Hejsan,

ber om ursäkt direkt om det är så att detta ämne hamnar under fel rubrik. Jag ser på frågorna som byggnadstekniska men säg gärna till om det blivit fel.

Vi har nyligen köpt ett färdigt hus av en av de större entreprenadföretagen på marknaden. Företaget har byggt ett stort område hus (ca 400 hushåll) där de flesta hus använder samma byggteknik, har samma väggkonstruktion etc men lite annorlunda utseende (vissa har vanliga tak, vissa har lutande tak á la kaninbur etc. Det man som köpare alltså kunnat bestämma är vissa inredningsdetaljer som kök, kakel, tapet etc.

Till sak. Nyligen hade vi sexmånadersbesiktning då jag påpekade att mjukfogarna i badrummet hade gulnat helt efter knappt sex månader. Entreprenadfirmans svar var att alla silikonfogar gör det med tiden. Jag har aldrig sett det förut men såg till att vi skulle ta upp det på tvåårsbesiktningen.

Förutom mjukfogarna i badrummet har vi även en mängd fogar längs t.ex. fönsterbräda, vangstycke på trappa etc som inte går att få rena. De samlar damm något kopiöst.

Min fråga till er är om de använt fel mjukfogar? En granne påpekade att de använt en fog som är avsedd att målas över. Vet ej vilken/vilka fogar det gäller. Tror det bara gäller de dammsamlande fogarna.

Fråga 1: Kan jag isåfall få dem utbytta eller behandlade (målade?) på något sätt?

Till ett annat ämne. Huset har stående målad panel utvändigt och inför målningsbesiktningen för tre-fyra månader sen gick jag med spegel under ändträt för att se hur det behandlats. Jag såg mycket stora skiftningar i färger (dvs rent trä, viss grundfärg/täckfärg) i olika former. Jag påpekade detta för den oberoende besiktningsmannen som tyckte det var okej och ansåg att om han skulle underkänna målningen på mitt hus var han tvungen att underkänna hela området... det lilla förtroende för att vara oberoende jag hade för honom försvann.

Jag pratade både med en färgbutik lokalt och även tillverkaren av den färg firman använt och båda anser att färglagret i ändträt ska vara minst lika tjockt som på resten av brädan, precis som jag påpekat. Problemet är ju att besiktningsmannen skrivit in detta i protokollet (även min ståndpunkt).

Jag nämnde detta för entreprenadfirmans representant när vi diskuterade mjukfogarna och de andra ärendena inför sexmånadersbesiktningen och han nämnde att "ytterpanel ska ju andas så det får inte vara för tätt"...

Fråga 2: Kan jag på något sätt fortfarande få rätt i sak och få detta åtgärdat? Jag är inställd på att få gå runt med penseln själv nästa sommar, men eftersom jag betalt entreprenadfirman för att göra det har jag inte lust att både betala och göra om jobbet ..

På just målningen har vi ombesiktning imorgon förmiddag så alla svar innan dess uppskattas mycket mycket varmt.

Tack för att ni läste.

Vad gäller mjukfogar, så i badrummet skall det vara Silikon som inte går att måla på. På andra stäållen kan dte vara silikon, men ofta är dte olika varianter av Latexfogar. De finns med en mängd olika namn, men är i grunden samma sak. De går (oftast) att måla över och de flesta varianterna föreskriver att de skall målas över.

Fogar går att byta ut men det är en hel del jobb med det. OM de använt Latex i badrummet, så är dte direkt fel. Nu menar jag mjukfogar mellan kakel, klinkers osv. Latex kan kanske vara OK ex. mellan olika snickeridetaljer i badrummet.

Du kan alltid kalla till överbesiktning, det måstee i så fall göras inom en kort ganska snäv tid.

Nu beror det ju lite på hur kontraktet ser ut. Om ni har köpt ett färdigbyggt hus, så är det ungefär som att köpa vilket gammalt hus som helst, då är det egentligen en mycket snävare definition på fel, och andra besiktningsregler som gäller. Köper du det färdiga huset (och är alltså inte själv byggherre) så köper du huset med det synliga utförande som finns oavsett hur fel det är. Detta regleras då förhoppningsvi i ert köpeavtal.

Tack för ditt svar Hempularen,

kontaktpersonen nämnde just att det var silikon i våtutrymmena och latex i övriga utrymmen. Så långt allt rätt alltså.

Men är det vanligt att en vit och en genomskinlig silikonfog gulnar så mycket på ett halvår? Det skär sig väldigt mycket mot det vita kaklet och ser ut som om vi är storrökare båda två..

Vi köpte huset helt färdigt, först efter att alla olika besiktningar gått igenom så vi borde inte vara byggherrar på något sätt, väl? Det stod nog i kontraktet att alla fel som hittas av besiktningsman korrigeras etc.

Hur begär man överbesiktning? Kostar det något för mig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.