Jag köpte nyligen en bostadsrättslägenhet, och vi har nu insett att det tycks vara ett fel med installationen av toaletten, som är vägghängd med vägginbyggd cistern bakom kakel. Badrummet var renoverat av tidigare ägare för några år sedan.

Vi har nu hittat två problem:
1) Vägghängda toaletten
Spolknappen på toaletten var trasig då vi flyttade in - den fungerar som den ska men har lossnat något från väggen, så vi ville ersätta denna. Dock uppmärksammade vi då att det inte finns någon åtkomst till toalettcisternen utan att riva ner kakel väggen som den sitter i (spolknappen är endast en liten rund, snarare än en stor spollucka). Detta innebär att lucka saknas för kontroll av åtkomlighet av avstängningsventil för vatten.

2) Läckageindikering tycks saknas för både duschblandare (inbyggd i väggen) och för inbyggnaden för den vägghängda toalettstolen.

Detta tycks alltså ej vara fackmannamässigt utfört. Vi antar att det blir en stor åtgärd att fixa dessa problem, då man i princip skulle behöva riva ut hela väggarna.

Frågan är då: vem bär ansvaret för detta - kan detta ses som ett dolt fel eller faller det under vår undersökningsplikt som köpare? Detta är vårt första lägenhetsköp, och badrummet såg nytt och fräscht ut generellt, så vi tog inte in en besiktningsman för detta. Är vi körda eller kan vi gå tillbaks till säljaren och be om ersättning för åtgärderna som krävs?
 
Testa kan ni alltid men juridiskt är det kört tyvärr. Ni kunde ha sett allt detta på visningen….
 
Johhhan
Förhoppningsvis har de åtminstone tänkt på att sätta tätskiktet bakom och under inbyggnaden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.