13 686 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Fel färg på markrör
Tack för svar!
Började dra i denna surdeg idag och ringde säljaren. Men han återkom inte utan istället ringde en *förstående kille från Eltel (som i sin tur kontrakterat firman som var här). Han sa att Skanova (som tillsammans med Öppen Fiber kontrakterat Eltel) numera förbjuder att dra fiber i gula rör. Han kunde inte motivera varför eller var informationen till oss konsumenter finns. Lite som att tala med en (förstående) vägg.
Ringde Öppen Fiber, och bemöttes av en förstående tjej. Vilken otur sa hon att mitt rör råkade vara gult, för just gula rör säger Skanova att man inte får dra fiber i. Tyvärr. Inte heller hon kunde motivera varför det var på detta vis eller vart informationen om detta till mig som konsument finns.
Kom absolut ingen vart och kan konstatera att
Öppen fiber inte nämner något om färgen på markrör på sin hemsida.
Telia informerar inte heller om färg på markrör på sin hemsida.
Skanova har ingenting på sin hemsida heller.
Ingen information ges i samband med att man tecknar på för fiber.
Säljaren av Öppen Fiber nämner inget om detta när han säljer in det, trots att vi tillsammans tittat på det gula röret som sticker upp på tomten.
På kundtjänsterna är de förstående och bekräftar att det är många som ringt om detta problem.
På bygghandeln är de ovetandes om problemet och där finns heller inte någon information om att inte lägga gula rör till annat än starkström.
Eltel hänvisar till Öppen Fiber. Öppen Fiber hänvisar till Skanova. Skanova vill inte tala med privatpersoner.
Ingen information, retroaktiva regler, och tjänstemän som hänvisar till varandra. Byråkrati brukar det kallas.
En jobbig överraskning väntar för alla som byggt nytt, renoverat och förberett för fiber till villan med vanliga rör från bygghandeln.
Enklast blir nog att jag köper en rulle orange rör på nätet och byter ut en meter i var ände. Nog enklare än att nå framgång med byråkraterna på Skanova mfl..
Började dra i denna surdeg idag och ringde säljaren. Men han återkom inte utan istället ringde en *förstående kille från Eltel (som i sin tur kontrakterat firman som var här). Han sa att Skanova (som tillsammans med Öppen Fiber kontrakterat Eltel) numera förbjuder att dra fiber i gula rör. Han kunde inte motivera varför eller var informationen till oss konsumenter finns. Lite som att tala med en (förstående) vägg.
Ringde Öppen Fiber, och bemöttes av en förstående tjej. Vilken otur sa hon att mitt rör råkade vara gult, för just gula rör säger Skanova att man inte får dra fiber i. Tyvärr. Inte heller hon kunde motivera varför det var på detta vis eller vart informationen om detta till mig som konsument finns.
Kom absolut ingen vart och kan konstatera att
Öppen fiber inte nämner något om färgen på markrör på sin hemsida.
Telia informerar inte heller om färg på markrör på sin hemsida.
Skanova har ingenting på sin hemsida heller.
Ingen information ges i samband med att man tecknar på för fiber.
Säljaren av Öppen Fiber nämner inget om detta när han säljer in det, trots att vi tillsammans tittat på det gula röret som sticker upp på tomten.
På kundtjänsterna är de förstående och bekräftar att det är många som ringt om detta problem.
På bygghandeln är de ovetandes om problemet och där finns heller inte någon information om att inte lägga gula rör till annat än starkström.
Eltel hänvisar till Öppen Fiber. Öppen Fiber hänvisar till Skanova. Skanova vill inte tala med privatpersoner.
Ingen information, retroaktiva regler, och tjänstemän som hänvisar till varandra. Byråkrati brukar det kallas.
En jobbig överraskning väntar för alla som byggt nytt, renoverat och förberett för fiber till villan med vanliga rör från bygghandeln.
Enklast blir nog att jag köper en rulle orange rör på nätet och byter ut en meter i var ände. Nog enklare än att nå framgång med byråkraterna på Skanova mfl..
Klart det är surt att bli utsatt för användandet av ett både vettigt och strikt regelverk när andra kommer undan men så är det ju ibland. Finns egentligen ingen anledning att försvara okunskap, det är fritt att ta reda på vad som gäller och inte lägga ner slang från byggvaruhus etc där givetvis inga upplysningar går att få. En mängd fel som begås och begåtts i ett sluttande plan gör inte ytterligare fel mer rätt även om det verkar futtigt i just fallen i tråden.
Finns nog få så spridda tydliga regler som just färgen gul som indikation för el i sån form att man ska hålla spaden borta, har gällt mycket lång tid i den industrialiserade delen av Europa tom före det anammades av di Swenske. Gör man fel får man göra om och rätt, svider det några gånger minskar genvägarna på sikt och förhoppningsvis även i fallen som kan få allvarliga konsekvenser. Det är ju bara att tänka efter före och sätta sig in i vad som krävs, ändra riktning och ta lärdom när man går på grund, borde vara självklart i både stort och smått.
Finns nog få så spridda tydliga regler som just färgen gul som indikation för el i sån form att man ska hålla spaden borta, har gällt mycket lång tid i den industrialiserade delen av Europa tom före det anammades av di Swenske. Gör man fel får man göra om och rätt, svider det några gånger minskar genvägarna på sikt och förhoppningsvis även i fallen som kan få allvarliga konsekvenser. Det är ju bara att tänka efter före och sätta sig in i vad som krävs, ändra riktning och ta lärdom när man går på grund, borde vara självklart i både stort och smått.
Och hur tänkte vi nu ...?GK100 skrev:
Ahhh, självklart. Någon grävmaskinist ser det gula röret och tänker "Tja, va tusan. Det är ju bara el det där, jag gräver på!"
Och så grävs den livsviktiga optofibern av och man blir utan byggahus.se i flera timmar. Ohhh shit !!
Det har under rått lång tid varit olika rör som man lagt för starkström (gul) och tele (orange), långt innan det fans datakabel att dra. När sedan datakabeln kom blev det en färg till så det är ingen nyhet. Här hos oss har även nätägaren och telia (skanova) tillhandahållit rör gratis medans rör för data har man fått bekosta själv. Man har heller inte godtagit rör/slang som inte haft slät insida. Allt det här har elinstallatörerna haft koll på medans tex bygghandeln som i viss mån sålt den billiga gula slangen (utan slät insida) inte haft en aning om vad som gällt.
Att sedan "leverantörernas" anställda i vissa fall inte bryt sig är en annan fråga.
Att sedan "leverantörernas" anställda i vissa fall inte bryt sig är en annan fråga.
Om färgen inte spelar nån roll tycker jag att du antingen ska måla om ditt rör eller skarva om det med ny färg i änden. Är det våfflig insida istället för slät kan de ändå vägra dra i det. Då kan du dra i en pemslang som de sedan kan dra sin fiber i. Beroende på längd räcker det antagligen med en 16-10slang.
Vi förläggning av fiber i schakt används normalt av skanova orangea pv50rör eller slang med orange längsgående streck oavsett om de drar tele eller fiber.
Själv har jag förberett med grön slang med slät insida som jag hoppas att de ska gilla att dra fiber i.
Resten av världen använder grönt för fiber men det är klart lättare och billigare att få tag på helsvart pem eller med blå markering för privatpersoner.
Vi förläggning av fiber i schakt används normalt av skanova orangea pv50rör eller slang med orange längsgående streck oavsett om de drar tele eller fiber.
Själv har jag förberett med grön slang med slät insida som jag hoppas att de ska gilla att dra fiber i.
Resten av världen använder grönt för fiber men det är klart lättare och billigare att få tag på helsvart pem eller med blå markering för privatpersoner.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 864 inlägg
Grönt eller blått kanske inte har så jättestor betydelse, men gult signalerar ju starkström. Det hjälper inte att byta färg i ändarna för problemet är ju som Mikael antyder att grävmaskinister som gräver mitt på stråket ska veta vad röret innehåller. Sedan kan man diskutera risken för detta på en privat tomt och vilka alternativa lösningar som kan tänkas komma ifråga. Det kan ju innebära (onödiga) risker att gräva upp och lägga ned en slang med rätt färg... 
Förslagsvis så drar du PEM-slangen hela vägen i ditt gula rör, det kommer bli problem om du skarvar över till andra rör i ändarna. Och då måste det ju vara OK, fibern ligger i ett orange-rör.... 
Jag måste bara berätta om vad som hände här hemma alldeles nyss apropå detta. Grävkillarna för öppen fiber var här och skulle dra fram ducten från tomtgräns till huset. Jag hade tidigare breifat dem om att det låg en färdig optoslang för dem att använda, det var då ingen fråga om färgen på den utan de skulle använda den om det bara inte var stopp i den.
När de hade hållit på och gräva en bra stund så började jag undra vad de höll på med eftersom slangen bara ligger 70 cm djupt. När jag kommer dit så har de grävt fram optoslangen och håller på att gräva djupare och följande konversation utspelar sig:
- "Ni har hittat slangen ser jag?"
- "Va, nej det är ju inte den - det skulle ju ligga fler slangar här men vi har inte hittat den gula ännu...."
- "Öhhm, alltså det där är en riktig lågfriktions optoslang med grön rand. Grön färg är ju just opto och inget annat... Det är den slangen ni ska använda. För övrigt så får ni väl inte lägga opto i gul slang har jag hört?..."
Tystnad och två grävkillar tittar fånigt på varandra...
- " Ok... men då använder vi väl den här gröna då...."
Så slutsatsen är väl att Skanovas regelverk nog inte nått hela vägen ut, än mindre vet optokillarna att grönt är opto. Det är Skanova som frångår standard med sina orangea färg...
Jag måste bara berätta om vad som hände här hemma alldeles nyss apropå detta. Grävkillarna för öppen fiber var här och skulle dra fram ducten från tomtgräns till huset. Jag hade tidigare breifat dem om att det låg en färdig optoslang för dem att använda, det var då ingen fråga om färgen på den utan de skulle använda den om det bara inte var stopp i den.
När de hade hållit på och gräva en bra stund så började jag undra vad de höll på med eftersom slangen bara ligger 70 cm djupt. När jag kommer dit så har de grävt fram optoslangen och håller på att gräva djupare och följande konversation utspelar sig:
- "Ni har hittat slangen ser jag?"
- "Va, nej det är ju inte den - det skulle ju ligga fler slangar här men vi har inte hittat den gula ännu...."
- "Öhhm, alltså det där är en riktig lågfriktions optoslang med grön rand. Grön färg är ju just opto och inget annat... Det är den slangen ni ska använda. För övrigt så får ni väl inte lägga opto i gul slang har jag hört?..."
Tystnad och två grävkillar tittar fånigt på varandra...
- " Ok... men då använder vi väl den här gröna då...."
Så slutsatsen är väl att Skanovas regelverk nog inte nått hela vägen ut, än mindre vet optokillarna att grönt är opto. Det är Skanova som frångår standard med sina orangea färg...
Redigerat:
Tja... även om det är viktigt att man tänker på färgerna när det gäller rör i mark så måste jag erkänna att det borde vara ett icke problem... För vad gör det egentligen om jag lägger ett gult rör? Mullvadarna är väl färgblinda 
Eftersom argumentet verkar vara nu att grävkillen ska veta att stöter han på ett gult rör är det starkström...
Innebär det då att om han stöter på ett grönt rör så får han gräva av det? Eller är det tvärt om? Det är bara starkström?, det är lätt att laga?
Att rören i sig inte ska vara de billigaste i från byggvaruhuset är en helt annan sak.
Eftersom argumentet verkar vara nu att grävkillen ska veta att stöter han på ett gult rör är det starkström...
Innebär det då att om han stöter på ett grönt rör så får han gräva av det? Eller är det tvärt om? Det är bara starkström?, det är lätt att laga?
Att rören i sig inte ska vara de billigaste i från byggvaruhuset är en helt annan sak.
Poängen är nog att han ska veta vem han ska ringa till när han grävt av det....Odjuret skrev:
Enda poängen är att man inte ska fortsätta göra ett så tydligt fel och har inget med Skanova eller salig Televerkets interna regler att göra. Ge f.n i gula rör använd precis vad annat som helst inklusive urborrade björkrötter om man garanterat vill ha dem stympade i tomtgräns.
Märkligt synsätt att man inte skulle kunna upprätthålla så enkla ting även ut i leden. Dessutom som åsnans försvar låta det fortsätta pga att det skulle vara jobbigt att ändra, svider det inte kommer man aldrig någonstans och mentaliteten cementeras och används i nästa mer allvarliga fall. På samma sätt kan man glida från det mesta och helt utan konsekvenser, bra att övas i att ibland tar det stopp även i enkla jobb.
Märkligt synsätt att man inte skulle kunna upprätthålla så enkla ting även ut i leden. Dessutom som åsnans försvar låta det fortsätta pga att det skulle vara jobbigt att ändra, svider det inte kommer man aldrig någonstans och mentaliteten cementeras och används i nästa mer allvarliga fall. På samma sätt kan man glida från det mesta och helt utan konsekvenser, bra att övas i att ibland tar det stopp även i enkla jobb.
Regler är bra när de går att motivera och används med sunt förnuft. Inget av det är uppfyllt i TS fall som jag förstår det.
Man kan också ifrågasätta det samhällsekonomiskt rimliga i att riva upp fullt fungerande kanslisation på grund av att den har fel färg.
Att följa regler vid förläggning av ny kanslisation är naturligtvis självklart.
Man kan också ifrågasätta det samhällsekonomiskt rimliga i att riva upp fullt fungerande kanslisation på grund av att den har fel färg.
Att följa regler vid förläggning av ny kanslisation är naturligtvis självklart.
I konsumentköp- och tjänstlagarna finns det om inte jag minns fel formuleringar om oskäliga avtalsvillkor. Enligt min mening så låter det där kravet på gula markrör just som ett sådant.
Bara att fråga dem om de är beredda att dra frågan till tingsrätten.
Bara att fråga dem om de är beredda att dra frågan till tingsrätten.
Eftersom den som ska lägga rör i marken även bör ha en viss kunskap så tror jag inte att man skulle vinna ett mål. Man kan ju knappast skylla på att man inte visste hur det skulle vara, för som jag skrev tidigare så har det varit en känd standard sedan lååångt tillbaka minst30 40 år för data och för tele mycket längre i alla fall en bit över 50 år..
Men jag förstår inte vad det skulle vara för säkerhetsrisk?
Att dra el i gröna rör kan jag förstå att det är en säkerhetsrisk, men på vilket sätt skulle fiber i gula rör kunna bli farligt för nån?
Annars är väl rådet att dra i en PEM-slang det vettigaste.
Att dra el i gröna rör kan jag förstå att det är en säkerhetsrisk, men på vilket sätt skulle fiber i gula rör kunna bli farligt för nån?
Annars är väl rådet att dra i en PEM-slang det vettigaste.