Nej, SAOB är en rent historisk källa. Den ger inte information om hur ord används i dag. Då finns det bättre källor.

Men jag begriper inte riktigt vad du läser in någon annan historisk betydelse heller.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nej, SAOB är en rent historisk källa. Den ger inte information om hur ord används i dag. Då finns det bättre källor.

Men jag begriper inte riktigt vad du läser in någon annan historisk betydelse heller.
Historien inkluderar ju tills idag. Just för ordet vi diskuterar till 1945 eftersom den delen uppdaterades då senast. Men inte har ordet modern ändrat betydelse sen dess.

Nä, det har det nog inte. Så vad skiljer från de synonymer jag nämnde?

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Nä, det har det nog inte. Så vad skiljer från de synonymer jag nämnde?
Nu driver du iväg. Huset är byggt på 90-talet. Det är således korrekt att säga att det är byggt med moderna metoder. Det korrekta uttalandet betyder inte att det måste vara byggt med metoder som etablerades efter 90-talet.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Då har du en annan definition av moderna metoder om du inkluderar metoder som är helt förpassade till historien.

Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Då har du en annan definition av moderna metoder om du inkluderar metoder som är helt förpassade till historien.
Jag menar att det beror på sammanhanget. Visst kan man säga att ett hus från 90-talet är byggt med moderna metoder om man jämför det med ett hus byggt på 1920-talet. Man kan också säga att att knuttimrat hus som byggdes på 90-talet inte byggdes med moderna metoder för den tiden. Men att hävda att ett hus från 1990-talet måste vara byggt med metoder från 2020-talet om det beskrivs som modernt verkar långsökt för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.