1 607 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Fel på nollskruv?
Hej
Har ett mycket märkligt problem som jag hoppas att någon kan ge mig något tips om så att jag kan komma vidare.
Bor i ett nybyggt hus (ca. 1år).
Problemen jag har kan sammanfattas i tre punkter.
1, Datorns högtalarsystem knäpper kraftigt när man använder vissa brytare för belysning, ex. öppnar kylskåsdörr.
2, Vissa lampor i huset går sönder anmärkningsfullt ofta. Ex. en fasadbelysning som brukar gå sönder med 1-2 månaders mellanrum.
3, Vertikala skuggor i plasma TV.n. Behöver ju inte ha med detta problem att göra.
Jag har fått för mig att dessa problem hänger samman och att det förekommer någon slags strömspikar i vårt elsystem. En kille på jobbet som har bakgrund som elektriker tipsade om något slags fel på noll-ledaren.
Tacksam för svar.
//Per
Har ett mycket märkligt problem som jag hoppas att någon kan ge mig något tips om så att jag kan komma vidare.
1, Datorns högtalarsystem knäpper kraftigt när man använder vissa brytare för belysning, ex. öppnar kylskåsdörr.
2, Vissa lampor i huset går sönder anmärkningsfullt ofta. Ex. en fasadbelysning som brukar gå sönder med 1-2 månaders mellanrum.
3, Vertikala skuggor i plasma TV.n. Behöver ju inte ha med detta problem att göra.
Jag har fått för mig att dessa problem hänger samman och att det förekommer någon slags strömspikar i vårt elsystem. En kille på jobbet som har bakgrund som elektriker tipsade om något slags fel på noll-ledaren.
Tacksam för svar.
//Per
Vill även lägga till ytterligare en punkt.
4, En av de bärbara datorena som vi har får problem när den ansluts till nätuttag. Detta visar sig genom att pekplattan får "spelet" När du sätter fingret på pekplatten hoppar pekaren omkring helt okontrollerat. Detta problem försvinner så fort man tar ur nätsladden och kör laptopen i "bärbart" läge.
4, En av de bärbara datorena som vi har får problem när den ansluts till nätuttag. Detta visar sig genom att pekplattan får "spelet" När du sätter fingret på pekplatten hoppar pekaren omkring helt okontrollerat. Detta problem försvinner så fort man tar ur nätsladden och kör laptopen i "bärbart" läge.
gjordes det riktiga tester av anläggningen när huset byggdes?
annars borde ni kanske megga och göra kontinutetstest på anläggningen.
låter som ett skumt fel, det som dyker upp i hjärnan e att det har nåt med jorden att göra, men kanske även nollfel nån stanns.
annars borde ni kanske megga och göra kontinutetstest på anläggningen.
låter som ett skumt fel, det som dyker upp i hjärnan e att det har nåt med jorden att göra, men kanske även nollfel nån stanns.
Mät spänningen i olika uttag och även på alla faser i centralen för att se om det är nåt skumt.
koddas skrev:Hej
Kan vara potentialutjämnings problem i skyddsjorden.
Här tror jag du behöver en jordavlednings filter, finns att köpa på dom www.kjell.com blandannat.
30411[bild] Mantelströmfilter
Jordavskiljare för antenn
Vilken typ av antennsignal har ni in i huset? antenn på taket eller kabeltv?
Antar att vägguttagen är skyddsjordade...
- Vi har kabel-TV in i huset. Kommer via fiber och en opto-konverter.
- Vad jag vet så gjordes ingen fullständig kontroll av anläggningen, Bl.a. saknades det strömming till ett av de utvändiga uttagen plus ytterligare ett pinsamt fel som installatören fick fixa.
Huset är inte något kataloghus från någon större firma utan från en lokal byggare med lokala underentreprenörer.
Mätte förresten även potentialskillnaden mellan kylskåp och diskbänk och fick då ca.5V. Vet inte om det är så mycket att bråka om men ändå!
- Vad jag vet så gjordes ingen fullständig kontroll av anläggningen, Bl.a. saknades det strömming till ett av de utvändiga uttagen plus ytterligare ett pinsamt fel som installatören fick fixa.
Huset är inte något kataloghus från någon större firma utan från en lokal byggare med lokala underentreprenörer.
Mätte förresten även potentialskillnaden mellan kylskåp och diskbänk och fick då ca.5V. Vet inte om det är så mycket att bråka om men ändå!
Inkommande vatten är väl i plast rör? så kallad PEX-slang.
Det utvändiga väguttaget kanske styrs via en separat strömbrytare innanför...?
Det utvändiga väguttaget kanske styrs via en separat strömbrytare innanför...?
Inkommande vatten är plaströr.
Det utvändiga uttaget är åtgärdat. Elektrikern trodde att det hade varit tanken att ha det styrt via brytare, dock var det inte kopplat.
Plasman är en 42 tums Samsung, drygt ett år gammal. Skuggorna kommer när det finns ljusa(vita) partier i en annars ganska mörk bild. Skuggorna blir horisontella och är mycket störande. Har läst lite om inbränning och tycker inte att det verkar stämma med den diagnosen.
Det utvändiga uttaget är åtgärdat. Elektrikern trodde att det hade varit tanken att ha det styrt via brytare, dock var det inte kopplat.
Plasman är en 42 tums Samsung, drygt ett år gammal. Skuggorna kommer när det finns ljusa(vita) partier i en annars ganska mörk bild. Skuggorna blir horisontella och är mycket störande. Har läst lite om inbränning och tycker inte att det verkar stämma med den diagnosen.
är det ett streck som kommer upp eller är det flera små linjer?
Rullar dom upp och ner?
Eller från höger till vänster?
Har du en förstärkare inkopplad?
Är det på alla kanaler eller bara en enstaka?
Snart får du svaret, behöver bara lite mer kött på bena...
Rullar dom upp och ner?
Eller från höger till vänster?
Har du en förstärkare inkopplad?
Är det på alla kanaler eller bara en enstaka?
Snart får du svaret, behöver bara lite mer kött på bena...
Kolla så du inte har film plus aktiverat i menyn.. Men det borde inte ge skuggor utav det.. Bilden blir däremot sunkig av det..
Inbränning har de inga problem med nu för tiden, låter inte som det heller.. Har lite skuggor i min plasma 50" oxå, men de kommer i mörka scener..
Inbränning har de inga problem med nu för tiden, låter inte som det heller.. Har lite skuggor i min plasma 50" oxå, men de kommer i mörka scener..
Skuggorna rör sig inte utan följer de ljusa partierna i bilden. Skulle säga att det är flera streck.
Nej jag har ingen förstärkare inkopplad och problemet är lika på alla kanaler och det gör
ingen skillnad om jag tittar via dekoder eller direkt från antennuttaget.
Rän3n - Tror inte jag har någon film plus. Var ligger den inställningen.
Eller menar du den där man kan välja Film, Dynamisk eller Normal?
Nej jag har ingen förstärkare inkopplad och problemet är lika på alla kanaler och det gör
ingen skillnad om jag tittar via dekoder eller direkt från antennuttaget.
Rän3n - Tror inte jag har någon film plus. Var ligger den inställningen.
Eller menar du den där man kan välja Film, Dynamisk eller Normal?
Den ligger i vanliga menyn (inte servicemenyn) under bildinställningar. Men det är kanske som du säger.. du har kanske inte inte film plus. Men det ska du vara glad över 
Vad gäller Samsung för övrigt så suger de verkligen. Kommer inte att köpa en sådan igen. Många har problem med att de stänger av sig mitt i sändning och att de sätter på sig då och då (den uppdateras) vilket måste ändras i både i servicemenyn och digitalmenyn. Så det behöver inte vara ngt elektriskt fel bara för att tv:n krånglar tyvärr.
Vad gäller Samsung för övrigt så suger de verkligen. Kommer inte att köpa en sådan igen. Många har problem med att de stänger av sig mitt i sändning och att de sätter på sig då och då (den uppdateras) vilket måste ändras i både i servicemenyn och digitalmenyn. Så det behöver inte vara ngt elektriskt fel bara för att tv:n krånglar tyvärr.
har du provat med en annan tv i samma uttag??
Klicka här för att svara