119 437 läst ·
474 svar
119k läst
474 svar
Fel färg på kabel av elektriker
Det som är lite skumt är... att vi i vårt företag får koppla hej vilt utan behörighet. Vi bygger maskiner som är mång mycket mer komplexa än ett hus och potentiellt farligare. Men trots det finns inga krav på vare sig kunskap eller behörighet.D Dilato skrev:
Maskiner omfattas av maskindirektivet i stället och det räcker med att någon i företaget signerat dokumentet "Försäkran om överensstämmelse" och en etikett med CE så är det fritt fram.P PHPersson skrev:
Jag har själv jobbat i min tidiga ungdom (innan EU) med att koppla elskåp fullt med reläer och sensorer för styrning av maskiner i kritisk industri helt utan formellt kompetenskrav...
Men på den tiden fanns i vart fall S- märkning, alltså faktiskt testade grejer..
Nu är det tvärtom, man testar (kanske) i efterhand men då har massor av produkter redan satts på marknaden som aldrig borde sålts.
Värdelös vet jag inte om jag håller med om. Min utbildning föregicks av 4-årig Teknisk linje med inriktning Elkraft, där det förutom teori även ingick en stor del praktiska lektioner och dessutom praktikjobb mellan årskurserna. Teorin för behörigheten ingick också.P PHPersson skrev:Om du har en ingenjörsutbildning så borde du om någon veta att den utbildningen är värdelös... ja jag är också ingenjör... så tillbaka till ämnet, vad krävs av en person som lagligt skall dra kablar i någons privata bostad?
Edit: Med värdelös så menar jag rent kunskapsmässigt och praktiskt. Den har ett stor värde på andra mer okonkreta sätt.
Gällande vad som krävs för att få installera el så måste man ingå i ett företags egenkontrollprogram.
Hade liknande där kronlampan var kopplad med sockerbit. Ny ägare till huset kopplade in lampa i metall utan kronkoppling. GG från lampan till GG kabel. Undrade varför man fick elstötar när man nuddade lampan.B Bernhard Reckermann skrev:
Men nu pratar du om utbildning innan ingenjörsutbildningen?D Dodger skrev:Värdelös vet jag inte om jag håller med om. Min utbildning föregicks av 4-årig Teknisk linje med inriktning Elkraft, där det förutom teori även ingick en stor del praktiska lektioner och dessutom praktikjobb mellan årskurserna. Teorin för behörigheten ingick också.
Gällande vad som krävs för att få installera el så måste man ingå i ett företags egenkontrollprogram.
Vilket är extremt sparsmakat, speciellt om det är en fåmansbolag. Dvs ingen utbildning alls.
Maskinteknik.., Jag ser massa andra fördelar som att man lättare kan få jobb mm. Men baserat på det som jag lärde mig så finns det nog inget yrke som jag skulle kunna klara av utan ytterligare kunskap / erfarenhet.Tomtom79 skrev:
Är inte trådens ämne och TS fråga samma sak? Om inte varför skriver du som att det fanns två alternativ? För mig handlar det som TS fråga indirekt eftersom jag vill påvisa att bara för att det är en "elektriker" på plats så innebär det inte per automatik att personen i fråga är 1. Behörig. 2. Har någon form av kunskap.Alfredo skrev:
Jag ser det mer som en grund för ingenjörsutbildningen eftersom mycket av ingenjörsutbildningen var en fördjupning av det som jag läste/gjorde på gymnasiet.P PHPersson skrev:
Som sagt anställning/egenkontrollprogram och inget arbete på fritiden.
useless skrev:
Det behövs inget anställningsförhållande numera, det räcker med att man är med i företagets egenkontrollprogram.D Dilato skrev:
Men ja, något formellt utbildningskrav finns inte.
Frågan är hur mycket du har dragit i trådarna , för att det ser it som att ledningen var isolerat hela vägen fram till hålet.A asundelius skrev:Hej, för ett tag sedan hade vi en elektriker hos oss som installerade strömbrytare och eluttag i en nybyggt innervägg. Idag när jag när jag bytte en strömbrytare (vi ville ha en annan design) så ser jag att elektrikern har använt en gulgrön kabel som tändtråd och sen skrivit lampa på den. Ser riktigt oseriöst ut tycker jag. Något att reklamera? Vad tycker ni?[bild][bild]