Bauhaus föreslog att jag skulle använda Kiilto Floorfix DF ovanpå Kiiltos våtrumssystem (Kerasafe+Foliesystem) i ett badrum. Senare såg jag att det fixet inte är rekomenderat för våtrum och nu är jag lite fundersam på vad det innebär, dålig vidhäftning eller andra skillnader i egenskaper?
Klinkern sitter som berget nu men skall jag oroa mig för kort livslängd?
Kan för övrigt tillägga att badrummet har badkar och därför kommer vattenbegjutningen bli begränsad, om det spelar någon roll.
Finns det någon sakkunnig eller någon mer som blivit vilseledd som kan ge lugnande besked?

S
Från Kiilto: "
Dammreducerad, cementbaserad fästmassa som är idealisk för montering av keramiska golvplattor i torr- och våtutrymmen. Inte för natursten. Fogning kan ske redan efter 16 timmar. Lämplig även för utomhusbruk. C2ES1. C2ES2 med Kiilto Fixbinder.

"

Borde vara ok?!

• Gilla
Landkrabban
  • Laddar…
T
L Landkrabban skrev:
Bauhaus föreslog att jag skulle använda Kiilto Floorfix DF ovanpå Kiiltos våtrumssystem (Kerasafe+Foliesystem) i ett badrum. Senare såg jag att det fixet inte är rekomenderat för våtrum och nu är jag lite fundersam på vad det innebär, dålig vidhäftning eller andra skillnader i egenskaper?
Klinkern sitter som berget nu men skall jag oroa mig för kort livslängd?
Kan för övrigt tillägga att badrummet har badkar och därför kommer vattenbegjutningen bli begränsad, om det spelar någon roll.
Finns det någon sakkunnig eller någon mer som blivit vilseledd som kan ge lugnande besked?
Var såg du detta? Tillverkaren själv borde ju veta om det är lämpligt för våtrum vilket det är enligt deras beskrivning på deras hemsida: http://www.kiilto.se/se/produkter/kiilto-floorfix-df-fastmassa-golvplattor/

• Gilla
Landkrabban
  • Laddar…
Tack båda för bra svar, verkar ju inte vara något problem.
Infon fick jag från en katalog enligt bild nedan ( https://indd.adobe.com/view/4dfa04c5-b43c-47c1-9889-99399c912441 )
Konstigt att de har så motsägelsefull info men jag känner mig iaf lugn- Tack!
Tabell som visar val av fästmassa beroende på material och underlag med markeringar för rekommenderade kombinationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L Landkrabban skrev:
Senare såg jag att det fixet inte är rekomenderat för våtrum
Vart fick du den infon ifrån?

Föreslår att du hör av dig till kilto direkt vid frågor av detta slag.

Eftersom det står att det fungerar till allt utom pooler så skulle jag inte vart bekymrad över detta.

Det måste ju vara tryckfelsnisse som har varit framme.
Det fixet funkar ju utomhus, då borde det väl funka i ett våtrum? Det är ju ofta vått utomhus :)

J
0 0rbitt skrev:
Föreslår att du hör av dig till kilto direkt vid frågor av detta slag.
Japp forumet behövs inte!

• Haha
kulle
  • Laddar…
Tack igen för alla svar, återkopplar för er som är nyfikna.
Har pratat med Kiilto, som var mycket hjälpsamma, och fick följande relevant information.
Floorfix DF är inte godkänd för våtrum, jag uppfattade det som att den inte är testad för våtrum och det är en av anledningarna till att den inte är godkänd. Den har lite andra härdning/torkningsegenskapern än de som är godkända men i praktiken är det ganska liten risk att det kommer påverka mitt badrum på något sätt.
Floorfix DF har i sig inga problem med vatten, kan användas utomhus, garage m.m.
Finns ingen större anledning att vara orolig för funktionen i mitt badrum:-)

• Gilla
0rbitt
  • Laddar…
K
Nu har jag också köpt floorfix till mitt badrum efter rekommendation från Bauhaus.. ska ligga i badrum på Kerasafe.

Jag har inte blandat det än. Borde ju gå att byta.

Bör jag göra det?

• Gilla
i_r_lloyd
  • Laddar…
T
K Kallebo skrev:
Nu har jag också köpt floorfix till mitt badrum efter rekommendation från Bauhaus.. ska ligga i badrum på Kerasafe.

Bör jag göra det?
Nej, varför det?

K Kallebo skrev:

Bör jag göra det?
Klart du ska byta. Om tillverkaren inte rekommenderar det i våtrum är det väl bättre att använda nått godkänt även om detta säkert funkar lika bra.
Vad säger försäkringsbolagen? Upplagt för strul om nått går fel.

Står Bauhaus bakom rekommendationen? Eller är det nån i personalen bara som tycker att det är ok?

• Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
K
Det är en enskild anställd som tyckte att jag skulle ha det med stora plattor.

Han trodde aldrig det skulle bli bra annars - hade flera kompisar som lyckats med detta fix.

Kan ta med säckarna imorgon och se om de tar emot dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.