Hej! Tar tacksamt emot tankar och kommentarer gällande följande:
Jag och min man har precis flyttat in i en ny bostadsrätt. Nu när vi duschat för första gången märkte vi att vattnet verkar fastna i fogarna mellan plattorna i golvet i duschen. När vi sedan börjat trycka på plattorna verkar vatten dessutom ligga under klinkersen, eftersom man kan få så sätt trycka upp vatten genom fogarna.
Utöver detta är det lite konstiga missfärgningar på plattorna, se det vita på bilderna.
Vi är lite osäkra på om detta kan vara tecken på allvarliga fel i badrummet. Gissar att vi borde kontakta en besiktningsman för att titta på detta? Tror ni att detta (åtminstone vatten under plattorna) kan räknas som ett dolt fel?
Tacksam för era tankar!
Vänligen,
Nicole
Jag och min man har precis flyttat in i en ny bostadsrätt. Nu när vi duschat för första gången märkte vi att vattnet verkar fastna i fogarna mellan plattorna i golvet i duschen. När vi sedan börjat trycka på plattorna verkar vatten dessutom ligga under klinkersen, eftersom man kan få så sätt trycka upp vatten genom fogarna.
Utöver detta är det lite konstiga missfärgningar på plattorna, se det vita på bilderna.
Vi är lite osäkra på om detta kan vara tecken på allvarliga fel i badrummet. Gissar att vi borde kontakta en besiktningsman för att titta på detta? Tror ni att detta (åtminstone vatten under plattorna) kan räknas som ett dolt fel?
Tacksam för era tankar!
Vänligen,
Nicole
Detta är ju fullt inspekterbart utan att göra några destruktiva ingrepp så något dolt fel eller liknande kan ni tyvärr inte få det till.
Det vita är nog bara kalk som möjligen går att få lite bättre med medel men har liknande på mina plattor men inte lika uttalat och det får jag absolut inte bort men möjligt att jag missat något dundermedel också. Har bara provat med någon vanlig och skrubborste, men jäkla vad jag skrubbade för väldigt lite resultat.
Fogarna ser ju dock rätt risiga ut, hur gammalt är badrummet?
Det vita är nog bara kalk som möjligen går att få lite bättre med medel men har liknande på mina plattor men inte lika uttalat och det får jag absolut inte bort men möjligt att jag missat något dundermedel också. Har bara provat med någon vanlig och skrubborste, men jäkla vad jag skrubbade för väldigt lite resultat.
Fogarna ser ju dock rätt risiga ut, hur gammalt är badrummet?
Det kan omöjligt vara nyproduktion, det är inte någon 'riktig' hantverkare som skärt de plattorna. Det kanske ser bättre ut på riktigt än bilderna men öppnar man de i ny flik så man kan zooma in på dem ser de som är tillskurna ut at vara väldigt kexiga och mycket silikon kring inspektionsluckan.
Ni kan läsa en tråd som behandlar en liknande situation från en säljares perspektiv.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ostadsraett-badrum.552062/page-6#post-6283846
Troligen har ni uppmanats till att besiktiga före köp. Vilket som så kan det knappast vara ett dolt fel i Köplagens mening, det är enkelt att se vid en besiktning. Enda undantaget är om er säljare gett garantier som gjort att undersökning ansågs onödig. Angående själva problemet så kan det vara trivialt, det .är inte ytskiktet som ger fuktskydd, men era indikationer kan innebära värre problem.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ostadsraett-badrum.552062/page-6#post-6283846
Troligen har ni uppmanats till att besiktiga före köp. Vilket som så kan det knappast vara ett dolt fel i Köplagens mening, det är enkelt att se vid en besiktning. Enda undantaget är om er säljare gett garantier som gjort att undersökning ansågs onödig. Angående själva problemet så kan det vara trivialt, det .är inte ytskiktet som ger fuktskydd, men era indikationer kan innebära värre problem.
Tack för alla svar. Då låter det som att det är osannolikt att detta är dolt fel, och att det kanske borde undersökas närmare. Badrummet är ca 15 år gammalt tror jag. Jag gissar att vidare undersökningar bäst görs med en besiktningsman?
Naturligtvis har du helt rätt här. Jag undrar dock om det överhuvudtaget förekommer att någon kontrollerar att varje enskild platta i ett badrum sitter fast som den ska. 🤔T TypRätt skrev:
Jag kollade på ett hus och kröp på knä och knackade på varenda platta i och omkring duschen. Tog bara någon minut. Att inte göra så är lika slarvigt som att inte kolla underredet på en begagnad bil.Alfredo skrev:
Det troliga är att det bara är ett undermåligt arbete. Du kan ju öppna inspektionsluckan för att se hur det ser ut därinne. Om det inte bara är ett hål rakt in till stammarna så kan det ge en indikation på kvaliteten på arbetet. Om det funnits problem som sträcker sig utanför lägenheten hade det nog visat sig vid det här laget. Med största sannolikhet är det bara betong under och inget som kan resa sig, men det borde ni känna om ni hoppar lite, är det stumt eller sviktar det på något vis?
En besiktningsman kan gå igen utförandet men kan i princip inte göra mycket mer än ni själva. Dvs öppna och kolla golvbrunnen för att se att manschetten sitter rätt osv. I övrigt kan han göra nedslag på saker som att lysknappar sitter för nära dusch, rör kommer in från golv eller för nära vägg mm. Inget av detta gör ert badrum bättre eller sämre just nu. Dessa regler är där för att minimera möjligheten att det blir fel, mestadels vid montering av tätskiktet, men efter 15år har det nog mindre betydelse.
Finns många duktiga rörisar här på forumet så jag tror ni kan gå nästan samma info härifrån om ni skapar en ny tråd med bilder på hur helheten ser ut, med närbilder på golvbrunnen och rörgenomföringar.
En besiktningsman kan gå igen utförandet men kan i princip inte göra mycket mer än ni själva. Dvs öppna och kolla golvbrunnen för att se att manschetten sitter rätt osv. I övrigt kan han göra nedslag på saker som att lysknappar sitter för nära dusch, rör kommer in från golv eller för nära vägg mm. Inget av detta gör ert badrum bättre eller sämre just nu. Dessa regler är där för att minimera möjligheten att det blir fel, mestadels vid montering av tätskiktet, men efter 15år har det nog mindre betydelse.
Finns många duktiga rörisar här på forumet så jag tror ni kan gå nästan samma info härifrån om ni skapar en ny tråd med bilder på hur helheten ser ut, med närbilder på golvbrunnen och rörgenomföringar.
Kan ni bevisa att säljaren visste och höll kjäft är det (silikon reparerat skarvar t.ex) då är det säljarens ansvar. Om det bara var dyrt klinkers och billigt arbete blir det er ansvar!N Nicolee skrev:Hej! Tar tacksamt emot tankar och kommentarer gällande följande:
Tacksam för era tankar!
Vänligen,
Nicole
Om det blir andra följdskador efter denna tråd på andra lägenheter får ni stå för dom eventuellt genom föreningens försäkrin med er självrisk på 100 -150 000kr. Med en försäkring för bostadsrätt kan ni sänka den till 1500kr.
Lycka till.
Klicka här för att svara