H HEM2121 skrev:
För 10 år iallafall sedan stod det i BKR:s beskrivning hur ett badrum skulle göras för att vara godkänt. Läste igenom allt då för att kunna prata och förstå vad hantverkarna pratade om och dessutom kunna agera om det blev fel.
Länk till BKR.
[länk]
Om du inte hittar det här så ring BKR så kan de säkert hjälpa dig och hänvisa till rätt dokument.
Tjena, jag citerar Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) kapitel 4.7.2. där de hänvisar till konstruktion GF3 som -"Konstruktionen GF3, se Byggkeramikhandboken på www.bkr.se, är en beprövad lösning som uppfyller ovanstående kriterier"

FIGUR 6. Exempel på golvkonstruktion (GF3)
1. Golvregel med cc-avstånd 300–600 mm
2. Golvspånskiva limmad och skruvad
3. Punktsvetsat stålnät eller glasfibernät
4. Avjämningsmassa minst 12 mm
5. Tätskikt
6. Fästmassa
7. Klinker

Vilket är samma som Säkert Vatten osv.. Återigen, ingen special hantering för badkar. Sen absolut, släng in lite virke om man ändå håller på, varför inte osv. Men att det skulle vara ett krav håller jag inte med om?

• Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
E emni0032 skrev:
Tar tacksamt emot tips på om ni känner till kunniga besiktningsmän i Stockholmsområdet! Har googlat runt men det är alltid bättre att ta någon på rekommendation. Tack för ditt matnyttiga svar, jag har stor nytta av det!

Trevlig kväll
Ring Gvk och få förslag av dom i ditt område.

• Gilla
emni0032 och 1 till
  • Laddar…
H
M mrmlz skrev:
Tjena, jag citerar Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV) kapitel 4.7.2. där de hänvisar till konstruktion GF3 som -"Konstruktionen GF3, se Byggkeramikhandboken på www.bkr.se, är en beprövad lösning som uppfyller ovanstående kriterier"

FIGUR 6. Exempel på golvkonstruktion (GF3)
1. Golvregel med cc-avstånd 300–600 mm
2. Golvspånskiva limmad och skruvad
3. Punktsvetsat stålnät eller glasfibernät
4. Avjämningsmassa minst 12 mm
5. Tätskikt
6. Fästmassa
7. Klinker

Vilket är samma som Säkert Vatten osv.. Återigen, ingen special hantering för badkar. Sen absolut, släng in lite virke om man ändå håller på, varför inte osv. Men att det skulle vara ett krav håller jag inte med om?
Ett badkar behöver cc 30, spannet betyder ju att är det t.ex. en extra tyngd som ett vattenfyllt badkar så behövs cc 30. Det var ett absolut krav från hantverkarna också när vårdat badrum gjordes. Dessutom är ju ingen direkt kostnad heller när ett öppet golv.

• Wow
Patmark
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ett badkar behöver cc 30, spannet betyder ju att är det t.ex. en extra tyngd som ett vattenfyllt badkar så behövs cc 30. Det var ett absolut krav från hantverkarna också när vårdat badrum gjordes. Dessutom är ju ingen direkt kostnad heller när ett öppet golv.
Hej, jag hör vad du säger men om det skulle vara ett krav får dom väl för fan skriva det då?

Skillnaden på cc30 och 60 är såvitt jag kan se baserad på längden på bjälken. Ett "normalt" badkar väger ju inte mer än några hundra kg fyllt och punktlasterna på 4 ben, blir ju inte några enorma krafter. Träguiden verkar använda 1kN som exempel punklast för att beräkna nedböjning. Så med b45x220 bjälklag, 22mm spån och 12mm+ flytspackel som ytterligare fördelar lasten så kan det ju omöjligt vara ett bekymmer, vilket verkar stämma med deras faktiska dokument.

Får man hoppa och landa med hälen i badrum eller behöver man CC30 då med?

• Gilla
Patmark och 6 till
  • Laddar…
I badrummet tråden handlar om ligger ju golvbjälkarna på en betongplatta. Eventuell nedböjning borde vara ett icke-problem.

• Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Mats-S
T Takläggare skrev:
Får man fråga om du lejt in Polsk arbetskraft?
Ganska onödig kommentar.

Jag har sett exempel på utmärkta polska hantverkare och motsatsen, jag har även sett exempel på utmärkta svenska hantverkare, men även ett antal skräckexempel på svenskar som kallar sig hantverkare.

• Gilla
henric78 och 10 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ganska onödig kommentar.

Jag har sett exempel på utmärkta polska hantverkare och motsatsen, jag har även sett exempel på utmärkta svenska hantverkare, men även ett antal skräckexempel på svenskar som kallar sig hantverkare.
Ja det finns skräck exempel av hantverkare från alla länder, tyvärr är polacker och annan utländsk arbetskraft i byggbranchen överrepresenterade i skräckexempel.

• Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
För 10 år iallafall sedan stod det i BKR:s beskrivning hur ett badrum skulle göras för att vara godkänt. Läste igenom allt då för att kunna prata och förstå vad hantverkarna pratade om och dessutom kunna agera om det blev fel.
Länk till BKR.
[länk]
Om du inte hittar det här så ring BKR så kan de säkert hjälpa dig och hänvisa till rätt dokument.
Det är ganska mycket som ändrats i branschreglerna på 10 år

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Ska bli intressant att se vad som sägs efter besiktningen

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Är det tätskikt under flytspacklet?
Isf så kan ni riva och göra om!!

Hej
kan bara kommentera angående rören ur golvet: I vår bostadförening har vi haft ett antal vattenskador i badrum. Den ursprungliga konstruktionen är rör upp ur golvet både till radietorn och till tvättstället. Detta har vi varit tvungna att bygga om på grund av att rör ska komma ut ur väggen. Ingen förmildrande omständighet "att det var ur golvet från början"
Men jag har också en fråga: På bilderna ser det ut som om täskicktet går ut en liten bit på golvet. men var är då tätskicktet på just golvet?

T
kvirre kvirre skrev:
Hej
kan bara kommentera angående rören ur golvet: I vår bostadförening har vi haft ett antal vattenskador i badrum. Den ursprungliga konstruktionen är rör upp ur golvet både till radietorn och till tvättstället. Detta har vi varit tvungna att bygga om på grund av att rör ska komma ut ur väggen. Ingen förmildrande omständighet "att det var ur golvet från början"
Men jag har också en fråga: På bilderna ser det ut som om täskicktet går ut en liten bit på golvet. men var är då tätskicktet på just golvet?
Troligtvis en dum fråga men... om man vill få ut rören ur väggen, då måste de ju skarvas men man får väl inte ha dolda skarvar?!

• Gilla
Anonymiserad 383388
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
Kan ju var att renoveringen stoppades innan dom var klara med tätskiktet eller så vill dom kakla väggarna först och täta golvet innan det ska läggas

H
T TreeView skrev:
Troligtvis en dum fråga men... om man vill få ut rören ur väggen, då måste de ju skarvas men man får väl inte ha dolda skarvar?!

Skarv på radiator krets är väl lov att göras dolt

Krille-72 Krille-72 skrev:
Vilken rund brunn är inte godkänd för bjälklag?
Dags att lägga upp en video där du äter upp sin sko.:crysmile:
ja ja.. det är bara monterings platan som är fyrkantig, golv brunn är rund. Men finns fyrkantiga långa också som monteras vid vägen.

• Gilla
Sesulo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.