3 970 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
fel i el i ett nytt hus
Nu går ju säkringen så något är fel. Effektvakten ska ju avlasta belastningen på säkringar så att ingen säkring utlöses.
Jag upplyste bara om att en effektvakt används också om man vill sänka huvudsäkringen enligt samma princip som du beskrivit. Nu har han ett nybyggt hus. Om inget är fel så ska de har räknat ut hur mycket effekt som ska användas per säkring. De har då några alternativ. Flytta viss belastning till andra säkringar. Sätta in en effektvakt eller höja huvudsäkringen. Eftersom det är ett nybyggt hus skulle de har installerat effektvakt om de ansåg att det behövdes. Då han har en ny Nibe som krånglar och nu går säkring på så bör han göra en helhetsyn.
Jag upplyste bara om att en effektvakt används också om man vill sänka huvudsäkringen enligt samma princip som du beskrivit. Nu har han ett nybyggt hus. Om inget är fel så ska de har räknat ut hur mycket effekt som ska användas per säkring. De har då några alternativ. Flytta viss belastning till andra säkringar. Sätta in en effektvakt eller höja huvudsäkringen. Eftersom det är ett nybyggt hus skulle de har installerat effektvakt om de ansåg att det behövdes. Då han har en ny Nibe som krånglar och nu går säkring på så bör han göra en helhetsyn.
Vissa elektriker (oftast gästarbetare) monterar effektvakten på matningen som går till pannan.....
eller rent av i pannan....
eller rent av i pannan....
Så skumt, när vi drog in ny el i torpet la elektrikern värmen, spisen, tvättmaskinen och andra tunga förbrukare på egna 'proppar' eller vad det nu heter. Det är ganska många år sen nu, hur kan man göra något så osmart i ett nybyggt hus?
Vilken hustillverkare är det?
Vilket fabrikat på automatsäkringarna,
Vilket fabrikat på automatsäkringarna,
Ja, så långt är allt gott o väl men dessa "proppar" skall fördelas jämnt på de tre faser som kommer in i huset (huvudsäkringarna) och det är det som är tricket för att få en jämn belastningHeleneP skrev:
sen ska man komma ihåg att det finns en "fysisk" begränsning i form av vilken huvudsäkrings storlek man betalar för....
Eh va?
Ok uppenbarligen fattar jag noll men jag tycker ändå det är skumt att man med dagens kunskaper inte lyckas få till det i ett helt nytt hus men kanske det är bra mycket större och kräver mer än vad mitt lilla torp gör men jag tror inte det, åtminstone inte när man tittar på hur mycket det krävs för direktverkande värme i ett gammalt torp. Nåja, jag lyckades häromdagen mörklägga köket för där bestämde jag mig för att ha en bred altandörr istället för element och har ett löst element i vägguttag istället, lika korkat det misstänker jag. 
Ok uppenbarligen fattar jag noll men jag tycker ändå det är skumt att man med dagens kunskaper inte lyckas få till det i ett helt nytt hus men kanske det är bra mycket större och kräver mer än vad mitt lilla torp gör men jag tror inte det, åtminstone inte när man tittar på hur mycket det krävs för direktverkande värme i ett gammalt torp. Nåja, jag lyckades häromdagen mörklägga köket för där bestämde jag mig för att ha en bred altandörr istället för element och har ett löst element i vägguttag istället, lika korkat det misstänker jag. Det hänger inte ihop med TS tidigare trådar om värmepannan som går på fullt med eltillskott?
När en Nibe 750 krämar på för allt vad den har med både kompressor och elpatron så drar den runt 8000W, kör man då ugn, diskmaskin och krämar på lite med spisen så är det ju inte alls en omöjlighet att man ligger nära gränsen, och att det då blir någon fas som kommer över, hur noga man än varit med fördelningen.
Jag sätter min 5a på att värmepannan går för högtryck med elpatron och därmed gör att man redan från början har en hög förbrukning.
När en Nibe 750 krämar på för allt vad den har med både kompressor och elpatron så drar den runt 8000W, kör man då ugn, diskmaskin och krämar på lite med spisen så är det ju inte alls en omöjlighet att man ligger nära gränsen, och att det då blir någon fas som kommer över, hur noga man än varit med fördelningen.
Jag sätter min 5a på att värmepannan går för högtryck med elpatron och därmed gör att man redan från början har en hög förbrukning.
Redigerat:
Klicka här för att svara