Hej,
Har köpt nytt vattenlås till golvbrunnen under badkaret.
Det verkar inte alls sluta tätt, det gamla vred man runt och då blev det tätt men det var utslitet därför köpte vi det nya.
Purus 7118082 Vattenlåsinsats Diameter 128 mm
Ska det här också vridas runt? Eller ska man ta isär det på något vis när det installeras?
Tips mottages tacksamt!

Nä det vattenlåset skall bara tryckas ner. Har du fått med packningen som skall sitta runt hela övre kanten?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Nä det vattenlåset skall bara tryckas ner. Har du fått med packningen som skall sitta runt hela övre kanten?
Tack för svar Manganbangan!
Jag har tryckt ned så mycket det bara går men jag tycker dock att det är lite glappt. Lukten var dock något mindre idag. Menar du att det var en packning som ska komma med separat? Det som jag fick var i ett stycke hela vattenlåset och det är en tunn gummiring som sitter runt övre kanten. Vit vattenlåsmekanism i en diskho med blå tätning och en genomgående anslutning. Tätningen verkar inte helt sluta tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låter som du har packningen. Hur säker är du på att dte är rätt typ av insats? Det finns ju några varianter.

Och som sagt, vanligen trycker man bara ner den. Har för mig att det på vissa brunnsmodeller finns någon "klack" som skall passa så att man bara kan trycka ned insatsen på "rätt håll".

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som du har packningen. Hur säker är du på att dte är rätt typ av insats? Det finns ju några varianter.

Och som sagt, vanligen trycker man bara ner den. Har för mig att det på vissa brunnsmodeller finns någon "klack" som skall passa så att man bara kan trycka ned insatsen på "rätt håll".
Ja vattenlåset har jag för mig bara sitta på ett sätt

Manganbangan Manganbangan skrev:
Ja vattenlåset har jag för mig bara sitta på ett sätt
Tusen tack för svar hörrni!!
Vattenlåset ser identiskt ut med det förra med den enda skillnaden att handtaget uppe på är i plast och det förra var av metall samt att packningen var blå. Det är därför det verkar så underligt om det inte ska funka. Läste också att handtaget ska sitta åt det hållet där röret sedan löper ut så det har jag kollat att det stämmer också. Nu har jag varit och tryckt dit så hårt jag kan igen. Det känns som att det glappar lite alltså.
Men - det luktar mindre nu faktiskt.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.