TS har ju fått exakt så mycket el han behövt fram tills säkringen gick. Och då löstes problemet. Så vad är det TS inte har fått?

• Gilla
Nissens och 6 till
  • Laddar…
E
Nizzehult du är överbevisad, lägg ingen mer tid på detta nu och betala mer uppmärksamhet i fortsättningen.

Du betalde för 20, du hade 20, att du sen trodde nätägaren hade ansvar för ditt hus eller du hade 16A blir svårt att lasta någon annan för.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
TS har ju fått exakt så mycket el han behövt fram tills säkringen gick. Och då löstes problemet. Så vad är det TS inte har fått?
TS har inte fått tjänsten 20A huvudsäkring. Av ren tur så har TS inte lidit någon större skada av det, men elektrikern har utsatt TS för en risk som kunnat bli dyr om t.ex. säkringen gått med följd att vattenledningar frusit.

Tänk om det varit en larminstallation istället. Sen får man reda på att larmet inte varit kopplat till larmcentralen. Med ditt resonemang så har man inte lidit någon skada ifall det inte skett något inbrott/brand och man ska alltså inte kunna kräva ersättning för att man betalt månadsavgifterna för larmet..

R
Bara så det är solklart, TS kan inte reklamera eller ställa några skadeståndskrav alls mot elektrikern eftersom han inte beställt något jobb av honom. Den enda som kan göra det är den förre husägaren.

Men som sagt, säkringarna är bytta, och någon egentlig skada kan jag inte se så jag har svårt att se hur förre ägaren har något att hämta heller. Jag skulle släppa det.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H
När gjordes detta byte?
Är det så att elektrikern rapporterade 20 men satte i 16?
Eller kan någon ha bytt passdel någon gång innan du köpte?
Då är ju inte elektrikern ansvarig alls.
Svårt att veta vad som hänt där.
Elektrikern kan blå neka och säga att han har montera 20 amp.

sen har du väl ett ansvar för sin anläggning med

Hur mycket pengar handlar detta om egentligen?

• Gilla
Rille99
  • Laddar…
E
H Hallerudsbo skrev:
När gjordes detta byte?

Detta är jämförbart med då bilverkstad manipulerar din hastighetsmätare så den visar 100 km/h då du kör i 200km/h.

Polisen lär inte intressera sig för dina snyfthistorier utan du har ett eget ansvar och en egen hjärna som ska användas.

• Haha
DataJonny
  • Laddar…
Hur lyckas du få till den jämförelsen?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
L lbgu skrev:
TS har inte fått tjänsten 20A huvudsäkring. Av ren tur så har TS inte lidit någon större skada av det, men elektrikern har utsatt TS för en risk som kunnat bli dyr om t.ex. säkringen gått med följd att vattenledningar frusit.

Tänk om det varit en larminstallation istället. Sen får man reda på att larmet inte varit kopplat till larmcentralen. Med ditt resonemang så har man inte lidit någon skada ifall det inte skett något inbrott/brand och man ska alltså inte kunna kräva ersättning för att man betalt månadsavgifterna för larmet..
Exakt! Det är ungefär så jag ser det. Det handlar inte om någon egentlig skada utan en risk som förekommit och att man betalat för något som inte levererats.

Klart att man som fastighetsägare har det formella ansvaret för sin anläggning men finns det någon som ifrågasätter och kollar säkringar om det står en viss styrka i alla papper? Sen är det här en anläggning som jag varken får eller ska pilla på och då tror man med automatik att såna självklarheter som säkringens storlek åligger nätägaren och leveransen tills den passerat mätaren är deras ansvar.

Till övriga: svaren till många av dom frågor ni ställer finns i tråden om ni läser alla inlägg.

• Gilla
tepe48
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Sen är det här en anläggning som jag varken får eller ska pilla på och då tror man med automatik att såna självklarheter som säkringens storlek åligger nätägaren och leveransen tills den passerat mätaren är deras ansvar.
Det är inget som hindrar dig från att kontrollera säkringarnas storlek det är helt fritt och har inget att göra med ev resonemang kring elarbeten man får eller inte får utföra. Sen ska du om det är så intressant läsa på om vad nätägaren ansvarar för dvs servisledningen fram till anslutningspunkt vid mätarplatsen oftast någon plint samt själva elmätaren inget annat.

H Hallerudsbo skrev:
När gjordes detta byte?

När passkontakterna monterades, troligen så satt det 16A i från början i mätarskåpet och elektrikern glömde att byta passkontakter samt säkringar vid driftsättningen, så ägde inte TS fastigheten.
Utan TS köpte senare fastigheten, TS teknade sedan ett elabbonemang på 20A utan att kontrollera vilken storlek det är på vare sig säkrinarna eller passkontakterna.

Så nej, det är ingen annan än TS det hela hänger på.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Klart att man som fastighetsägare har det formella ansvaret för sin anläggning men finns det någon som ifrågasätter och kollar säkringar om det står en viss styrka i alla papper?
Ja.
Jag vill nog påstå att när man tar över fastigheten, elabonnemang osv ingår det att titta på säkringar och passdelar så att det som sitter i stämmer med papperen. Samma sak med allt annat, vattenmätare, tomtgränser, postlåda, infarter, bredbandsfiber osv.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Ja.
Jag vill nog påstå att när man tar över fastigheten, elabonnemang osv ingår det att titta på säkringar och passdelar så att det som sitter i stämmer med papperen. Samma sak med allt annat, vattenmätare, tomtgränser, postlåda, infarter, bredbandsfiber osv.
Detta ska ju ingå i slutbesiktningen, precis som några tester på olika ställen att jordfelsbrytare fungerar.

Har ni solel och laddbox finns det ju desto mer att kolla. Men ts tyckte att själv var bäste dräng, ingen hjälp behövdes nej.

Nu gäller det att hitta syndabocken som den nittiotalist hen är. :(

nizzehult
E El-Löken66 skrev:
Detta ska ju ingå i slutbesiktningen, precis som några tester på olika ställen att jordfelsbrytare fungerar.

Har ni solel och laddbox finns det ju desto mer att kolla. Men ts tyckte att själv var bäste dräng, ingen hjälp behövdes nej.

Nu gäller det att hitta syndabocken som den nittiotalist hen är. :(
I en vanlig husbesiktning ingår varken besiktning av el eller VVS. Man kollar inte ens att jordfelsbrytaren fungerar eller om värmeanläggningen fungerar. I ett nybygge: ja, men inte vid en överlåtelse. Det går nog att beställa (i vissa städer) men jag har aldrig hört talas om att någon har gjort det.

Vadå själv var bästa dräng, det här var något som mäklaren ordnade och arrangerade. Gillar inte tonen riktigt och - nittiotalist? Då hade jag redan tre barn.

Jag vet att man har en stor undersökningsplikt när man förvärvar en fastighet men...vattenmätare? Hur skulle man kunna kolla den? Postlåda? Om man sen får vissa fakta från mäklaren och säljaren så finns det ju ingen egentlig anledning att kolla detta, säger säljaren att tomten är x kvm enligt Lantmäteriet: inte fasen beställer man en egen mätning för att kontrollera att detta stämmer! Och det var lite det som jag tyckte om säkringen: står det i alla papper och avtal att det är 20A och även säljaren säger det, varför ska man då skruva ur säkringarna för att kolla detta?
Det här kan man driva hur långt som helst; om säljaren säger att det ligger 600m slang nedgrävd till jordvärmepumpen, ska man då verifiera detta genom att gräva upp den och kontrollmäta? Osv.

• Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
IOch det var lite det som jag tyckte om säkringen: står det i alla papper och avtal att det är 20A och även säljaren säger det, varför ska man då skruva ur säkringarna för att kolla detta?
Har säljaren verkligen gjort en specifik utfästelse om att elen är säkrad 3 X 20A före ni skrev köpeavtalet? Finns utfästelsen i avtalet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.