15 303 läst ·
95 svar
15k läst
95 svar
Fel eller rätt kabel?
Det framgår av TS att kabeln var förlagd mellan mätarskåp och el-central
Någon översäkring på en servicekabel är inte tillåten , det ska vara rätt kabel för rätt amp , finns inget annat alternativ med eget tyckande av någon
Någon översäkring på en servicekabel är inte tillåten , det ska vara rätt kabel för rätt amp , finns inget annat alternativ med eget tyckande av någon
Nej, 64m måste ju vara till centralen. Sedan är det ju lägre avskärning.
Liteavvarje: Det är inte så enkelt som du vill få det till. Kabeln måste klara effektutvecklingen kontinuerligt med aktuell förläggning. Samt ha tillräckligt låg resistans för att klara utlösningsvillkoret och spänningsfall i anläggningen. Det finns inte hårda regler för vilken säkring som ska vara till vilken kabeldimention. Tumregeln med 16A på 2,5m^2 är något som i princip alltid funkar. Tar man den behöver man inte räkna på det om det inte är udda anläggningar. Ska man säkra högre behöver man titta på förläggning och räkna på det. Något som elektriker2 tycks ha gjort. Ekektriker 1 kan kanske inte räkna utan kör på standard 1a. Det är ju inte han som betalar kabeln.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Alla kablar är märkta. Känn med fingrarna så hittar du märkningen.
Nu verkar det vara 2.5 mm2 och en utanpåliggande kabel 2.5 mm2 med normal kylning tål en belastningsström på 23 A. Jag ser att elektrikern använt värdet för PEX, och EXLQ har ju PEX-isolerade ledare men PVC-mantel så PVC-värdet på 23 A tycker jag är mer rätt. Han har skrivit förläggningssätt C vilket betyder utanpåliggande montage med god kylning för han räknar på 20 grader. Stämmer det?
Han skriver vidare att en 20 A säkring (smältsäkring) kräver en minsta belastningsförmåga på 22 A, helt korrekt. 20 A som kortslutningsskydd fär 2.5 mm2 är ok.
För beräkning av maximal längd har han satt kabelns impedans till 16.9 mohm/m, ett värde som gäller för 70 grader, inte 20 grader. Men det är rätt att räkna villkoren för automatisk frånkoppling med maximalt varma ledare även om det kanske inte är möjligt att de kan bli så varma. Han har där fått fram längden 64 meter vid 5 sek frånkopplingstid, korrekt.
Nu får vi hoppas att längden är lite kortare för annars blir det inte mycket marginal kvar till gruppledningar. Så hur lång är den? Och vilken förimpedans har du?
I vilket fall ska du vara rädd om elektriker 2 för det är endast han som har kunskaper till detta. Elekriker 1 går uppenbarligen på tumregler som en del skribenter i tråden också gör.
Nu verkar det vara 2.5 mm2 och en utanpåliggande kabel 2.5 mm2 med normal kylning tål en belastningsström på 23 A. Jag ser att elektrikern använt värdet för PEX, och EXLQ har ju PEX-isolerade ledare men PVC-mantel så PVC-värdet på 23 A tycker jag är mer rätt. Han har skrivit förläggningssätt C vilket betyder utanpåliggande montage med god kylning för han räknar på 20 grader. Stämmer det?
Han skriver vidare att en 20 A säkring (smältsäkring) kräver en minsta belastningsförmåga på 22 A, helt korrekt. 20 A som kortslutningsskydd fär 2.5 mm2 är ok.
För beräkning av maximal längd har han satt kabelns impedans till 16.9 mohm/m, ett värde som gäller för 70 grader, inte 20 grader. Men det är rätt att räkna villkoren för automatisk frånkoppling med maximalt varma ledare även om det kanske inte är möjligt att de kan bli så varma. Han har där fått fram längden 64 meter vid 5 sek frånkopplingstid, korrekt.
Nu får vi hoppas att längden är lite kortare för annars blir det inte mycket marginal kvar till gruppledningar. Så hur lång är den? Och vilken förimpedans har du?
I vilket fall ska du vara rädd om elektriker 2 för det är endast han som har kunskaper till detta. Elekriker 1 går uppenbarligen på tumregler som en del skribenter i tråden också gör.
Jag håller med dig om att elektriker 2 uppenbarligen kan räkna och troligen är kompetent, men är det verkligen lämpligt att dimensionera en huvudledning så marginellt? Om det inte finns någon särskild anledning till det alltså?Bo.Siltberg skrev:
Alla kablar är märkta. Känn med fingrarna så hittar du märkningen.
NU är du tillbaka på ruta ett igen med kommentarer att du vet bäst och jag ska ha fel , du har nu att förklara var felet jag skrivit är ,D Daniel 109 skrev:Liteavvarje: Det är inte så enkelt som du vill få det till. Kabeln måste klara effektutvecklingen kontinuerligt med aktuell förläggning. Samt ha tillräckligt låg resistans för att klara utlösningsvillkoret och spänningsfall i anläggningen. Det finns inte hårda regler för vilken säkring som ska vara till vilken kabeldimention. Tumregeln med 16A på 2,5m^2 är något som i princip alltid funkar. Tar man den behöver man inte räkna på det om det inte är udda anläggningar. Ska man säkra högre behöver man titta på förläggning och räkna på det. Något som elektriker2 tycks ha gjort. Ekektriker 1 kan kanske inte räkna utan kör på standard 1a. Det är ju inte han som betalar kabeln.
Med kabelaria respektive säkring för den , skrev inte något om längd , då ska den nedsäkras till rätt värde för de regler som finns angående belastning
Och var säger reglerna om minsta aria på serviceskabel
Nej jag vet inte bäst. Men uppenbarligen mer än dig på det här området. Läs Bos inlägg det är en komplett och bra förklaring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Glömde frågan om vilka regler som gäller. Det finns en hänvisning till reglerna på elektriker 2's lapp
Den boken borde elektriker 1 läsa.
Elektriker 2 har svarat på frågan om installationen är korrekt, och det är den. Att den lämnar väldigt liten marginal och därmed är olämplig är en annan sak. Det är uppenbart ett resultat av en tredje person som tagit en rövare och valt kabel med arslet utan att ha en susning om ledningsdimensionering.
Elektriker 2 har svarat på frågan om installationen är korrekt, och det är den. Att den lämnar väldigt liten marginal och därmed är olämplig är en annan sak. Det är uppenbart ett resultat av en tredje person som tagit en rövare och valt kabel med arslet utan att ha en susning om ledningsdimensionering.
Då är ni tillbaka på ruta ett
I mängder av trådar på forumet så framhålls det klart och tydlig hur en service kabel ska vara beskaffad
min 3X10+10 eller min 5X6 , nu helst plötslig går det bra med nästan vad som helst ,hur ska ni ha det ,
Det finns inget annat än rätt eller fel när det gäller servicekablar samt rätt säkring på densamma i avseende på längd
I mängder av trådar på forumet så framhålls det klart och tydlig hur en service kabel ska vara beskaffad
min 3X10+10 eller min 5X6 , nu helst plötslig går det bra med nästan vad som helst ,hur ska ni ha det ,
Det finns inget annat än rätt eller fel när det gäller servicekablar samt rätt säkring på densamma i avseende på längd
Nu handlade det ju inte ens om en serviskabel. Det kan vara vanskligt att upprepa vad andra sagt som fakta.
Problemet med att utgå ifrån de huvudsäkringar man har idag är att man måste bygga om delar av anläggningen om man vill säkra upp av någon anledning. Då är det bättre att utgå från 25A och dimensionera för det.S skutten11 skrev:
Som sagt är det nu en huvudledning och de begränsas regelmässigt inte av annat än minimal area för fast installation dvs 1.5 mm2 detta under förutsättning att man kör TN-S om man har PEN med i leken gäller dina minst 10 mm2 för den.S skutten11 skrev:Då är ni tillbaka på ruta ett
Fallet kan ju tyckas lite märkligt och helt riktigt brukar många inkl mig själv förespråka 5G6 när frågor kring utökning med fler centraler o.dyl dyker upp. Dock som Bo fördömligt liksom elektriker 2 redovisar är det inte fel bara lite okonventionellt och på marginalen.
För att ytterligare sträcka ut denna typ dimensionering som kan vara vettig i en del fall behöver den inte heller vara fel för maxfallet 25 A som gäller största delen här på BH med GII i mätarskåpet. Låt säga man önskar en liten central i en bod ett stycke bort och lägger fast att tre enpoliga säkringar 10 A redan är mer än över målet. Finns då få skäl att pga 25 A inte kunna lägga kabel som här direkt parallellt på utgående plint likt standard 1A med 5G6 mm2. Säkringen i utgångspunkt för kortslutning på sträckan och överlast hanteras genom att summerad märkström per fas i matad central ligger under strömvärde för aktuell kabel med sina korrektörer. Kan vara fackmässigt att göra så ibland där det är uppenbart onödigt att ta i eller vid avgreningar osäkrat från en grövre gemensam huvudledning det senare dock knappast för BH forum.
Precis. Det är alltså ingen serviskabel. Serviskabel är den som går TILL mätartavlan och ägs av energibolaget. Serviskabeln har högre krav på hur den ska se ut än kundens kabel mellan mätartavlan och elcentralen.S skutten11 skrev:
Ditt påstående att 2,5 mm² får säkras med högst 16A var något jag också fick lära mig under min utbildning för ca: 30 år sen men mycket har hänt sen dess. Jag väljer att lära mig och ta åt mig av ny information men du gör vad du vill. Att komma och påstå att alla andra har fel när du inte hänger med i utvecklingen känns dock lite sunkigt.
Till TS vill jag säga att jag hade aldrig dragit en 5G2,5 i ditt fall, även om det verkar vara ok. Möjligtvis om vi hade kommit överens om att 6 mm² blev för dyrt men inte annars.
/edit
Jag lade till en hel del text samtidigt som skutten11 svarade.
Redigerat:
Rätt av dig Mussli , fel namn av mig bara , det är en huvudledning vi pratar om
Ska inte varje kabel säkras efter sin aria , med ev . extra säkringar i skåpet då , klart att det går att säkra en 2,5 20 amp men då ska det vara i serie med överlastskydd och inte direkt på utgående plint som det talas om här , jag har då aldrig sett en utgående kabel från skåp vara i serie med överlastskydd , utan det har varit avsäkring för kabeltyp
Ska inte varje kabel säkras efter sin aria , med ev . extra säkringar i skåpet då , klart att det går att säkra en 2,5 20 amp men då ska det vara i serie med överlastskydd och inte direkt på utgående plint som det talas om här , jag har då aldrig sett en utgående kabel från skåp vara i serie med överlastskydd , utan det har varit avsäkring för kabeltyp