Tjena första inlägget här då =)!

Nu är de dags att börja bygga en altan på baksidan utav vårat radhus. Med byggandet och tänkandet har det kommit upp en del frågetecken men dom brukar ju lösa sig med tiden man bygger.

Altanen som ska upp ska bli 730cm bred och ska gå 600cm ut ifrån huset. Sen ska ett tak upp på det men det ska bara gå 400cm ut ifrån huset.

Just nu har jag danska stenplattor som ligger i nivå med altandörrens tröskel och ca 5cm under altandörren. Så jag tänkte att ja får ta bort dessa och gräva ner reglarna en bit. Har inte direkt någon kunskap om altanbyggen. Tror du det funkar att bygga regelverket utav 45x120 med cc60?

Mvh.
 
  • Handritad skiss över planerad altan med måttangivelser och regelavstånd markerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir en hel del grävande det! Gratis motion är alltid bra :)

Du kan bygga regelverket av 45x120 om du inte har för långt mellan stödpunkterna.
Plattorna kan återanvändas som stödpunkter för regelverket så det inte ligger i jorden.

Hur är markförhållandena? Lerigt, stenigt, matjord?
 
maah maah skrev:
Det blir en hel del grävande det! Gratis motion är alltid bra :)

Du kan bygga regelverket av 45x120 om du inte har för långt mellan stödpunkterna.
Plattorna kan återanvändas som stödpunkter för regelverket så det inte ligger i jorden.

Hur är markförhållandena? Lerigt, stenigt, matjord?
Ja de kommer tyvärr bli att gräva. Tänkte att man kanske kan ta bort bort enstaka plattor och sedan gräva ur för reglarna så slipper man ju gräva bort allt. Vad tror du om det?

I ena hörnet är det väldigt lerigt men annars är marken bra med jord. Jag kommer att stödja upp regelverket med så många plattor jag bara kan. I framkant kommer jag köra på skruvplintar.
 
Ja så kan du göra, räcker ju att du gräver ett "dike" där reglarna ska gå.

Om plattorna har legat stabilt innan så är underlaget tillräckligt bra så då är det bara att köra.
 
maah maah skrev:
Ja så kan du göra, räcker ju att du gräver ett "dike" där reglarna ska gå.

Om plattorna har legat stabilt innan så är underlaget tillräckligt bra så då är det bara att köra.
Jag får börja med att testa detta med att gräva ett dike för alla reglarna. Ser de bra ut så kör jag nog så. Känns som att det tar mindre tid.

Medans jag ändå är igång så tänkte jag fråga hur är de bäst att göra med stuprännan som kommer gå ner i altanen? Räcker det med att gräva bort en del jord och lägga en del sten som vattnet kan rinna igenom ?
 
Ska regelverket vila på plattorna? :) Gällande stupröret tycker jag inte att du ska riskera något. Jag vet inte hur stort taket är men om det forsar ut vatten direkt under trädäcket kan det leda till sättningar om bärande material sköljs bort, speciellt om det hela vilar på plattor och det inte ligger ett generöst lager med dränerande material under. Det kanske krävs mycket vatten men då och då får vi ju såna rejäla långvariga skyfall. Du avgör själv om det är någon risk eller inte, men håller du ändå på och gräver kan du alltid gräva en stenkista utanför altanen och leda vattnet dit.
 
M Marknissen skrev:
Ska regelverket vila på plattorna? :) Gällande stupröret tycker jag inte att du ska riskera något. Jag vet inte hur stort taket är men om det forsar ut vatten direkt under trädäcket kan det leda till sättningar om bärande material sköljs bort, speciellt om det hela vilar på plattor och det inte ligger ett generöst lager med dränerande material under. Det kanske krävs mycket vatten men då och då får vi ju såna rejäla långvariga skyfall. Du avgör själv om det är någon risk eller inte, men håller du ändå på och gräver kan du alltid gräva en stenkista utanför altanen och leda vattnet dit.
Nej vad jag tänkte så skulle jag ta bort dom stenplattor som är i vägen för reglarna och gräva ur för regeln och lägga den på antingen lite grus eller direkt i jorden. Taket kommer att vara 15m2.
 
Nu har ja påbörjat altanen iallafall =)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.