väl normalt uv- ljus, lösningsmedel och ev. ozon. Byggplast utsätts ju normalt inte för något av detta, så visa gärna på vad, som skulle begränsa livslängden till 20 år och vilken som kommit fram till den siffran.
Teknisk livslängd enligt tillverkarna. Tror dock den har förbättrats de senaste åren och det brukar anges 25 eller 30 år, men 2006 var den knappast över 20år Plasten vittrar helt enkelt sönder, det blir sprickor mm. Poängen är att man knappast kan förlita sig eller bygga så att plasten är det viktigaste i en isolerad vägg. Det kommer bli hål och sedan spricka.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och en snabb koll på första bästa bygghandel säger 50 år.....undrar fortfarande varifrån 20 år kommer.
Rulle med åldersbeständig byggfolie från bygghandel märkt "50 år hållbarhet".

Den åldersbeständiga folie jag byggde med för 10-15 år sen hade iallafall en förväntad livslängd på 50 år vad jag minns. Man bygger väl inte in något som förväntas hålla i bara 20 år?

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och en snabb koll på första bästa bygghandel säger 50 år.....undrar fortfarande varifrån 20 år kommer.
[bild]
20 år brukade vara bransch standard, men plaster har blivit bra mkt bättre de senaste 10 åren, den du länkar till ovan är behandlad med ngt står det, och av den anledningen har den lång livslängd. Säkerligen standard idag.

Gjorde en mindre undersökning för ca 15 år sedan när jag skulle renovera ett hus, då låg de på 20år. Kollade lite nu och de verkar behandla dem med ngt och standard verkar vara 50år. Inga gulnande 80 tals plaster längre alltså.

En skitlänk, men alltid ngt..
https://byggmentor.se/renovera/sa-lange-haller-huset-livslangd/

Redigerat:
useless useless skrev:
Den åldersbeständiga folie jag byggde med för 10-15 år sen hade iallafall en förväntad livslängd på 50 år vad jag minns. Man bygger väl inte in något som förväntas hålla i bara 20 år?
Nej, visst är det sjukt.
Färg som ramlar av efter 5-10 år, panel som är 13mm.... man bygger inte direkt för framtiden.

Färgen bygger man inte in...

useless useless skrev:
Färgen bygger man inte in...
Nej, skitfärgen stänger man inne all fukt med så att hela kåken ruttnar.

Skadad och rötmärkt träport med sprickor och skadad röd färg som flagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5år gammal port, förra ägaren piffade upp med lite go skitfärg innan visning...

Plastens livslängd handlar nog mer om när den står på rulle. När den sitter statiskt i väggen och inte påverkas av nåt sitter den nog där den sitter i evigheter typ. Faller sönder gör den nog först när man börjar riva i sakerna så livslängden handlar nog inte om att man ska byta plasten i väggarna var 20-50 år.

Ang. livslängden är det väl som med alla andra tekniska livslängder. Rätt utfört och med lite underhåll där så är tilllämpligt håller det dubbelt så länge i verkligheten. Jag har iaf aldrig hört talas om att det är problem att den "åldersbeständiga plasten" i ångspärren skulle spontant förstöra sig själv efter 20 år. Mina föräldrars hus från 1979 har fortfarande fungerande ångspärr.
När man börjar riva i det kan det säkert börja falla isär dock.

G guggen skrev:
20 år brukade vara bransch standard, men plaster har blivit bra mkt bättre de senaste 10 åren, den du länkar till ovan är behandlad med ngt står det, och av den anledningen har den lång livslängd. Säkerligen standard idag.

Gjorde en mindre undersökning för ca 15 år sedan när jag skulle renovera ett hus, då låg de på 20år. Kollade lite nu och de verkar behandla dem med ngt och standard verkar vara 50år. Inga gulnande 80 tals plaster längre alltså.

En skitlänk, men alltid ngt..
[länk]
Jag frågade Icopal om jag snart skulle behöva byta folien jag monterade 1999. Dom svarade:

"Hej

Förväntad livslängd är mer än 50 år.

Eftersom ångspärren ligger skyddad mot mekanisk nötning och soljus så är den betydligt längre.

Med vänlig hälsning
Roger
Tekniker"

• Gilla
Marcus_L och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
fast kontentan är ju densamma ändå. Plasten är ju inte den primära delen i en isolerande vägg. Drar det in i isoleringen så pass att det blåser bakom plasten så är ju inte lösningen att plasta bättre. Vind och drag ska ju stoppas redan bakom ytterpanel eller vad det nu må vara.
Plastens (ångspärr, diffusionsspärr) uppgift är såvitt jag förstått att förhindra den varma fuktiga luften (högre ångtryck) från att ta sig ut i väggkonstruktionen och kondensera mitt i isoleringen.

Vindpappen är inte diffusionstät, bara lufttät, men den monteras inte med samma omsorg som plasten, dvs det blir inte helt tätt. Och det gör inget.

Isoleringen har ingen lufttätningsfunktion. För att den skall fungera måste allt luftdrag stoppas.

Sen kan huset vara dragfritt (pga tillräcklig täthet) utan plast genom väl monterad vindpapp och väl tätade skarvar överallt på den inre beklädnaden. Även dragfritt pga inga stora kalla väggar pga dålig isolering. Men med undertrycksventilation och hål i plasten kommer det smita in luft genom hålet utan att det behöver vara fel i utförande av vindpapp och isolering.

Det är nog lite begreppsförvirring i tråden ang. flödet i min vägg. :)
Det blåser inte som en lövblåsare i hörnet. Det läcker in luft, det flödar väl någon liter per sekund kanske. Det är mer än ett kallras man hade haft om det saknas isolering. Och det beror på att huset har mekanisk frånluft och att detta är absolut lägsta punkten i huset. Stänger jag av fläkten minskar draget.

Frågan om för stort undertryck och ev. brist på tilluftsventiler är intressant. Ju fler hål det är i ångspärren desto mer undertryck måste jag ju ha för att förhindra att fukt går ut genom hålen i ångspärren!?

Med perfekt tät ångspärr behövs inget speciellt tryckfall över tilluftsventilerna och man kan ha ett litet undertryck som bara räcker för att inte luften skall strömma in på nedervåningen och ut genom övervåningens tilluftventiler (det är vad som händer om man stänger av fläkten helt och huset i övrigt är tätt).

Med otätheter lite överallt som gör att hela ventilationsflödet på 65 l/s sker genom väggarna vid ett lågt undertryck pga. alla otätheter gör tilluftsventilerna varken till eller ifrån. :/

Det finns förresten isolering i "det mörka hörnet" även om den nog inte är helt perfekt hela vägen.

Följdfråga, menar några av er att bara vindpappen och innerväggarna ska räcka för att få huset lufttätt (vid en provtryckning)? Vill gärna förstå detta ordentligt.

På min sons skola sitter skyltar som säger något om "Kontrollead byggnad, otäthet x l/sm2 vid y Pa, håltagning i innervägg får ej göras djupare än z mm".
Där låter det som att plasten är helt avgörande för att uppnå tätheten.

https://www.byggahus.se/bygga/provtryckning-testar-husets-tathet

Man får nog välja sina jämförelseobjekt. Med undertrycksventilation och nollenergihus så är det såklart viktigt med ett "tätt" hus. Där ingår det ju i beräkningarna att ett hus inte får läcka.
Med äldre hus och andra lösningar så är det inte riktigt samma sak. Då är det ju mest diffusionen man tittar på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.