Chrissofsweden skrev:
För dryga tvåhunkan styck så kan jag ha en i stugan, en i snickarboa, perfekt förödelsedagspresent till en vän, brorsan behöver säkert en och den sista kan jag sälja så går jag plus på hela kalaset :)
Jag fyller år snart! :p

• Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Jag kan köpa den sista för 500:- :)
(har kört sönder min egen GOP 300...)

U
Chrissofsweden skrev:
förödelsedagspresent
Är det något nytt? Kan inte bestämma mig för om det låter läskigt eller riktigt häftigt.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Som jag har förstått det så är det alltid butikens ansvar att ta rätt betalt. Det gäller såväl nätbutiker som fysiska dito. Köper du något på ICA och kollar kvittot i bilen och ser att de tagit 3 kr istället för 300 kr för oxfilén så har man som kund inget juridiskt ansvar att gå tillbaka och be dem rätta till det. Butiken kan heller inte kräva tillbaka varan eller mellanskillnaden. De kan vädja till dig med mössan i hand, men några krav kan de inte ställa.

Jag är inte jurist, men jag har för mig att jag läst om detta någon gång.
Nej, stämmer inte. Lika lite som "bef.skick" finns kvar som giltig formulering i avtal/kvitto.
Saxat från http://lawline.se/answers/rattigheter-vid-fel-pris-pa-vara ;
"Säljaren kan också åberopa 32 § avtalslagen om det slås fast att ett avtal inte har slutits. I 32 § avtalslagen står nämligen att säljaren kan häva köpet pga. felskrivning om du som köpare var i ond tro. Dvs. du misstänkte att något inte stod rätt till med priset, och skäligt pris för varan ska betalas oavsett prisangivelse.

En till länk som bekräftar ovan;
http://www.hallakonsument.se/klaga-...attigheter-som-konsument/fel-pris-i-annonsen/

Jag håller inte med dig Stephan. Du utelämnar hela texten i Lawline angående ingånget avtal:

"Det är omdiskuterat hur varor på en hemsida ska ses, antingen ses det som ett anbud när varorna erbjuds och i så fall uppkommer ett avtal så fort du gör din beställning. Det mer troliga är dock att varorna på hemsidan anses som ett utbud och du skickar då en vilja om att köpa varor som måste accepteras av säljaren för att ett avtal ska uppkomma."
I TS fall måste det ju anses att webbsidan accepterat att avtalet ingåtts med det låga priset eftersom de tagit emot totalsumman och dessutom skickat varorna. Länken till Hallå konsument avser annonser och är inte heller relevant i detta fall. Om TS sett priset och klickat på "Köp" men det blivit ett annat pris när det var dags att betala, och då kontaktat webbutiken och krävt att få de felaktiga priset, då hade det varit relevant.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om allt är helt automatiserat på Netonnet om någon människa varit inblandad där och inte insett att priset var fel varför skulle det då anses som självklart att köpare gjorde det?

/Mats

Många har lämnat relativt felaktiga svar. Det är inte "kört" för butiken bara för att betalning slutförts och varan levererats.

Utan butiken kan komma och kräva pengar. Oavsett om det gäller en "riktig" butik eller "nätbutik". Grunden är om du varit i ond tro.
En tumregel är att om du köper en dyrbar pryl enbart för prisets skull, för att du vet att prylen är markant dyrare i verkligheten, trots att du inte alls behöver prylen, så är det ond tro. Det kan exempelvis vara att man köper onödigtvis många exemplar, en onödigtvis stor storlek (t.ex. köper en 70 tums TV när man bara behöver 40 tum, bara för att 70-tummaren var felaktigt prissatt och billigare än 40-tummaren).

Man har inte rätt att sko sig på andras misstag. Det finns fall där man borde inse att något inte står rätt till och inte vara girig och ska tjäna pengar. Det är därför vi har en praxis om conditio indebiti vilket innebär att ekonomiska fel ska rättas till.

----

Och nu till vad butiken kan göra juridiskt:
Det normala är att man kräver tillbaka varorna, mot att köpeskillingen återbetalas. Har du dock brutit plomberingen har butiken rätt till skäligt pris för produkten. Normalt brukar då vara det försäljningspris som var tänkt.

Detta kan då faktureras. Detta gäller om du betalt via en metod där köpeskillingen inte kan ändras i efterhand, t.ex. Swish, Direktbetalning m.m.

Har du däremot betalat t.ex. via kort kan köpeskillingen ändras i efterhand. Att få till en ändring av köpeskillingen i efterhand är mycket svårt om inte inlösenavtalet ger möjlighet att ändra beloppet i efterhand - brukar vara vanligt för biluthyrningsfirmor som vill kunna debitera skador på bilen, om inlösenavtalet tillåter det så räcker det att gå in i kortapparaten/adminpanelen och ändra, annars måste butiken skriva ett dokument till inlösaren varför de anser köpeskillingen felaktig och varför de vill ändra det i förhand godkända beloppet.

Om motivationen godkänns av inlösaren och kortbolaget (Mastercard/Visa) så kommer beloppet att justeras.
Och då har du inget att säga om sedan. Då är det du som får stämma butiken om du anser deras justering felaktig.

Får de inte igenom den via kortbolaget så kan de också fakturera.

Men för att detta ska gälla, så gäller att prisskillnaden måste vara markant. Det räcker inte att butiken slår fel på priset med 10 %. (t.ex. slår 3300 ist för 3600) utan prisskillnaden måste vara typ att man missat en nolla eller att man lagt på 85 % rabatt där det bara skulle vara 8% rabatt.

Och ta reda på vem som är kunden är inga problem. Har man t.ex. i en ICA-butik använt sitt bonuskort eller betalkort är det en smal sak att ta reda på vem kunden är. Betalade man kontant och inte använt något kort blir det svårare, men man kan använda kamerorna för att luska ut. Eller ta kontakt med kunden nästa gång kunden är där. (Om du då försöker slingra dig eller komma undan betalningen på fult sätt så är det bedrägeri/snatteri/stöld)

I en nätbutik är det jättelätt. Då har man ju kundens alla uppgifter, oavsett om det hämtats i butik (då måste man visa legitimation) eller om det levererats (då har man kundens hemadress).
En smal sak var fakturan ska skickas.

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Gött! Så har jag också tolkat det :)

Blev drygt 1000kr för dessa :o

[bild]
Jag kan tänka mig att köpa en för 500 spänn 😂😂

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
M
Det är bara att gratulera!
Vi köpte tapeter på K-Rauta för många år sedan. Tror det var 15 rullar, dom skulle kosta 399kr/st, riktigt tjock fin tapet. Väl i kassan så säger expiditen 1500-kronor-nånting, vi köpte nån liten skrapa också. Jag tror aldrig jag hade haft större leende på läpparna i den butiken och jag sa till hustrun att nu skyndar vi oss:)
Den som lagt in priserna i systemet hade såklart missat 3'an före 99. Ibland har man tur.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Klantiga nätbutiker finns det gott om! Jag köpte nyligen en ganska dyr pryl i en av dem och fick till min förvåning två sms om att paketet hade kommit, men jag tänkte att utlämningsstället hade gjort något fel. När jag hämtade ut det visade det sig att det var två paket med identiskt innehåll, och identiska följesedlar. Jag fattar inte hur det kunnat gå igenom, men nu har jag alltså en i reserv som jag inte riktigt vet vad jag skall göra med :)

Inte lika roligt som blå verktyg, men snål som man är så kändes det ändå riktigt roligt. Beställde och fick levererat 18kg kattmat från Tyskland för 0kr för ett tag sedan, skulle ha kostat ca 1500kr. Fel prissättning i deras webbshop.

DaErkiman skrev:
Inte lika roligt som blå verktyg, men snål som man är så kändes det ändå riktigt roligt. Beställde och fick levererat 18kg kattmat från Tyskland för 0kr för ett tag sedan, skulle ha kostat ca 1500kr. Fel prissättning i deras webbshop.
Du måste ha en jävla massa katter... :D

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
CCPusher skrev:
Du måste ha en jävla massa katter... :D
Nejdå, bara jävligt snål :p

• Gilla
buspojken och 5 till
  • Laddar…
C
ARN/KO:sFel pris i annonsen....

Ibland händer det att information i en annons blir fel. Du som konsument kan inte kräva att få köpa en produkt till ett pris som står i en annons.

Säljare är skyldiga att lämna korrekt och tydlig prisinformation. Trots det har du inte rätt att köpa en produkt till priset som står i en annons om det blivit fel. En prisuppgift i en annons är inte bindande för säljaren.

Om du har fått kostnader på grund av annonsen
Du kan inte kräva att få köpa en produkt till ett pris som du har sett i en annons. Men du kan i vissa fall få ersättning för kostnader som du har haft på grund av den felaktiga annonsen, till exempel för en onödig resa till butiken.

Källa
Konsumentverket
Granskad 31 mars 2015

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Karma...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.