45 740 läst ·
273 svar
46k läst
273 svar
Fel i avloppet och ledningen vid nybyggd villa!
Köpte ni ett nybyggt hus av en firma, eller ett hus från en privatperson som han byggt åt sig själv och sen sålt? Jag kan inte juridiken här men det känns som en avgörande faktor. Har ni köpt ett hus från en privatperson är det nog att klassa som begagnat och därmed har ni undrrsökningsplikt. Har mäklaren gjort sken att ni köpte från en firma?
Även från firma är det tyvärr så att har de gjort ett skitjobb sitter man där med skägget i brevlådan.
Inför kommande affärer, innan ni köper eller säljer nåt för 10msek , ta kontakt med en jurist eller annan sakkunnig som hjälper till att berätta hur affären går till. Eller läs på noga.
Beklagligt är ni nog så att säga blåsta. År andra sidan tycker jag inte besiktningen ser så farlig ut. Kolla på några andra besiktningar på nätet och jämför ska du se varenda hus har ett antal anmärkningar eller påpekanden.
Även från firma är det tyvärr så att har de gjort ett skitjobb sitter man där med skägget i brevlådan.
Inför kommande affärer, innan ni köper eller säljer nåt för 10msek , ta kontakt med en jurist eller annan sakkunnig som hjälper till att berätta hur affären går till. Eller läs på noga.
Beklagligt är ni nog så att säga blåsta. År andra sidan tycker jag inte besiktningen ser så farlig ut. Kolla på några andra besiktningar på nätet och jämför ska du se varenda hus har ett antal anmärkningar eller påpekanden.
Är läget bra och ser huset ut att vara ett 11 miljoner kronors hus och hur i närheten ligger i runt det priset tror jag inte att det är några större problem, där emot så kan det bli så att ni förlorar mer än 700 000.G Goza skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Enda noteringen om påväxt jag kan se är på vindsluckan. Den går att byta och det kan mycket väl bero på kondens.
Behandlar man den med Ex Mögelfri och sedan oljar den bör den inte ens behöva bytas.
Behandlar man den med Ex Mögelfri och sedan oljar den bör den inte ens behöva bytas.
Produkter som diskuteras: "Mögelfri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Det vet vi men vi vill bara bli av med det så fort som möjlighet med förlust en miljon han är beredd om mäklaren hittar köpare så det är frågan.A AndersS skrev:
Men alltså, säkerhetsglaset borde kommunen anmärkt på under sin genomgång inför slutbeskedet. Det ingår i skyddskraven från BBR och ska därmed vara något som kommunen kollar på. Vad står det i kontrollplan och slutbeskedet från kommunen.
Sannolikt är det dock säkerhetsglas, och då är det ju inte så många anmärkningar av allvarligare karaktär, däremot en hel del slarvigheter
Sannolikt är det dock säkerhetsglas, och då är det ju inte så många anmärkningar av allvarligare karaktär, däremot en hel del slarvigheter
Ok, så vad är frågan? Tyvärr är det omöjligt att i en forumtråd besvara vad någon ät villig att betala.G Goza skrev:
Så det ni kan göra är att lägga ut det till försäljning och se vad någon vill betala.
Tycker inte besiktningsprotokollet visar på en katastrof direkt. De saker som hade mikrobiell påväxt kan bytas ut och kanske uppkom vid byggnadsperioden. Har du kontaktat säljaren och dess byggbolag för att se om de kan åtgärda de saker som besiktningsmannen hittat? Om det är ett svenskt AB så har du 10 års garanti.
Vi kontaktade säljaren men hon skickade någon som skulle fixa den. Enda som gjort att målat om och gömde den i taket och på andra gången besiktmanen inte godkänt den.J JockeHX skrev:Tycker inte besiktningsprotokollet visar på en katastrof direkt. De saker som hade mikrobiell påväxt kan bytas ut och kanske uppkom vid byggnadsperioden. Har du kontaktat säljaren och dess byggbolag för att se om de kan åtgärda de saker som besiktningsmannen hittat? Om det är ett svenskt AB så har du 10 års garanti.
Tack för svaret! Vi sålde våra gamla villa som byggt 1922 och när vi besiktade så var en del sak och min mansvän köpte den. Allt hade vi på bordet och vi kom på ett pris som unnat alla. Om de var ärliga och inte använda det äckliga sätt att tjäna pengar samt om det står i kontraktet att köparen har rätt att besikta så blir vi aldrig känna så pass dåligt.J JohanLun skrev:Köpte ni ett nybyggt hus av en firma, eller ett hus från en privatperson som han byggt åt sig själv och sen sålt? Jag kan inte juridiken här men det känns som en avgörande faktor. Har ni köpt ett hus från en privatperson är det nog att klassa som begagnat och därmed har ni undrrsökningsplikt. Har mäklaren gjort sken att ni köpte från en firma?
Tråkigt, men ni får klaga mer på att alla saker ska åtgärdas.G Goza skrev:
jag måste dock säga att ni verkar vara lite väl oroliga. Alla nya hus har problem som besiktningsmän hittar. En del av processen är att hitta bra besiktningsmän och se till att brister åtgärdas. Bara för att byggarna är ”polacker” betyder det inte att huset kommer rasa närsomhelst.
Ta ett djupt andetag och fortsätt jaga på säljaren och byggbolaget och se till att besiktiga efter deras fortsatta lagningar.
Ursäkta, men det hjälper ju inte er vad ni har gjort. Släpp alla dessa dessa noteringar, ni vill ju sälja huset även med 1 Mkr i förlust så fokusera på hur ni ska kunna göra det.G Goza skrev:Tack för svaret! Vi sålde våra gamla villa som byggt 1922 och när vi besiktade så var en del sak och min mansvän köpte den. Allt hade vi på bordet och vi kom på ett pris som unnat alla. Om de var ärliga och inte använda det äckliga sätt att tjäna pengar samt om det står i kontraktet att köparen har rätt att besikta så blir vi aldrig känna så pass dåligt.
Vill inte vara elak, men om ni drar upp sådana här historier förstår jag varför ni får problem.