Hej,

Jag behöver råd från någon som är kompetent på att laga spisar.

Har en spis med keramikhäll, Electrolux EKC60052X, PNC 947921407

Det är en helt vanlig spis med keramikhäll, fyra plattor varav en med två zoner, och de regleras med vanliga vred (1-12).

Tyvärr är det något fel med regleringen av två-zons plattan och den stora plattan.

Två-zonen ger helt enkelt ingen värme mellan ca 3-8 på vredet. Man kan se detta genom att sakta vrida vredet mot max. Man ser då hur den röda kontrolllampan (den som vsiar att spisen överhuvudtaget är på först tänds, sedan blinkar till och släcks vid 3 för att sedan tändas igen runt 8.

Den stora plattan har liknade problem, man måste dra upp den till 12 för att få igång den, sen kan man sänka försiktigt, under ca 6 kan den sluta ge värme.

Jag tolar det som något fel på den termostat eller vad det nu är som styr plattorna. Har surfat på electrolux hemsida och hittat en "energiregulator" som verkar hänga ihop med vredet.

Kan det vara den som glappar, och i sådana fall, är det lönt att köpa på sig nya (ca 300 spänn)? Hur svårt är det att byta dem och hur tar man sig in i spisen så man kommer åt?

http://shop.electrolux.se/search?ssv=94792140700&ppn=1&prpp=20&ppc=6&pffv=0

Tacksam för svar!!
Stora plattan fungerar

Sorry ni kan bortse från det sista "Stora plattan fungerar"

Göran.W
Det är lätt att byta dom.
På sidan av spisen sitter en skruv på varje sida.
Om man öppnar ugnen så ser man i ovankant ute i hörnorna en skruv på var sida som ska bort.
Sen dra man ut front panelen i neder kanten och sen lyfter man uppåt.
Bakom vredet sitter 2 skruvar till regulatorn sen är den loss och sen är det bara att byta kabel för kabel som sitter med flatstift.
Räkna med att få byta en eller flera kabelskor för glapp är inte ovanligt alls i dom.
Glöm inte bryta strömmen först bara.

Hej

Tack för bra svar.

På min spis verkar frontpanelen vara helt sammangjuten med ramen till hällen. När man öppnat ugnen finns fyra torx. Det sitter även torx på baksidan. Det verkar somom jag måste skriva ur all dessa, och sedan ta av hela hällen för att komma åt.

Jag har aldrig gjort en lödning, så byta kabelskor kanske är för komplicerat. Jag får nog ta hit lämplig gubbe om dom är körda.

Jag har inte full koll på hur en borttappad fas kan bete sig, men har du kollat att du har ström på alla tre faserna?

OM en kabelsko skulle behöva bytas, så är det inte lödning som gäller utan pressning. Det finns dels billiga presstänger för några tior på byggmarknad, Clas ollson etc. De bör undvikas även om man bara skall pressa en enda kontakt i hela sitt liv.

Det finns medeldyra/billiga tänger på Clasolsson/biltema osv, typ 150 - 250 kr, de är helt OK. Fortfarande billigare än att kalla på service. Men vänta med köp tills du ser om det verkligen behövs. Jag har micklat med många kabelskor, och aldrig behövt byta. Det gånger jag fått byta så är det saker som gått varma. så att både kabelsko och kabel varit förstörda.

Electrolux har en bra webshop för reservdelar, brukar komma med posten dagen efter man beställt.

Göran.W
Oj du fick en beskrivning till en annan sorts spis sorry.
Minns inte på rak arm ´hur man öppnar den sortens spis men det ska sitta några skruvar som håller panelen som man ser när man öppnar ugnen.
Och sitter där inga skruvar på sidan av spisen så måste du ta dom där bak.
Sen ska det bara vara att lyfta hällen.
Det är lite små pilligt för kablarna är inte dom längsta men det brukar gå bra att flytta hällen lite bakåt och lossa vredet och få ut det framför panelen utan att lossa några kablar.

Faller en fas bort brukar 2 plattor och ugnen sluta fungera så det kan vi utesluta i just detta fallet.

Tack för alla svar, ni är asschyssta.

Spisen är enfas så det är nog inga problem med faser. Det är tydligt att något glappar när man vrider på de steglösa vreden.

Jag skall testa ikväll att fyfta av hela hällen.

Tyvärr har e-lux fyra varianter av energiregulator listade på min spis artikelnummer så jag vet inte vilka två jag skall välja (en vanlig och en dubbelzons). Jag tänke därför öppna först för att se om artikel nr eller dylikt är instansat på dem som redan sitter där så jag väljer rätt.

Göran.W
På vredet står ett nummer instansat så det ska inte vara några konstigheter alls :-)

• Gilla
Henrixsson
  • Laddar…
Hej, jag har lyckats ta mig in i spisen, man får lyfta av hela hällen. Eftersom kablarna är så korta får man vika den åt höger och lägga hällen uppochned. Det är rejält trångt bland alla kablar där fram så jag kommer behöva klippa några av de buntband som håller dom i tjocka knippen. Sen får jag bunta ihop dem igen. Behöver buntbanden vara av någon speciell sort som tål värme eller går det bra med vad som helst?

Kanske lite petigt, men det vore synd att få en brand bara för att man är oförsiktig.

Göran.W
Du kan använda vilka buntband du vill.

SOm avslutning kan jag berätta hur det gick ifall någon annan skulle ge sig på det här:

Det var enkelt att byta energiregulatorer. Det svåraste är att lyfta av hällen för kablarna är så korta, man får se till att ha en bänk till höger och lägga den uppochned.

Det är många kablar som skall loss och vissa har samma färg så det är bra att göra en karta och rita markeringar på kablarna med en penna.

Vissa kabelskor har ett litet lås som måste tryckas in medan man drar, annars går det inte.

För att komma åt måste man klippa buntbanden, man kan först sätta dit ett nytt utan att dra åt innan man klipper så håller sig kablarna någorlunda rätt positionerade.

Man behöver en torxmejsel (T20) och en avbitare.

Tack för hjälpen, allt fungerar som nytt.

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Tack för att du skrivit om detta för länge sedan. Jag hade samma fel och bytte regulator och nu funkar det som det skall.

Kul att du fick användning för infon

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.