865 läst ·
11 svar
865 läst
11 svar
Dolda fel - ansvar vid flytt
Hej!
En undran:
Ett hus ägs av familj A, som 2019 säljer det till familj B.
2023 säljer familj B till familj C.
2026 upptäcker familj C ett s k dolt fel (som alltså varken A eller B känt till).
Om vi bortser från dolda fel-försäkringar etc, vem är det som i detta läge har ansvar för felet, familj A eller familj B?
En undran:
Ett hus ägs av familj A, som 2019 säljer det till familj B.
2023 säljer familj B till familj C.
2026 upptäcker familj C ett s k dolt fel (som alltså varken A eller B känt till).
Om vi bortser från dolda fel-försäkringar etc, vem är det som i detta läge har ansvar för felet, familj A eller familj B?
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Som vanligt: "Det beror på"?
Det går helt enkelt inte att svara på det utan att veta alla detaljer.
Det kanske är ett dolt fel, det kanske inte är ett dolt fel.
Utgångspunkten är dock att B är ansvarig för det dolda felet, men i förlängningen A.
Men som sagt, fram med all information i ärendet så det går att svara bätte.
/Workingclasshero
Det går helt enkelt inte att svara på det utan att veta alla detaljer.
Det kanske är ett dolt fel, det kanske inte är ett dolt fel.
Utgångspunkten är dock att B är ansvarig för det dolda felet, men i förlängningen A.
Men som sagt, fram med all information i ärendet så det går att svara bätte.
/Workingclasshero
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det blir en ansvarskedja. OM C upptäcker ett fel som kan klassas som dolt. Så får C kräva B på ersättning, ev. via domstol. Sedan får B kräva A på ersättning om det gått mindre än 10 år.
Men när B kräver A så är det ett helt nytt mål, så det finns ingen garanti för hur domstolen väljer att tolka felet i det ledet. A kan kanske försvara sig bättre mot kravet.
Och här skall man komma ihåg att det finns regler om dolt fel om att man måste anmäla felet till säljaren snarast. Så om vi antar att C anmäler till B idag att de funnit ett fel, och sedan är det slutligt avgjort ex. 2028 i domstol, så kan det vara försent att anmäla det till A då. OM ett krav kommer nu, så bör B anmäla till A omgående.
Men när B kräver A så är det ett helt nytt mål, så det finns ingen garanti för hur domstolen väljer att tolka felet i det ledet. A kan kanske försvara sig bättre mot kravet.
Och här skall man komma ihåg att det finns regler om dolt fel om att man måste anmäla felet till säljaren snarast. Så om vi antar att C anmäler till B idag att de funnit ett fel, och sedan är det slutligt avgjort ex. 2028 i domstol, så kan det vara försent att anmäla det till A då. OM ett krav kommer nu, så bör B anmäla till A omgående.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Du menar varför familj B bara bodde i huset i 4 år?M maria01 skrev:
Hur länge A bodde i huset vet vi inte och hur länge Vi avser bo i huset vet vi inte heller. Att en familj bor i ett hus i 4 år och sen flyttar skulle inte oroa mig.
Utöver det hjälper nog inte TS ett dugg.
Tack för alla inspel!
Inser att jag borde varit tydligare och ber om ursäkt.
Detta är alltså ett fiktivt scenario. Ja, vi flyttade för mindre än tio år sedan och de som köpte huset har sedan dess sålt det vidare. Men det fanns mig veterligt inga indikationer på något fel och alla besiktningar var u a. Och att huset såldes vidare rätt snart hade naturliga orsaker, inga konstigheter med det.
Det är mest jag som tyckt att denna "risk" med dolda fel är lite jobbig att ha hängande över sig i tio år, även om det som sagt inte funnits något reellt skäl till oro. Och då slog det mig att vidareförsäljningen kanske så att säga upphävt vårt ansvar och var nyfiken på om det fanns ett klart och enkelt svar på det, som kanske även någon annan skulle ha nytta av.
Men tack alla för engagemanget!
Detta är alltså ett fiktivt scenario. Ja, vi flyttade för mindre än tio år sedan och de som köpte huset har sedan dess sålt det vidare. Men det fanns mig veterligt inga indikationer på något fel och alla besiktningar var u a. Och att huset såldes vidare rätt snart hade naturliga orsaker, inga konstigheter med det.
Det är mest jag som tyckt att denna "risk" med dolda fel är lite jobbig att ha hängande över sig i tio år, även om det som sagt inte funnits något reellt skäl till oro. Och då slog det mig att vidareförsäljningen kanske så att säga upphävt vårt ansvar och var nyfiken på om det fanns ett klart och enkelt svar på det, som kanske även någon annan skulle ha nytta av.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Och fiktiva svar du fick.S Steglitsen skrev:Tack för alla inspel!
Bästa svaret
Rent krasst är ni ansvariga i 10 år oavsett hur många försäljningar som görs. Det enda som händer är som sagt var att varje köpare måste kräva ansvaret från sin säljare hela vägen tillbaks till er.S Steglitsen skrev:
Klicka här för att svara