Se svar ovan.😀

• Gilla
Novve
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
Se svar ovan.😀
Åh vad klantigt, lĂ€ste slarvigt och tolkade 5 l/s som ett tips till sovrummet. Men dĂ€r har jag mitt svar! Tack!

Är anledningen till att du valt 5 l/s frĂ€mst att det först dĂ„ gĂ„r att reglera flödet via donet eller att 2 l/s inte ger nĂ„gon skillnad? Vill egentligen bara förstĂ„ vad 5 l/s kommer ifrĂ„n?

Tusen tack för hjÀlpen!

För att 5l/s Àr lite i ett 100 don nÀr man injusterar med.
Man brukar fÄ stÀnga ordentligt ÀndÄ.
Sen efter 10 mÄnader nÀr filtren börjar gro igen sÄ sjunker det.
2l/s blir ingenting.

• Gilla
Novve och 1 till
  • Laddar…
T Tjoa skrev:
För att 5l/s Àr lite i ett 100 don nÀr man injusterar med.
Man brukar fÄ stÀnga ordentligt ÀndÄ.
Sen efter 10 mÄnader nÀr filtren börjar gro igen sÄ sjunker det.
2l/s blir ingenting.
Tusen tack för förklaringen, och ursÀkta för sen respons! Men dÄ borde jag vÀl öka Àven i mindre sovrum frÄn 4l/s till 5l/s?

Ja. 0,35l/s per m2 och 4l/s Àr ju minflöden. Det fÄr inte vara mindre Àn det. Men det gör inget om man har lite mer.

• Gilla
Novve
  • Laddar…
J JSten skrev:
Sitter och skissar pĂ„ ventilationsritningar för att konvertera frĂ„n mekanisk frĂ„nluft till mekanisk frĂ„n och tilluft med vĂ€rmeĂ„tervinning (FTX). Bostaden Ă€r en klassisk 1œ plans villa frĂ„n 1980 pĂ„ ca 160m2.

Planen Ă€r att placera aggregatet pĂ„ vinden. ÅteranvĂ€nda befintliga frĂ„nluftskanaler (men komplettera med flexdĂ€mpare vid frĂ„nluftsdonen). Samt en ny tilluftsstam som gĂ„r ner pĂ„ andra sidan huset och dras i kattvinden.

HÀr Àr ritningarna som de ser ut just nu:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Eftersom aggregatet ska installeras pĂ„ vinden sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ dit och hantera kondensvatten, sĂ„ dĂ€rför Ă€r en roterande vĂ€rmevĂ€xlare det sjĂ€lvklara valet. Just nu lutar det Ă„t Systemair VSR 300 dĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga verkar ha problem med Östberg Heru 100...

FlÄden/area i tabellform:
[bild]

En utmaning som jag har Àr att dra stammarna frÄn vinden ner till respektive kattvind, det blir nog svÄrt att fÄ in 160 rör tillsammans med isolering. SÄ, min plan Àr att köra pÄ 125 rör. Eftersom luftflödet till och frÄn bottenplan Àr ca 30l/s sÄ blir det runt 2.5m/s, vilket jag har förstÄtt Àr ok men inte optimalt. Tankar?
Kan tillÀgga att i dagslÀget tror jag att frÄnluften frÄn överplan gÄr via ett 100mm rör frÄn vinden ner till kattvinden dÀr frÄnluftsflÀckten sitter.

NÄgon som ser nÄgot uppenbart problem eller tankevurpa? Andra tankar och idéer Àr sÄklart vÀlkomna :)

Passar Àven pÄ att tacka @Danmen som delade med sig an sina ritningar och varit en stor inspiration till mina!
TÀnk pÄ att du bör ha överluftsdon eller liknande. SÄ luften alltid kan cirkulera fast dörrar Àr stÀngda.

Alla dörrar har glipor vid golvet och överkant pÄ dörren, sÄ inget som behövs men nÄgot jag tÀnkte pÄ. Nackdelen Àr sÄklart att det lÀcker ljud

P P-E Hans skrev:
Tack för synpunkter!

Kommer bli Heru-100 p.g.a. utrymmet - det gÄr dessvÀrre inte att sÀtta in ett större aggregat i huset. Jag antar att det fÄr ske pÄ bekostnad av att luftflödet minskas pÄ totalen i sÄdana fall, men det fÄr nog gÄ. Till saken hör att det rÄkar se ut att vara mÄnga allrum (t.ex. pÄ BV), men i praktiken kommer tvÄ av dem snarare att vara kontor för en person samt gÀstrum för en person. SÄ dÀr kanske jag ska Àndra flödet pÄ pappret till 10 l/s (dÄ summeras total tilluft till 90 l/s). I tillÀgg till det bör man vÀl kunna styra ner nÄgra procent över hela systemet för att t.ex. ligga kring exempelvis 80 l/s..?

Ska rita om dimensioner pÄ rör med lÀgre luftflöde i 10 l/s-rummen till 100 mm.
Jag har ett s100 för 190kvm.
DÄ behöver det gÄ i ca 70%.
Det Àr inom spec men det bullrar dÄ.
SÀnker hastigheten till 55% varje natt för att de ska bli helt tyst.

• Gilla
Antemoo
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Jag har ett s100 för 190kvm.
DÄ behöver det gÄ i ca 70%.
Det Àr inom spec men det bullrar dÄ.
SÀnker hastigheten till 55% varje natt för att de ska bli helt tyst.
Notera att specen tidigare angav max 70% effekt kontinuerligt.

Klicka hÀr för att svara
Produkter som diskuteras i trÄden
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.