45 740 läst ·
273 svar
46k läst
273 svar
Fel i avloppet och ledningen vid nybyggd villa!
Ni kan inte bevisa det, men ni kan byta lås, vilket jag tycker är en vettig idé när man köpt ett hus hur som helst. Ni behöver dock inte faktiskt byta något lås, en låssmed kan göra om cylindrarna så att en annan nyckel passar. De måste dock monteras bort, det är lite speciellt svårt men lite pilligt. Jobbigt såklart om man inte har en extracylinder eller någon som kan vakta huset medans.G Goza skrev:
Det blir på måndag och skaffar kodlås.S Svante Svenson skrev:Ni kan inte bevisa det, men ni kan byta lås, vilket jag tycker är en vettig idé när man köpt ett hus hur som helst. Ni behöver dock inte faktiskt byta något lås, en låssmed kan göra om cylindrarna så att en annan nyckel passar. De måste dock monteras bort, det är lite speciellt svårt men lite pilligt. Jobbigt såklart om man inte har en extracylinder eller någon som kan vakta huset medans.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ska ni lägga pengar på ett kodlås när ni snart ska sälja?
Dessutom lär det vara brist på kodlås på grund av brist på elektronikkomponenter.
Protte
Dessutom lär det vara brist på kodlås på grund av brist på elektronikkomponenter.
Protte
Absolut att köparen borde gjort en avsevärt mycket bättre research. Men den som gjort fel är ju ändå byggaren först och främst. Sen förutsatt att allt annat som skrivits av ts är sant så borde mäklaren gjort ett bättre jobb med att representera både säljare och köpare. Nästa som är fel är bulvanen (förutsatt att det som sagt är som de skrivits tidigare).Nötegårdsgubben skrev:
Det har hänt för att din son varit ansvarslös och köpt något för 11 miljoner utan att veta vad det är. Det handlar inte om Sverige eller polacker, det handlar om en köpare som på förhand inte brytt sig och i efterhand väntar sig att det inte skulle kunnat ske eller att hans ansvar ska tas av någon annan.
Om man inte vet något om ett så dyrt objekt:
- Hur kan man låta bli att ta referenser på säljaren/byggfirman?
- Hur kan man låta bli att besiktiga?
- Hur kan man inte ha en egen bild av värdet, utan låtsas som att eventuella fejkade motbud påverkar ens värdering?
Jag beklagar att din son gjort en dålig affär, men vems fel skulle det vara om inte hans?
Det finns rättsliga åtgärder att vidta om något gått fel till, men om ni nu kommit fram till att det exempelvis inte finns några dolda fel så lär den vägen sannolikt inte ge mycket.
Är det ett helt nytt hus borde man kunna förvänta sig att allt är gjort enligt konstensregler, sen är det för jävligt att man inte kan det.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Här fantiseras verkligen hej vilt...L LantbrukarN skrev:
Men om något ska klassas som en utfästelse så måste den vara tydlig... Att man inte vill sälja med "öppet köp" betyder inget annat än just det. Du ska inte behöva tolka... Då är den inte giltig. Men oavsett handlar det inte om garantier. Det handlar om att ens undersökningsplikt minskas på just den punkten. Varken mer eller mindre
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det finns regler om det här eftersom att det inte är särskilt ovanligt. Köper man direkt av byggentreprenören har denne ett ansvar på det vis du beskriver. Det förhållandet finns dock bara mellan entreprenören och förste köpare, vilket TS som jag förstår det inte är.T TechChad skrev:
Kan man visa att TS egentligen köpt av byggaren men det finns en falsk första ägare däremellan (ett upplägg jag aldrig hört talas om, förmodligen för att skatteeffekten är värre än nyttan med det utsläckta ansvaret) så kan nog faktiskt juridisk hjälp med den frågan vara värd besväret. Det synes dock osannolikt.
Men i övrigt är det alltså avtalsrätt, och då den speciella sådana som gäller fastigheter som är aktuell. Och där blir jag oproportionerligt provocerad av den här typen av trådar. Alltså där människor köper saker för miljontals kronor, men tar noll eget ansvar för att sätta sig in i affären före den sker, utan förväntar sig att andra ska ha tänkt åt dem och/eller rädda dem om det går fel.
@Goza Im not sure if you are lying to get some people to believe that foreign people are crazy and that it is better for you to leave.
I hope it’s not the case and that you are extremely upset with the situation your son and family ended up in. Which I’m sure most of us can relate to.
But reading the messages you clearly are accusing many persons and a whole country of being bad without much evidence and it’s not helping if you truly want support.
I know a different language can be difficult but your communication style and structure is not good enough to allow us to help you.
you need to become clearer in your comments.
Structure the message with facts and areas you need help with.
For example:
1. Vi fick följande besiktningsprotokoll och är oroliga för punkterna:
- Mögel
- Skvallerrör badrum
- xxxx
2. Vi har även fått veta yyyy om avloppet. Detta fel fanns inte med i besiktningen men …….. Är detta något vi behöver oroa oss om, vad kan man göra?
3. Vi har fått veta att nästan allt material köpts från Polen. Håller materialet samma klass som material från Sverige och ska man oroa sig?
4. Fönsterna är eventuellt inte korrekt modell då det inte står något om skyddsfilm, är detta något som måste finnas och kan man göra något istället för att byta fönsterna?
5. Vi är så oroliga så vi funderar på att sälja direkt. Vilka regler gäller när vi säljer huset vidare?
So please consider what you truly need help with and try to be more precise in the messages. If you need to explain or write down your feelings and frustration you can do that too, but separate it from your need for house support.
I’ve written in English because of your comments about being very familiar with “over there”.
I hope it’s not the case and that you are extremely upset with the situation your son and family ended up in. Which I’m sure most of us can relate to.
But reading the messages you clearly are accusing many persons and a whole country of being bad without much evidence and it’s not helping if you truly want support.
I know a different language can be difficult but your communication style and structure is not good enough to allow us to help you.
you need to become clearer in your comments.
Structure the message with facts and areas you need help with.
For example:
1. Vi fick följande besiktningsprotokoll och är oroliga för punkterna:
- Mögel
- Skvallerrör badrum
- xxxx
2. Vi har även fått veta yyyy om avloppet. Detta fel fanns inte med i besiktningen men …….. Är detta något vi behöver oroa oss om, vad kan man göra?
3. Vi har fått veta att nästan allt material köpts från Polen. Håller materialet samma klass som material från Sverige och ska man oroa sig?
4. Fönsterna är eventuellt inte korrekt modell då det inte står något om skyddsfilm, är detta något som måste finnas och kan man göra något istället för att byta fönsterna?
5. Vi är så oroliga så vi funderar på att sälja direkt. Vilka regler gäller när vi säljer huset vidare?
So please consider what you truly need help with and try to be more precise in the messages. If you need to explain or write down your feelings and frustration you can do that too, but separate it from your need for house support.
I’ve written in English because of your comments about being very familiar with “over there”.
Tyvärr att det är sant.T TechChad skrev:Absolut att köparen borde gjort en avsevärt mycket bättre research. Men den som gjort fel är ju ändå byggaren först och främst. Sen förutsatt att allt annat som skrivits av ts är sant så borde mäklaren gjort ett bättre jobb med att representera både säljare och köpare. Nästa som är fel är bulvanen (förutsatt att det som sagt är som de skrivits tidigare).
Är det ett helt nytt hus borde man kunna förvänta sig att allt är gjort enligt konstensregler, sen är det för jävligt att man inte kan det.
Jag ser massor med inlägg där du gång på gång skriver att allt är sveriges fel. Måste ärligt säga att det måste vara det tramsigaste jag någonsin läst. Jag är svensk och en del av svergie och har inget med detta att göra överhuvudtaget. Dock är det största felet i hela denna affär en enorm Dumhet och nonchalans av köpare.
Ska man plöja ut en massa pengar på något så borde man läsa på om vilka skyldigheter man har som köpare.
Det förstår varje normal människa. Det är inte speciellt svårt att ta reda på att man har undersökskningsplikt som köpare och hur man uppfyller den.
Det stora problemet i denna affären är att köparen inte har fullföljt sin undersökningsplikt. Sluta med att skylla alla problem på någon annan och inse att man har ett eget ansvar i det hela. I det här fallet är det köparen
som agerat oerhört dumt.
Några andra tips.
Om du äger en bil, hus, föråd mm. Så lås dem. Det är inte sveriges fel om någon går in och snor
saker i ett olåst hus, olåst förråd eller olåst bil. Det är olagligt att göra så, Det finns tjuvar och annat folk man inte kan lita på i sverige och i alla andra länder med. Det är en självklarhet för de flesta att låsa bilen, låsa ytterdörren när man inte är hemma osv. inget försäkringsbolag kommer att betala ut någon ersättning.
om du lämnat dörren öppen åt dem. Du har lite av samma ansvar när du köper ett hus. Det är inte olagligt att sälja ett hus med fel. Men du har en skyldighet att ta reda på vad det är du köper.
Ska man plöja ut en massa pengar på något så borde man läsa på om vilka skyldigheter man har som köpare.
Det förstår varje normal människa. Det är inte speciellt svårt att ta reda på att man har undersökskningsplikt som köpare och hur man uppfyller den.
Det stora problemet i denna affären är att köparen inte har fullföljt sin undersökningsplikt. Sluta med att skylla alla problem på någon annan och inse att man har ett eget ansvar i det hela. I det här fallet är det köparen
som agerat oerhört dumt.
Några andra tips.
Om du äger en bil, hus, föråd mm. Så lås dem. Det är inte sveriges fel om någon går in och snor
saker i ett olåst hus, olåst förråd eller olåst bil. Det är olagligt att göra så, Det finns tjuvar och annat folk man inte kan lita på i sverige och i alla andra länder med. Det är en självklarhet för de flesta att låsa bilen, låsa ytterdörren när man inte är hemma osv. inget försäkringsbolag kommer att betala ut någon ersättning.
om du lämnat dörren öppen åt dem. Du har lite av samma ansvar när du köper ett hus. Det är inte olagligt att sälja ett hus med fel. Men du har en skyldighet att ta reda på vad det är du köper.
M MangeH skrev:Jag ser massor med inlägg där du gång på gång skriver att allt är sveriges fel. Måste ärligt säga att det måste vara det tramsigaste jag någonsin läst. Jag är svensk och en del av svergie och har inget med detta att göra överhuvudtaget. Dock är det största felet i hela denna affär en enorm Dumhet och nonchalans av köpare.
som agerat oerhört dumt.
Några andra tips.
Lättare sagt än gjort! Den som tar hårt åt sig så känner igen sig igenom så om ni har nyttigt att säga så gör det och drar inte tråden åt fel håll. Jag är svensk medborgare och säger att reglerna inte följat branchfackligt och kommunen godkänt detta. Så tolkar ni på vilket sätt som ni vill men det inte gjort enligt svenska reglar och första som sagt besiktmanen till oss som är svensk.M MangeH skrev:Jag ser massor med inlägg där du gång på gång skriver att allt är sveriges fel. Måste ärligt säga att det måste vara det tramsigaste jag någonsin läst. Jag är svensk och en del av svergie och har inget med detta att göra överhuvudtaget. Dock är det största felet i hela denna affär en enorm Dumhet och nonchalans av köpare.
som agerat oerhört dumt.
Några andra tips.
Nu kommer vi att anlita jurist och kommer att följa detta för vi har tillräckligt med bevis. Dumma är de som känner igen sig igenom händelsen och andra som mäklaren lurat mig genom bedrägeri och fusk trots att han har lojalitetsplikter mot både säljaren och köparen.
Nu fokuserar mig i själva ärendet och oavsett vad som som kommer att hända så går vi vidare . Vi själva skapar lag /reglar och bör vara som rutin vid husköp att man ha ångerköp lika som man handlar andra varor med öppetköp . Punkt och slut.