781 läst ·
16 svar
781 läst
16 svar
Vad gör jag för fel med Letti? Psykbryt.
Sida 1 av 2
Hej!
Skulle klamra lite kulo för första gången och tänkte att jag kostar på mig med fina Letti-klammer så det blir snyggt. Tog dock en chansning och köpte Biltemaverktyget 87-7802.
För det första slår verktyget bort färgen på skallen på Letti:n direkt. Jaja tänkte jag, jag får väl snygga till efteråt då. Fick i ett par klammer till, men nu går jag bet.
Ska klamra på en list, och väggen är typ putsat tegel gissningsvis (efter att ha borrat nyss). Tror jag slår i klammern rätt, men men i princip varje klammer slår tokstopp. Så pass att jag slagit sönder verktyget, så det har blivit spår på insidan av spiken vilket gör att klammern fastnar när den kommit halvvägs in i väggen.
Trodde man kunde köra Letti i dom flesta underlag? Är det verktyget som bara är sopor, för hårt underlag eller bara handhavandefel?
Står med en halvklamrad kabel och andas just nu. Vad är er rekommendation att göra nu? Riva bort och börja om med APK-klammer istället innan jag sabbar mer? Lite surt när ambitionen var att göra snyggt och 700 spänn har lagts på klammer och verktyg för några meter kabel.
Tacksam för tips.
Skulle klamra lite kulo för första gången och tänkte att jag kostar på mig med fina Letti-klammer så det blir snyggt. Tog dock en chansning och köpte Biltemaverktyget 87-7802.
För det första slår verktyget bort färgen på skallen på Letti:n direkt. Jaja tänkte jag, jag får väl snygga till efteråt då. Fick i ett par klammer till, men nu går jag bet.
Ska klamra på en list, och väggen är typ putsat tegel gissningsvis (efter att ha borrat nyss). Tror jag slår i klammern rätt, men men i princip varje klammer slår tokstopp. Så pass att jag slagit sönder verktyget, så det har blivit spår på insidan av spiken vilket gör att klammern fastnar när den kommit halvvägs in i väggen.
Trodde man kunde köra Letti i dom flesta underlag? Är det verktyget som bara är sopor, för hårt underlag eller bara handhavandefel?
Står med en halvklamrad kabel och andas just nu. Vad är er rekommendation att göra nu? Riva bort och börja om med APK-klammer istället innan jag sabbar mer? Lite surt när ambitionen var att göra snyggt och 700 spänn har lagts på klammer och verktyg för några meter kabel.
Tacksam för tips.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
Oftast är det väl smartare att borra och slå i plugg för just spik.
Köp dig ett riktigt don https://www.elbutik.se/product.html...lwIVxUuIlWrPRgDlvYACxiKnIqCa8TkhoCty4QAvD_BwE Och ibland får man förborra och ibland använda plugg.F FredrikO5 skrev:
Ps.
Ska du klamra med olikt stora klammer behöver du olika don om det ska gå bra.
Enbent, 8-R-16. Nja, skulle snarare beskriva det som att spiken hamnar strax ovanför vinkeln mellan list och vägg. Så rakt in i väggen snarare. Det är så jag tänker är det enda sättet som verktyget kan användas och om kabeln ska hamna snyggt på listen, men jag kanske tänker fel?Centano skrev:
Lite därför jag gick snålvägen. Det är inte många meter kulo som ska dit. Men det är väl kanske klassiska "buy cheap buy twice".E elmont skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
Har du provat att spika klammern ner i listen istället.F FredrikO5 skrev:
Använde Lettis klammer men Biltemas verktyg.S hjulia skrev:
Nu är riktigt don och spikplugg inhandlat! Får vi se om det går bättre.