Sitter och skissar på ventilationsritningar för att konvertera från mekanisk frånluft till mekanisk från och tilluft med värmeåtervinning (FTX). Bostaden är en klassisk 1½ plans villa från 1980 på ca 160m2.
Planen är att placera aggregatet på vinden. Återanvända befintliga frånluftskanaler (men komplettera med flexdämpare vid frånluftsdonen). Samt en ny tilluftsstam som går ner på andra sidan huset och dras i kattvinden.
Här är ritningarna som de ser ut just nu:
Eftersom aggregatet ska installeras på vinden så är det svårt att få dit och hantera kondensvatten, så därför är en roterande värmeväxlare det självklara valet. Just nu lutar det åt Systemair VSR 300 då väldigt många verkar ha problem med Östberg Heru 100...
Flåden/area i tabellform:
En utmaning som jag har är att dra stammarna från vinden ner till respektive kattvind, det blir nog svårt att få in 160 rör tillsammans med isolering. Så, min plan är att köra på 125 rör. Eftersom luftflödet till och från bottenplan är ca 30l/s så blir det runt 2.5m/s, vilket jag har förstått är ok men inte optimalt. Tankar?
Kan tillägga att i dagsläget tror jag att frånluften från överplan går via ett 100mm rör från vinden ner till kattvinden där frånluftsfläckten sitter.
Någon som ser något uppenbart problem eller tankevurpa? Andra tankar och idéer är såklart välkomna
Passar även på att tacka @Danmen som delade med sig an sina ritningar och varit en stor inspiration till mina!
Planen är att placera aggregatet på vinden. Återanvända befintliga frånluftskanaler (men komplettera med flexdämpare vid frånluftsdonen). Samt en ny tilluftsstam som går ner på andra sidan huset och dras i kattvinden.
Här är ritningarna som de ser ut just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom aggregatet ska installeras på vinden så är det svårt att få dit och hantera kondensvatten, så därför är en roterande värmeväxlare det självklara valet. Just nu lutar det åt Systemair VSR 300 då väldigt många verkar ha problem med Östberg Heru 100...
Flåden/area i tabellform:
Logga in
Skapa konto
En utmaning som jag har är att dra stammarna från vinden ner till respektive kattvind, det blir nog svårt att få in 160 rör tillsammans med isolering. Så, min plan är att köra på 125 rör. Eftersom luftflödet till och från bottenplan är ca 30l/s så blir det runt 2.5m/s, vilket jag har förstått är ok men inte optimalt. Tankar?
Kan tillägga att i dagsläget tror jag att frånluften från överplan går via ett 100mm rör från vinden ner till kattvinden där frånluftsfläckten sitter.
Någon som ser något uppenbart problem eller tankevurpa? Andra tankar och idéer är såklart välkomna
Passar även på att tacka @Danmen som delade med sig an sina ritningar och varit en stor inspiration till mina!
Frånluftsdonet i köket skulle jag flytta, skulle ta det framför diskmaskinen.
Anledningen är att där den är placerad idag så kommer den att bli extremt fettig av allt stekos.
Vi har frånluftsdon ca 1 meter från spisen och det blir snabbt fettig, nu när vi gör om köket så kommer vi att flytta donet så att det hamnar ca 3 meter från spisen.
Anledningen är att där den är placerad idag så kommer den att bli extremt fettig av allt stekos.
Vi har frånluftsdon ca 1 meter från spisen och det blir snabbt fettig, nu när vi gör om köket så kommer vi att flytta donet så att det hamnar ca 3 meter från spisen.
God idé. Kommer såklart att ha separat imkanal för köksfläkten, men kan tänka mig att det blir rejält grisigt ovanför spisen ändå. Eftersom jag vill undvika att bryta upp takskivor/golvskivor så kommer jag nog tyvärr inte kunna sätta donet så långt ut från väggen så det hamnar vid diskmaskinen utan blir nog närmre ytterväggen men ändå en längre från spisen. Jag bugar och bockar för feedbacken.Demmpa skrev:
Frånluftsdonet i köket skulle jag flytta, skulle ta det framför diskmaskinen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 062 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 062 inlägg
Jag föreslår en till tilluft i vardagsrummet, längst upp på ritningen så att den del också ventileras ordentligt.
I sovrummen däruppe vore det väl bättre om tilluften var så långt bort från dörren som möjligt.
I sovrummen däruppe vore det väl bättre om tilluften var så långt bort från dörren som möjligt.
Ja, det hade helt klart varit trevligt att få till. Tyvärr så blir det svårt att få dit en kanal utan att det blir en tråkig rördragning i allrummet på våningen ovanförBirgitS skrev:
Bra idé! Där är snedtak i sovrummen på ovanvåningen, så det är nog framförallt Sovrum 2 som det går att göra någon större justering. Tänker att det är vettigt att donet placeras minst 30cm ifrån där snedtaket börjar.BirgitS skrev:
Uppdaterade ritningar:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sätt TD ovan dörren. Det är ändå ett utrymme du inte använder.
Använd bara 100 rör/don. Upp till 15l/s i don blir 100 bra. 125 don kommer bara bli svårt att injustera. Dina 2l/s i frd innebär helt stängda don och knappt mätbart.
Jag hade personligen lagt mig på 5l/s och 8 l/s i sovrum.
Alltså projjat mer än de där 0.35.
0.35 är ju minflöden. Det får inte vara mindre än det. Men man får ha mer.
Köp en 200 kombi don för att få ner hastigheten över gallret. Ha även ljuddämpare av bra kvalite ut mot kombidon så du slipper höra agg utifrån.
Använd bara 100 rör/don. Upp till 15l/s i don blir 100 bra. 125 don kommer bara bli svårt att injustera. Dina 2l/s i frd innebär helt stängda don och knappt mätbart.
Jag hade personligen lagt mig på 5l/s och 8 l/s i sovrum.
Alltså projjat mer än de där 0.35.
0.35 är ju minflöden. Det får inte vara mindre än det. Men man får ha mer.
Köp en 200 kombi don för att få ner hastigheten över gallret. Ha även ljuddämpare av bra kvalite ut mot kombidon så du slipper höra agg utifrån.
Tack för feedback! Ursäktar att jag inte har svarat, detta projektet hamnade lite på hyllan, jul, etc... Vilken dörr syftar du på? Eller mer generellt de som finns på nedervåningen (Sovrum 1 och Matplats)? Vad är fördelen med att placera dem nära dörren?T Tjoa skrev:
Det där med 100 vs 125 don vekrar det vara delade meningar om, vissa, likt dig säger att man ska köra med 100 don så långt som möjligt, medan vissa säger att 125 don ger mindre turbulent luft och mindre mängd ljud. Jag är kluven (är uppvuxen i ett FTX hus från 80-talet och är ganska säker på att tilluftdonen i större rum vad 125 don, å andra sidan kan jag inte minnas att jag störde mig på ljud i de rum som hade 100 don)... Tror du har övertygat mig, blir nog 100 don!T Tjoa skrev:
Bra idé ändrar till det direkt!T Tjoa skrev:
Går jag upp i 200 rör direkt efter aggregatet, med 200 dämpare då, eller går jag upp till 200 precis innan kombidonet? Låter som en bra idé, ska se om det får plats med rör, etc.T Tjoa skrev:
En annan fundering, läst om en del som sätter extra filter lådor före aggregatet på uteluften och frånluften (för att slippa byta aggregatets (dyra) filter). Funderar på att göra samma sak, hur isolerar man dessa i vindsutrymmen (främst frånluften)?
Utrymmet ovan en dörr ( läs tak) kan du inte använda, tex till att sätta en garderob eller dyl. Därför är det bra om du ska göra nåt eller bygga om någongång.
De som säger att 125 don är bra till 8-10l/s är antingen retarderade eller har aldrig justerat in ett ventilationsystem.
Jag har det som dagligt jobb sista 15 åren.
Lita på mig. 100 räcker gott och väl.
Det räcker att kombidonet är 200.
Man vill ha ner hastigheten precis vid intaget för att inte få med snö och skit in.
Planfilter som de lådorna brukar innehålla sätter ju dock igen sig betydligt fortare.De har ju mindre filteryta. Så då får man ju upp och byta dem oftare. Kanske 4ggr per år för att inte tappa effekt.
Personligen är jag för lat för att springa med sånt.
De som säger att 125 don är bra till 8-10l/s är antingen retarderade eller har aldrig justerat in ett ventilationsystem.
Man vill ha ner hastigheten precis vid intaget för att inte få med snö och skit in.
Planfilter som de lådorna brukar innehålla sätter ju dock igen sig betydligt fortare.De har ju mindre filteryta. Så då får man ju upp och byta dem oftare. Kanske 4ggr per år för att inte tappa effekt.
Tack så mycket för dina svar, uppskattas verkligen!T Tjoa skrev:Utrymmet ovan en dörr ( läs tak) kan du inte använda, tex till att sätta en garderob eller dyl. Därför är det bra om du ska göra nåt eller bygga om någongång.
Har uppdaterat ritningarna baserat på din input, flyttade tilluften vid matplatsen till dörren som du sa. I sovrummet där nere behåller jag den i hörnet då det blir mer naturligt flöde "över" den delen av rummet där man sover (även om det nog spelar mindre roll, antar att luften blandas ganska väl ändå).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
föll över denna tråden nu. @JSten vi har ju diskuterat tidigare om kanaler i snedtak och jag har precis som du tänkt att 125 don är bara till det bättre oavsett minflöde.T Tjoa skrev:Utrymmet ovan en dörr ( läs tak) kan du inte använda, tex till att sätta en garderob eller dyl. Därför är det bra om du ska göra nåt eller bygga om någongång.
Har planerat tilluftsdon på 5-14 l/s och frånluftsdon på 10-23 l/s. Enbart toaletter och tvättstuga som går över 15 l/s.
En ordentlig felbeställning med don, ljuddämpare och T-rör om 100 don är tillräckligt upp till 15 l/s.
Kombidon på 200 istället för 160 var också nytt.
@JSten körde du enligt dessa tips med 100 don generellt och 200 kombidon i fasad?
Det blev genomgående 100 don i min installation. Alla tilluftsdon är knäpptysta. Däremot har jag några frånluftsdon där det susar en del, framförallt dusch/badrum på nedanvåningen, högt flöde i kombination med många börjar blev inte helt lyckat.... Men bättre än den gamla frånluften! Kommer placera om donet i framtiden när vi gör badrummet så att det blir en rakare dragning.T Tobbe_G skrev:föll över denna tråden nu. @JSten vi har ju diskuterat tidigare om kanaler i snedtak och jag har precis som du tänkt att 125 don är bara till det bättre oavsett minflöde.
Har planerat tilluftsdon på 5-14 l/s och frånluftsdon på 10-23 l/s. Enbart toaletter och tvättstuga som går över 15 l/s.
En ordentlig felbeställning med don, ljuddämpare och T-rör om 100 don är tillräckligt upp till 15 l/s.
Kombidon på 200 istället för 160 var också nytt.
@JSten körde du enligt dessa tips med 100 don generellt och 200 kombidon i fasad?
Har dessutom inte justerat in systemet ännu, så kan vara så att det finns utrymme för justering
Just det, nej det blev 160 kombidon på utsidan. Står jag utanför så går det inte att höra något (har 1200mm flexdämpare på ut och avluften)..
Kan även rekommendera metall tilluftsdonen från Lindab, tre av tilluftsdonen jag fick initialt var spruckna i infästningen till tallriken, så fick lindabs i metall istället. Mycket bättre kvalité och trevligare bajonettinfästning till kanalen.
Kan även rekommendera metall tilluftsdonen från Lindab, tre av tilluftsdonen jag fick initialt var spruckna i infästningen till tallriken, så fick lindabs i metall istället. Mycket bättre kvalité och trevligare bajonettinfästning till kanalen.
skönt att höra att 160 kombidon är tillräckligt, kör vidare med det också till mina 72 l/s. Har också köpt ljuddämpare till både uteluft och avluft.J JSten skrev:Just det, nej det blev 160 kombidon på utsidan. Står jag utanför så går det inte att höra något (har 1200mm flexdämpare på ut och avluften)..
Menar du dessa tilluftsdon?
https://soliduct.se/tilluftsdon-dts-100.htm
Håller på att dimensionera FTX-system och testar lägga ut ritning i tråden med lite funderingar jag har.
Allmän beskrivning: Heru 100 s FTX-aggregat. 160/125 mm spirorör, förutom vid trappa där det får bli fyrkantsrör för att spara plats. Alla kanaler dras i bjälklag övervåning. Huset har just nu självdrag.
Frågor:
1. Kan man placera uteluft/avluft bredvid varandra på norrfasaden, eller riskerar avluften att gå tillbaka i uteluften? Jag tänker det är så pass öppet att den reella risken för detta torde vara liten?
2. Jag har ritat symbol för ljuddämpare före varje luftdon och mot aggregatet på varje kanal. Korrekt? Vidare: Hur långt före luftdonen bör ljuddämparen sitta? I mitt fall kommer t.ex. frånluft BV vara ganska korta rör som går rakt ner från huvudstammen. Kan man sätta luftdonet i bjälklaget en bit innan man "böjer" röret ner till luftdonet på BV? (Det är inte ritat på detta sätt, men hoppas ni förstår principen.)
3. Kan man sätta ljuddämpare där en kanal går genom en vägg, eller måste den sitta mer fritt?
4. Är det bättre att ha takdon än väggdon för frånluft?
5. Ser dimensionerna på rören vettiga ut (160 mm rör stommar, därutöver 125 mm).
6. Vid "balansering" frånluft/tilluft har jag utgått från vad rummen bör ha för tilluftsflöde. Därefter har jag skrivit vad frånluftspunkterna minst ska ha. Under den stora texten vid frånluft har jag skrivit det samlade tilluftsvärdet på våningsplanet delat på antalet frånluftspunkter. Jag gissar att det i praktiken är detta flöde som måste genom på frånluften (+ några procent), för att skapa ett rimligt undertryck i systemet?
7. Hur många ställen bör man komma åt kanalerna för ev. rensning osv?
Tacksam för lite synpunkter
Allmän beskrivning: Heru 100 s FTX-aggregat. 160/125 mm spirorör, förutom vid trappa där det får bli fyrkantsrör för att spara plats. Alla kanaler dras i bjälklag övervåning. Huset har just nu självdrag.
Frågor:
1. Kan man placera uteluft/avluft bredvid varandra på norrfasaden, eller riskerar avluften att gå tillbaka i uteluften? Jag tänker det är så pass öppet att den reella risken för detta torde vara liten?
2. Jag har ritat symbol för ljuddämpare före varje luftdon och mot aggregatet på varje kanal. Korrekt? Vidare: Hur långt före luftdonen bör ljuddämparen sitta? I mitt fall kommer t.ex. frånluft BV vara ganska korta rör som går rakt ner från huvudstammen. Kan man sätta luftdonet i bjälklaget en bit innan man "böjer" röret ner till luftdonet på BV? (Det är inte ritat på detta sätt, men hoppas ni förstår principen.)
3. Kan man sätta ljuddämpare där en kanal går genom en vägg, eller måste den sitta mer fritt?
4. Är det bättre att ha takdon än väggdon för frånluft?
5. Ser dimensionerna på rören vettiga ut (160 mm rör stommar, därutöver 125 mm).
6. Vid "balansering" frånluft/tilluft har jag utgått från vad rummen bör ha för tilluftsflöde. Därefter har jag skrivit vad frånluftspunkterna minst ska ha. Under den stora texten vid frånluft har jag skrivit det samlade tilluftsvärdet på våningsplanet delat på antalet frånluftspunkter. Jag gissar att det i praktiken är detta flöde som måste genom på frånluften (+ några procent), för att skapa ett rimligt undertryck i systemet?
7. Hur många ställen bör man komma åt kanalerna för ev. rensning osv?
Tacksam för lite synpunkter
Logga in
Skapa konto