234 297 läst ·
1 191 svar
234k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Nej, det menade jag inte heller.martin43 skrev:
Jag pratar bara generellt om processen. Med anledning av att det lät så självklart att handlaren bara kunde skicka faktura och sedan var saken biff inlägg # 37 (kanske borde tydliggjort med citat...)
Trodde det var mig du kommenterade och inte TS specifika fall...
Ok.Räknenisse skrev:
Däremot tycker jag att det INTE är självklart att man kan utgå från att man utan vidare ska få behålla saker man köpt uppenbart för billigt, för att säljaren gjort ett enkelt misstag, t.ex lagt in fel pris i systmet "glömt en nolla". Det är väl bara att använda sunt förnuft, extra bonus i detta fallet då lagen verkar vara just det förnuftig.
Det betyder ju inte att man bara "kan skicka en faktura" dock.
Inte riktigt samma sak men om jag råkar skriva fel kontonummer och sätter över 10000kr till fel person, har den personen ingen rätt att behålla pengarna bara för att jag råkade skriva fel (under förutsättning att jag påpekar att jag råkat göra fel och vill ha tillbaka pengarna!).
Sedan får man tycka att erbjudandet är så bra att man vill köpa flera. Det är inte samma sak som att fatta att priset ät för bra för att vara sant.
Själv har jag köpt flera leksakshelikoptrar på Jula när de kostar 100kr istället för 200kr, just för att det då ligger inom budgetten jag har för present till barnkalas.
Själv har jag köpt flera leksakshelikoptrar på Jula när de kostar 100kr istället för 200kr, just för att det då ligger inom budgetten jag har för present till barnkalas.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ja, alltså nog var det billigt men inte omöjligt. Det var lite känslan "nej, men det här kan inte vara sant. Fast är det deras billigaste variant och förra årets modell så är det inte omöjligt. Speciellt när man handlat saker på Sibas utförsäljning på 70 %".
Nu med facit i hand borde man förstått och därav har samvetet fått sig en törn.
Så kort och gott:
Handlat i ond tro, nej. Borde jag förstått. Ja, med facit i hand.
Nu med facit i hand borde man förstått och därav har samvetet fått sig en törn.
Så kort och gott:
Handlat i ond tro, nej. Borde jag förstått. Ja, med facit i hand.
Clickok var riktigt svin, om det jag hört stämmer. T.ex kunde lågt pris på USB minne och sen kräva ut mer pengar på kunden (eller dra det till rätten).Leifur skrev:Det TS beskriver är ganska lika det som detta:
ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem
Dock med den skillnaden att i det fallet spelade företaget fult, stämde killen killen för att få tillbaka pengarna och kom med en massa falska påståenden. Tingsrätten däremot hade inga problem med att nysta upp skiten och företaget åkte på däng.
Obs, nedanstående är med reservation för att jag inte är någon jurist, utan endast har rudimentär förståelse efter att ha tagit några juridikkurser.
När man handlar hos webbhandlare så funkar det såhär:
Anbud:Accept:
- När man lägger en vara i en varukorg, fyller i en massa köpinfo och sen klickar på köp, så skickar man ett anbud till handlaren: Jag erbjuder mig att köpa dessa prylar till detta pris
Sen är ju frågan vad som är en accept eller inte. En del handlare tror att bara för att det inte står "orderbekräftelse" i svaret så är det ingen accept, medan vissa personer tror att om det står "orderbekräftelse" i svaret så är det en accept.
- Handlaren kan sen välja att acceptera anbudet eller inte och svarar antingen med en s.k. accept där de antar anbudet, eller säger Tack, men nej tack. Har handlaren skickat en accept så är avtalet ingånget.
Det finns såvitt jag vet inga krav på att speciella termer ska användas som bestämmer om ett svar på ett anbud är en accept eller ett avslag. Ett svar kan vara en accept utan att ordet "orderbekräftelse" nämns och ett svar kan innehålla ordet "orderbekräftelse" utan att vara en accept.
Sen ska man ha klart för sig att det ofta förekommer informationsutbyte mellan anbud och accept, t.ex. Tack för din beställning, eller Order mottagen, etc.
Deras affärside verkar snarare ha gått ut på att lura kunder att tro dom har ett lågt pris. Sen tvinga/lura kunderna att betala normalt pris i efterhand.
Efter denna dommen, blev inte butiken långvarig som tur var.
Det mail man få direkt efter köp är inte bindande för butiken i alla fall, utan när köpet blir godkänt (oftas andra bekräftelsen man får är godkännandet) och varan skickas.
eh, bry dig inte om det, grattis till ett klipp!!
Butiken har haft flera tillfälle att avbryta order och då speciellt när de packade order. Har du väl mottaget produkterna så får du tolka det som godkänt. Att de skulle begära tillbaka något känns mindre rimligt, du kan ju redan ha delat ut dem eller börjat använda dem, vem vet.
Att veta om ett pris är felsatt eller inte i en webbutik är inte konsumentens uppgift. Man vet oftast inte varför en produkt har ett givet pris, lockvara? restparti? special version? Det är något helt annat om det gäller från en privatperson då det kan handla om stulna produkter.
Ett tips är dock att hålla sådant som detta för dig själv då det lätt sticker folk i ögonen, särskilt här på byggahus där man alltid kan hitta något att klanka på.
Butiken har haft flera tillfälle att avbryta order och då speciellt när de packade order. Har du väl mottaget produkterna så får du tolka det som godkänt. Att de skulle begära tillbaka något känns mindre rimligt, du kan ju redan ha delat ut dem eller börjat använda dem, vem vet.
Att veta om ett pris är felsatt eller inte i en webbutik är inte konsumentens uppgift. Man vet oftast inte varför en produkt har ett givet pris, lockvara? restparti? special version? Det är något helt annat om det gäller från en privatperson då det kan handla om stulna produkter.
Ett tips är dock att hålla sådant som detta för dig själv då det lätt sticker folk i ögonen, särskilt här på byggahus där man alltid kan hitta något att klanka på.
Avtal = Anbud + Accept.
Det är väl inte helt omöjligt att de ibland skulle tänkas lägga in riktigt bra erbjudanden. Det gör ju att antalet besök på siten ökar om det finns chans till klipp. Och när möjliga köpare tittar runt så köps nog både ett och annat som inte skulle köpas där annars. I det sammanhanget är ju ett inlägg som detta bra reklam för företaget.
Det är väl inte helt omöjligt att de ibland skulle tänkas lägga in riktigt bra erbjudanden. Det gör ju att antalet besök på siten ökar om det finns chans till klipp. Och när möjliga köpare tittar runt så köps nog både ett och annat som inte skulle köpas där annars. I det sammanhanget är ju ett inlägg som detta bra reklam för företaget.
Ja i TS fall kan vi nog vara 100% säker på att de har ingått ett köpeavtal då det är både betalt och levererat.
Så nu är det faktiskt en oerhörd uppförsbacke för vilkendera av parterna att ändra på detta. Grundregeln är ju att avtalet gäller.
I nuläget skulle det handla om en process där man har att bevisa hur den andra parten i så fall handlat svikligt.
Detta lär knappast ske med tanke på det ringa beloppet det rör sig om i relation till storleken på bolaget som ev skulle börja försöka bråka. De har för mycket att förlora på detta, och samtidigt är det en otroligt oviss utgång i detta case också. Det finns inte mycket alls som är något hållbart bevis för "ond tro".
Om det var TS kusin som var web-ansvarig och hade lagt in detta pris, då hade företaget haft goda möjligheter att klämma åt både TS och kusinen.
Så nu är det faktiskt en oerhörd uppförsbacke för vilkendera av parterna att ändra på detta. Grundregeln är ju att avtalet gäller.
I nuläget skulle det handla om en process där man har att bevisa hur den andra parten i så fall handlat svikligt.
Detta lär knappast ske med tanke på det ringa beloppet det rör sig om i relation till storleken på bolaget som ev skulle börja försöka bråka. De har för mycket att förlora på detta, och samtidigt är det en otroligt oviss utgång i detta case också. Det finns inte mycket alls som är något hållbart bevis för "ond tro".
Om det var TS kusin som var web-ansvarig och hade lagt in detta pris, då hade företaget haft goda möjligheter att klämma åt både TS och kusinen.
Det är intressant att läsa om vilka utnyttjare vissa i tråden här är
Det är väl ingenting att skratta sig lycklig över att en butik gör ett uppenbart misstag som man sedan utnyttjar.
Magkänslan säger att det skulle varit fler pluspoäng om man istället mailade dem och informerade om felet.
mvh
/företagare
Det är väl ingenting att skratta sig lycklig över att en butik gör ett uppenbart misstag som man sedan utnyttjar.
Magkänslan säger att det skulle varit fler pluspoäng om man istället mailade dem och informerade om felet.
mvh
/företagare
Kan du med handen på hjärtat säga att du tackar nej till en bra deal ?Alpha1 skrev:Det är intressant att läsa om vilka utnyttjare vissa i tråden här är![]()
mvh
/företagare
Jag tycker inte man behöver ha dåligt samvete om NetOnNet råkat sälja några grejer med förlust. Det kan inte vara nåt som ens märks i deras kassa. Kommer dom på det själva och kräver mer betalning får man väl skicka tillbaka varan om man inte vill betala mer eller bråka.
Och som många andra påpekat, det kan mycket väl vara så att de säljer vissa varor tokbilligt, omöjligt för mig att veta.
Vad det här lärt mig är att betala direkt vid köp av företag jag litar på!
Och som många andra påpekat, det kan mycket väl vara så att de säljer vissa varor tokbilligt, omöjligt för mig att veta.
Vad det här lärt mig är att betala direkt vid köp av företag jag litar på!
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Om det faktiskt står rea/utförsäljning o.dyl. så tror jag man får lov att förutsätta att nästan hur låga priser som helst kan vara ok - även 0 kr.
Skillnad om det inte finns något som skyltar för att det ska vara ett erbjudande, men bara står halva priset med helt vanligt text - mer troligt en miss
Skillnad om det inte finns något som skyltar för att det ska vara ett erbjudande, men bara står halva priset med helt vanligt text - mer troligt en miss