Efter denna tråd så sitter det en massa byggahusare och letar på NetOnNet efter liknande missar som de skulle kunna utnyttja. Samtidigt hittar de en och annan bra-att-ha produkt med ordinarie pris som de köper. Resultat: NetOnNet har gjort en rejäl vinst på sitt misstag!

Pen

PS: Lockpriser på ned till nästan 0 kr förekommer väl för att få folk till butiken. Oftast dock kombinerat med max 1 per familj eller liknande skrivelse.

Finndjävel skrev:
Vad som gäller juridiskt spelar ingen roll eftersom butiken inte kommer att riskera någon badwill när det gäller så lite pengar. Utan de kommer att låta köpet bestå.
Moraliskt är det förkastligt, ts ser ett uppenbart misstag ifrån butikens sida och köper fem stycken för att kränga dom vidare. Vissa människor har inga problem att kasta ett barn framför en buss om det gynnar dom själva. Här får ts stående ovationer för vilket klipp han har gjort, nu tappade jag ytterligare lite tro på mänskligheten.
Jag har lite svårt att se att det skulle vara jämförbart att riskera livet på barn, sina egna får man anta, med att tjäna några tusenlappar på ett köp från en kedja som gör vinster på miljontals kronor. Lite perspektiv måste man väl ha i alla fall.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Net on Net hade en vara häromveckan som låg ca 20% under vad den billigaste butik jag kunde hitta sålde den för, vilket i sin tur var ungefär 20% under vad "normalbutiker" sålde för.

problemet för mig var att NetonNet bara sålde i webshopen, jag ville ha varan direkt.

Jag gick till butiken med lägst pris, som dessutom tillämpar lägstaprisgaranti, visade Netonnet hemsidan, jag påpekade själv att de bara sålde den på webshopen och undrade om deras lägstaprisgaranti ändå gällde. Det gjorde den.

Efteråt har jag upptäckt att varan finns i två olika utföranden, den jag köpte kostar typ 1000 kr mer än version B. Netonnet var väldigt tydliga med att det var den dyrare varianten de sålde, men jag undrar om de kan ha gjort en miss där, att de prissatte efter den billigare varianten som de alltså inte har i lager.

Några dagar efter mitt köp, så ser jag att NetoNet har höjt priset till samma nivå som den billiga butiken.

Intressant fråga och faktiskt något som hände mig med ett bubbelbadkar... Badkaret kostade runt 25.000 kr i grundutförande men med en massa "lyx" till gick det upp till 49.000 kr på flera webshoppar. Efter ett tag hittade jag det för 22.000 kr tror jag det var från en webbshop och där gick det att välja tillbehör utan att priset räknades upp så jag fick 49.000 kr modellen för 22.000 kr i varukorgen och kunde betala med kreditkort och fick bekräftelse på min order via e-post.
Sen började ju förstås firman bråka... :)
Förvisso erbjöd de en rejäl rabatt men jag har för mig att de ändå ville ha typ 10-12 tusen till som inte jag ville betala.
Jag hotade med ARN och de sa att de har texten "med reservation för feltryck" som skulle skydda dem.

Nu vet jag inte om någon fördjupat sig i juridiken tidigare här i tråden men vad jag fick fram när jag grävde lite djupare och även kontaktade kommunens Konsumentvägledning är att i §35 av konsumentköpslagen står det förvisso att skäligt pris ska betalas om ett pris för varan inte har avtalats. Det är alltså beroende på om ett avtal har slutits mellan köpare och säljare som avgör. Det är inte självklart hur varor på en webbshop ses dock. Det kan ses som ett anbud när varorna erbjuds och i så fall blir det ett avtal så fort du gör din beställning (betalar) men det vanligaste är dock att varorna i webbshoppen ses som ett utbud. Då skickar då en önskan om att få köpa varor som måste accepteras av säljaren för att ett avtal ska uppstå. Alltså uppstår då avtal när du får en bekräftelse av ditt köp från webbshoppen.

Efter att de skickat en beställningsbekräftelse där priserna framgår är de i princip rökta.

Jag fick mitt badkar, dock en modell som stått framme i butik men då bjöd de dessutom på frakten så jag blev ändå glad och nöjd och jag tror de lärde sig en (aningen dyrköpt) läxa... :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hoppla! Dom har gått ut med ett likadant mail till alla.

"Dessvärre måste vi meddela att vi på grund av ett tekniskt fel har haft ett felaktigt pris för denna artikel på vår hemsida när du lade din beställning. Det korrekta priset för artikel Bosch Professional GOP 40-30 Art.nr: 239372 är 2099:-.
På grund av att det varit ett uppenbart felaktigt pris vid beställningstillfället på vår hemsida kommer vi att ändra priset i efterhand.

Vill du att behålla art Bosch Professional GOP 40-30 till det korrekta priset kommer vi att skicka en faktura på mellanskillnaden.
Du har dock även möjlighet att returnera art Bosch Professional GOP 40-30 . I detta fall skickar vi en förbetalt fraktsedel för returen.
Du är välkommen att kontakta oss på e-postadress [email protected] eller på telefon ang hur du önskar göra med din order.

Vi beklagar den uppkomna situationen."

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
"Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order."

Du får väl kolla med ex. en konsumentrådgivare om vilken rätt du har.

Frågan är väl också vad som gäller om du redan har hunnit använda alla maskinerna...

Du borde gjort som jag, inte handlat till det låga priset, men använt det för en lägstaprisgaranti i en annan butik. I mitt fall var det ju dock inte ett så uppenbart felaktigt pris.

Reklam för grillar och gasol med priser: Kulgrill, Gasolgrill Broil King Crown 320 och blå gasoltub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

197:- för en PK10, hur många ska man köpa? =)

Chrissofsweden skrev:
"Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order."
Samma sak som jag hade då men har du fått bekräftelse och leverans så har ni ingått i avtal. Se min post lite ovan!

Skriv ett brev och förklara att du kan förlikas och erbjud dem sammanlagt 1000kr eller så. Om de vill driva det vidare så förklara att du kommer att bestrida och låta det gå till tingsrätten för avgörande och då kommer deras arbetskostnad med fallet bli 5-10 gånger högre än vad de kan få betalt av dig. De kan alltså bara förlora på att dra fallet vidare ÄVEN om de vinner i rätten.

A
Åh, då var inte NetOnNet så framstående på webbhandel som jag trodde. Jag tyckte att det var genialisk marknadsföring att låta folk göra riktiga klipp då och då under riktigt kort tid. Så skulle jag göra ifall jag hade webbhandel. Men ifall de sätter i system att göra misstag som konsumenten sedan tvingas betala för att hen använt produkterna, det skulle inte vara så juste. Men hur ska man som kund veta om det var ett riktigt misstag eller ett lockbete för att för kunden att köpa en massa onödiga produkter, som kunden annars inte hade köpt?

Du lär väl också berätta att du kommer att skicka en faktura för ev. nedlagd tid som uppkommer om du ska paketera och skicka varorna till dom.
Du tar väl ca 1500:- per påbörjad timme.... =)

harry73
Chrissofsweden skrev:
Om du nu inte redan bestämde dig för att returnera varorna kan du svara att det inte är en order längre som kan avbokas eftersom varorna redan är betalda och mottagna. Så villkoret är inte längre applicerbar på din beställning.

Du kan även skriva att det inte alls är tydligt att det handlar om en felskrivning och att du utgick ifrån att det var en begränsat parti de sålde till låg pris i marknadssyfte, som är ett vanligt företeelse i näthandeln.

• Gilla
Janus82
  • Laddar…
S
Tyvärr är det bara att krypa till korset och skicka tillbaka grejerna. I första inlägget du skrev, bör du ha förstått att köpet var för bra för att vara sant, varför skulle du annars köpt 5 maskiner? Senare skriver du att du ska behålla 2 själv, ge bort ett par i presenter för att sälja den sista och gå med vinst?

När folk uppmärksammar dig på att du tagit fördel av butikens misstag, hävdar du att du inte alls handlat i "ond tro" och hänvisar till vaga bortförklaringar.

Du har gjort fel, och nu försöker butiken ordna till det. Hade du inte sagt något, hade du förmodligen fått behållit maskinerna till det låga priset. Butiken hade säkert inte uppmärksammat missen. Nu har säkert någon tomte här inne blivit avundsjuk och påpekat butiken om deras misstag.

Vart väldigt förvånad över att folk var så dåligt insatta på den juridiska biten här inne. TS har fått helt knäppa råd.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Om du nu inte redan bestämde dig för att returnera varorna kan du svara att det inte är en order längre som kan avbokas eftersom varorna redan är betalda och mottagna. Så villkoret är inte längre applicerbar på din beställning.

Du kan även skriva att det inte alls är tydligt att det handlar om en felskrivning och att du utgick ifrån att det var en begränsat parti de sålde till låg pris i marknadssyfte, som är ett vanligt företeelse i näthandeln.
Jag håller helt med om detta. Kör på den här linjen och förklara tydligt att du kommer vidhålla detta hela vägen in i tingsrätten. Om de inte är helt korkade så kommer de släppa sina anspråk direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.