G
Skumpe Skumpe skrev:
Ingår det gratis besiktning av hus och garanti mot fel i Kanada?
Yes

G
S Screew skrev:
Jag ser egentligen ingen anledning till att huset skulle vara en katastrof med enbart detta som grund. Jag har läst om värre nybyggen, viss en del saker är inte 100 procent men det är absolut ingen katastrof. Är detta allt eller finns det flera anmärkningar?

• Inspektionslucka lite öppen vid WC, golvbrunn sticker ut, missfärgat trägolv vid vägg, vattenrör utan säkringsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett dokument med byggnadsbeskrivning, inklusive byggnadsår, grundkonstruktion, och värmesystem.
    Skapa konto
  • Bild på en toalettstol med vattenskador på golvet intill, tecken på potentiellt läckage.
    Skapa konto
  • Textdokument om fortsatt teknisk utredning inom fastighetsköp och riskanalys.
    Skapa konto
  • Närbild av en öppen vindslucka med metallram och synlig isolering.
    Skapa konto
S
Det var ju lite fler saker, finns det ännu mer som besiktningsmannen hittat?

G
Fairlane Fairlane skrev:
Behöver och behöver. Det borde inte behövas, men vill man säkra sig själv så gör man det.

Varför besiktigar kollegan efter tillträde? Det är för sent för att påverka affären, och om det ändå inte behövs...
Det finns svenska firmor som bygger bra, det finns de som bygger dåligt.
Samma sak med polska (om det nu är en polsk firma). Det är nog inte nationaliteten du ska lägga fokus på.
Det har jag inte tänkt på utan själva beteendet.
S Screew skrev:
Jag ser egentligen ingen anledning till att huset skulle vara en katastrof med enbart detta som grund. Jag har läst om värre nybyggen, viss en del saker är inte 100 procent men det är absolut ingen katastrof. Är detta allt eller finns det flera anmärkningar?
S Screew skrev:

G
S Screew skrev:
Det var det och han själv blivit chockad

G
S Screew skrev:
S Screew skrev:
S Screew skrev:

• Bilder från inspektion visar en brunn i dusch, tröskel, vattenfläckat trägolv, och rörledningar i tvättstuga.
    Skapa konto
S
G Goza skrev:
Det var det och han själv blivit chockad
Tyvärr så som det verkar, det som besiktningsmannen hittat kan ni inte göra så mycket åt, även om det är ett nytt hus så borde det besiktigas innan man skriver på, alternativt skriva på men med en klausul gällande besiktning.

Jag håller med, det är ett jävligt dåligt att ett företag som är i branschen gör dessa missar, men tyvärr så har man väldigt stort ansvar som köpare i Sverige. Det ansvaret kan man tycka vad man vill om, men det går inte att göra något åt nu.

G
S Screew skrev:

• Besiktningsbilder på ett hus som visar snötäckt mark lutar mot huset, ett ventilationshål på fasaden och en detaljbild där takluckan inspekteras.
    Skapa konto
G
S Screew skrev:
Tyvärr så som det verkar, det som besiktningsmannen hittat kan ni inte göra så mycket åt, även om det är ett nytt hus så borde det besiktigas innan man skriver på, alternativt skriva på men med en klausul gällande besiktning.

Jag håller med, det är ett jävligt dåligt att ett företag som är i branschen gör dessa missar, men tyvärr så har man väldigt stort ansvar som köpare i Sverige. Det ansvaret kan man tycka vad man vill om, men det går inte att göra något åt nu.
Därför vill vi hitta lösningar föratt inte drabbas mer. Vet inte om vi kan få skadestånd. Det värsta om det inte blir såld .

G
A Andy78 skrev:
Be din son skriva en egen tråd här, sakligt så kan han nog få bra råd.
Vad menar ni med sakligt?

Ingen kommentar om avlopp alltså?

S
G Goza skrev:
Därför vill vi hitta lösningar föratt inte drabbas mer. Vet inte om vi kan få skadestånd. Det värsta om det inte blir såld.
Prata med en jurist och en mäklare. Kolla med juristen om det finns något att hämta. Prata med en mäklare för att få en värdering av huset, då kan du få en bild av vad huset är värt som det står (om ni väljer att sälja). Så får ni avgör hur ni ska gå vidare. Men tänk på att skulle det finnas något juristen kan gör så kan det ta lång tid innan allt är löst.

G
A Andy78 skrev:
Köpte din son huset för 11 miljoner?
Tyvärr! Det är jättefin från utsidan men mögel och fukt i insidan

G
S Screew skrev:
Prata med en jurist och en mäklare. Kolla med juristen om det finns något att hämta. Prata med en mäklare för att få en värdering av huset, då kan du få en bild av vad huset är värt som det står (om ni väljer att sälja). Så får ni avgör hur ni ska gå vidare. Men tänk på att skulle det finnas något juristen kan gör så kan det ta lång tid innan allt är löst.
Tack för svaret! Det vi håller på med både jurist och mäklaren! Frågan vem vill köpa det huset med alla dessa fel?

G Goza skrev:
Tack för svaret! Det vi håller på med både jurist och mäklaren! Frågan vem vill köpa det huset med alla dessa fel?
Det beror ju på priset, har din son betalat ett kraftigt överpris så är det svårare att hitta en köpare utan att behöva anpassa prisnivån. Så omöjligt att besvara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.