Att han brytt sig om att märka upp kabeln visar ju bara på dumhet och lathet.

Lite som att inte använda bilbältet men skriva en skylt på taket som säger: Krocka inte med mig, jag har inget bälte på.

Vet vi att det har varit en elektriker som gjort detta?
Kanske är det TS själv som har kopplat på detta vis?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Kan ingen elektriker reda ut vad som gäller för användningen av gröngul fk till annat än jord?

B Bengt65 skrev:
Kan ingen elektriker reda ut vad som gäller för användningen av gröngul fk till annat än jord?
Möjligen som tvättlina, men inget elektriskt.

• Gilla
a.o.f och 7 till
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Det är redan noggrant utrett. Det bryter inte mot någon lag eller förordning om man gör rätt vid rätt förutsättningar. Men det bryter mot Svensk standard som de flesta elektriker verkar tro är gällande lag av någon anledning.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
AG A och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det bryter inte mot någon lag eller förordning
Men det bryter mot en ej längre gällande föreskrift från Elsäkerhetsverket och jag tror inte att det någonstans framgår varför de tog bort det förbudet. I varje fall jag är nyfiken på hur de motiverade det.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Men det bryter mot en ej längre gällande föreskrift från Elsäkerhetsverket och jag tror inte att det någonstans framgår varför de tog bort det förbudet. I varje fall jag är nyfiken på hur de motiverade det.
Svaret som på mycket annat EU.

Rejäl skrev:
Svaret som på mycket annat EU.
Vet du eller gissar du?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Vet du eller gissar du?
Tror som de flesta verkar göra? Så nej har ingett underlag för det..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Regeringen bemyndigar enligt elsäkerhetslagen SFS 2016:732 och tillhörande elsäkerhetsförordning SFS 2017:218 elsäkerhetsverket att ge ut föreskrifter med krav på utförandet av starkströmsanläggningar, vilket finns i ELSÄK-FS 2022:1, som presumerar Svensk Standard (SS 436 40 00 även om det inte uttryckligen anges) att utgöra den goda elsäkerhetstekniska praxis som föreskrifterna kräver, och denna standard förbjuder alla annan användning av grön/gul ledare än som skyddsledare.

Så det är solklart i mina ögon.

Bry dig inte om lustigkurrar, troll och andra väsen som hänvisar till att föreskrifterna under vissa villkor medger undantag från den Svenska Standard som avses.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
byabin och 15 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bry dig inte om lustigkurrar, troll och andra väsen som hänvisar till att föreskrifterna
Jag vet inte exakt vilka du syftar på men jag finner det väldigt intressant att ett uttryckliga förbud i en föreskrift från Elsäkerhetsverket tagits bort. Vet du bakgrunden till det?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Regeringen bemyndigar enligt elsäkerhetslagen SFS 2016:732 och tillhörande elsäkerhetsförordning SFS 2017:218 elsäkerhetsverket att ge ut föreskrifter med krav på utförandet av starkströmsanläggningar, vilket finns i ELSÄK-FS 2022:1, som presumerar Svensk Standard (SS 436 40 00 även om det inte uttryckligen anges) att utgöra den goda elsäkerhetstekniska praxis som föreskrifterna kräver, och denna standard förbjuder alla annan användning av grön/gul ledare än som skyddsledare.

Så det är solklart i mina ögon.

Bry dig inte om lustigkurrar, troll och andra väsen som hänvisar till att föreskrifterna under vissa villkor medger undantag från den Svenska Standard som avses.
Att följa stansarden är ett sätt att uppnå kraven i lag och förordning. Kan man uppfylla kravet på något annat sätt är det också tillåtet.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Att följa stansarden är ett sätt att uppnå kraven i lag och förordning. Kan man uppfylla kravet på något annat sätt är det också tillåtet.
..men då måste man väl dokumentera och förklara varför man inte följer standarden.

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, så får det absolut inte se ut, reklamera direkt.
A asundelius skrev:
Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]
Hade du viljat betala för att han dragit en ny tändtråd?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Hade du viljat betala för att han dragit en ny tändtråd?
Eftersom väggen är nybyggd så lär dragningen av flexslangen vara gjord av elektrikern.
Var det fördragen slang?
Varför valdes det inte en slang med fyra ledare eller med fem ledare till en dosa där det ska vara en strömbrytare?
För elektrikern var väll med i planeringen?

Har elektrikern dragit i fel färg på tråd/trådar jämfört med den funktion som är bestämd så bör elektrikern byta ut tråden/trådarna utan kostnad för kunden.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.