Byggahus.se

Fel i badrumsrenovering? Stoppar bygget nu

1. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 294 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Det kalla vattenröret som går i bjälklaget verkar skarvat under golvet..
    ett rör blev 2?

sen kanske man skulle regla 30cc när du ska lägga på spackel å klinkers

golvet va ju ändå borta så varför inte göra ”rätt”

2. M
    Medlem · Skåne · 842 inlägg

mnils

Medlem
    Det är väldigt svårt att se på bilderna men tätskiktet skall gå in på fönsterkarmen en bit, ser ut som om det är mest maskeringstape på fönstret inte tätduk.

3. Sammy_j
    Renoverare · Skåne · 532 inlägg

Sammy_j

Renoverare
  4. Krille-72
    Medlem · 3 508 inlägg
    Hinner inte kontrollera allt du skrivet men Micke på Våtrumshjälpen är att bra förslag. Han kan det här.
    Se bara till att ni verkligen är överens om en paus i arbetet. Se till att få det skriftligt.

5. E
    Husägare · 79 inlägg

emni0032

Husägare
    Hej,

Ja det står lite slarvigt ungefär "helkaklat badrum, med godkänt våtrumsintyg" och sen specat en standard, typ kakel/klinker, golvvärme, spotlights, badkar etc.

Kunde förstås ha varit tydligare...

6. E
    Husägare · 79 inlägg

emni0032

Husägare

Tack, det är faktiskt just honom jag har fått tag på! Bra tips att få saker skriftligt också. Jag var där idag med och de har förstått att det är pausat och att besiktning blir på onsdag, men ännu bara diskuterat det muntligt.

7. E
    Husägare · 79 inlägg

emni0032

Husägare
    Tar med mig det och kontrollerar närmare, men det gör förstås besiktningsmannen också. Tack!

8. E
    Husägare · 79 inlägg

emni0032

Husägare

Javisst golvet var helt borta. Vi ska också ha badkar, är det ett "skall"-krav då att regla 30 cc eller mer av en rekommendation?

• Laddar…
  9. E
    Husägare · 79 inlägg

emni0032

Husägare

Hej,

Det är ett svenskregistrerat företag, vilket land personalen kommer ifrån kan jag tycka är mindre viktigt. Men uppenbart verkar vara att de inte kan de regler som bör följas.

Tack för din kommentar!

10. HammarClark
    Medlem · 58 inlägg

HammarClark

Medlem
    Är det en skarv mitt i golvbrunnen på spånplattan? som inte är skarvad över en regel? Samt golvbrunn monterad utan ram! På cc60 bjälklag. Där har du största felet, och ett fel som kommer innebära att dom får riva upp golvet och starta om på nytt.

Sen undrar jag vad som är tänkt med uppvärmning i badet. Elektrisk golvvärme? Varför inte koppla in vattenburen golvvärme på radiatorrören? Samt att det kanske vore aktuellt titta över om man kan byta ut radiatorrören i golvet för att undvika problem lång tid framöver..

11. E
    Husägare · 79 inlägg

emni0032

Husägare
    Tack för svar!

Jag har svårt att inspektera golvbrunnen nu eftersom det är spacklat ovan.. Golvbrunnen monterad utan ram, kan det vara ok om det är en modell utan ram? Eller är det uppenbart big nono?

Elen i hörnet är tänkt till handdukstorken som ska vara vattenburen men med elpatron för sommarvärme. Angående golvvärme kanske värt att överväga vattenburen, men hur gör man med sommarvärme där? I dagsläget är huset uppvärmt med direktverkande el (vattenburet) men planerar för bergvärme inom någorlunda snar framtid.

• Laddar…
  12. Purre
    Medlem · Södermanland · 238 inlägg

Purre

Medlem
  13. N
    Husägare · Stockholm · 560 inlägg

neo11

Husägare
    Det var ju många kritiska inlägg här, har ju svårt att tro att alla är experter i ämnet.
    Ta dit en besiktningsman som sagt och låt han göra ett omdöme på punkterna.

14. M
    Medlem · 175 inlägg

mrmlz

Medlem

Kolla vilken modell det är och läs monteringsanvisningen, det beror på modell!

15. HammarClark
    Medlem · 58 inlägg

HammarClark

Medlem
    Mig veterligen finns det 2 olika modeller av godkända golvbrunnar, en rund för ingjutning i betong och en fyrkantig för användning i spånbjälklag.

Svårt att bedöma värmesystemet utan att se huset. Beroende på hur cirkulationen är kopplad så kan det ju räcka stänga av termostaterna manuellt i rummen som inte har golvvärme för att få varmvatten att cirkulera i golvet utan att värma upp resten av huset på sommaren.
    Elgolvvärme kostar ju lite mer pengar i drift kontra vattenburet med bvp

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.