420 380 läst ·
5 717 svar
420k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Detta verkar vara ganska plattformsberoende.Per Eskilsson skrev:
På dator med Firefox syns skillnaden mycket tydligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På en androidplatta med byggahusappen är skillnaden marginell. Visst, den blå pluppen syns men typsnittet/fonten/storleken är väldigt lika mellan läst och oläst:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste vara jättekul för er att få allt att fungera på alla ziljoner varianter av "plattformar" som finns.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
I dagsläget ser vår "font-family" uppsättning ut så här i forumet:
-apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, 'Helvetica Neue', Arial, Helvetica, sans-serif;
Detta innebär att på en pc så ser du normalt arial, men om du har en mac eller en iphone (eller ipad) så ser du San Francisco, som är en något rundare font. Och använder du en android så ser du Roboto (som är ganska lik San Francisco).
Vissa fonter kan bara rendreras i vissa "font-weights", arial är en sådan font. Den kan bara rendreras i font-weight 400 (normal) och 700 (bold).
Men eftersom vi medvetet valt att vissa upp lästa trådar i trådlistor med font-weight 500 (något fetare än normal) så rendreras det ändå som 400 på pc. Detta innebär att pc-användare ser en svagare font i pc men en något starkare font när de använder en android. Detta inträffar ej för de som använder mac och iphone, de ser samma font och samma font-weight.
Anledningen till att vi använder denna fontuppsättning är att vi vill att det ska se så bra ut i så många enheter som möjligt, samtidigt som vi av prestandaskäl velat använda "system fonts" som redan finns installerade på våra enheter.
I framtiden kanske vi kommer använda andra fonter, vem vet. Nyligen har det kommit något som heter "variable fonts" som verkar intressant. Här kan du läsa mer om variable fonts. https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/CSS_Fonts/Variable_Fonts_Guide
-apple-system, BlinkMacSystemFont, Roboto, 'Helvetica Neue', Arial, Helvetica, sans-serif;
Detta innebär att på en pc så ser du normalt arial, men om du har en mac eller en iphone (eller ipad) så ser du San Francisco, som är en något rundare font. Och använder du en android så ser du Roboto (som är ganska lik San Francisco).
Vissa fonter kan bara rendreras i vissa "font-weights", arial är en sådan font. Den kan bara rendreras i font-weight 400 (normal) och 700 (bold).
Men eftersom vi medvetet valt att vissa upp lästa trådar i trådlistor med font-weight 500 (något fetare än normal) så rendreras det ändå som 400 på pc. Detta innebär att pc-användare ser en svagare font i pc men en något starkare font när de använder en android. Detta inträffar ej för de som använder mac och iphone, de ser samma font och samma font-weight.
Anledningen till att vi använder denna fontuppsättning är att vi vill att det ska se så bra ut i så många enheter som möjligt, samtidigt som vi av prestandaskäl velat använda "system fonts" som redan finns installerade på våra enheter.
I framtiden kanske vi kommer använda andra fonter, vem vet. Nyligen har det kommit något som heter "variable fonts" som verkar intressant. Här kan du läsa mer om variable fonts. https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/CSS_Fonts/Variable_Fonts_Guide
Tips.
Bakom "equalizerknappen" Kan man välja att bara se ens egna, samt TS inlägg bland annat. Det jag saknar är alternativet: Lista på inläggsskribenter i tråden. Gärna med alternativen: bokstavsordning, eller efter inläggsföljd.
Dessutom: På min dator kommer jag inte längre till senast lästa inlägg. Hur jag än gör, så kommer jag till sista inlägget. Har jag missat någon fantastisk fördel, jag ännu inte förstått. Eller. Har datarmaskinen pajat?
Jag passar på att, ännu en gång, slå ett slag för att införa funktionen att kunna markera ett inlägg, som man senare lätt kan återkomma till.
Och slutligen. "E du go eller-gubbens" snara ankomst. För som det är nu. Kan man inte visa om man skrattar med
någon, eller åt 
någon. Samma symboler, men med radikalt motsatt betydelse.
Staffan
Bakom "equalizerknappen" Kan man välja att bara se ens egna, samt TS inlägg bland annat. Det jag saknar är alternativet: Lista på inläggsskribenter i tråden. Gärna med alternativen: bokstavsordning, eller efter inläggsföljd.
Dessutom: På min dator kommer jag inte längre till senast lästa inlägg. Hur jag än gör, så kommer jag till sista inlägget. Har jag missat någon fantastisk fördel, jag ännu inte förstått. Eller. Har datarmaskinen pajat?
Jag passar på att, ännu en gång, slå ett slag för att införa funktionen att kunna markera ett inlägg, som man senare lätt kan återkomma till.
Och slutligen. "E du go eller-gubbens" snara ankomst. För som det är nu. Kan man inte visa om man skrattar med
Staffan
Redigerat:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag la ut en annons idag, då såg jag att det finns möjlighet till bästa svar även där, man skulle ju kunna ta bort detta i annonsdelen eller möjliggöra för den som publicerat att markera varan som såld.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Det låter som att du klickar på den gråa texten som är en förhandsvisning av senaste inlägget i din dator. Testa klicka på sidan om den eller på rubriken, då ska du komma till första olästa.Staffan2000 skrev:
Nu har jag varit inne på byggahus via datorn (win 10, firefox) både igår och idag. Jag upplever samma problem som Staffan2000, jag kommer ofta mot min vilja till sista inlägget. Detta sker när jag klickar på den gråa texten, klickar jag utanför kommer jag till första olästa som önskat. Vanligtvis behöver man ju ha muspekaren på länkar för att kunna klicka, därför går det som på reflex för mig att jag klickar på texten.Per Eskilsson skrev:
Jag tänker att standard borde vara att man kommer till första olästa var i trådlistan man än klickar (om man ändrat i inställningarna ska man såklart komma dit man ställt in) För att smidigt kunna komma till första inlägget tycker jag det är en väldigt bra lösning med knappen i rutan som kommer upp när man håller muspekaren över rubriken. Jag tänker att det är en bra lösning att lägga till ytterligare en knapp där som går till sista inlägget. (möjligtvis även en till första olästa så har man täckt in alla varianter oberoende av individuella inställningar)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Så brukar det ju vara men numera måste man klicka på rubriken i stället (eller på vissa andra områden men rubriken är ju lättare). Mycket ovant i början men jag har vant mig (nästan jämnt).Dheri skrev:
Jag upplever samma problem som Staffan2000, jag kommer ofta mot min vilja till sista inlägget. Detta sker när jag klickar på den gråa texten, klickar jag utanför kommer jag till första olästa som önskat. Vanligtvis behöver man ju ha muspekaren på länkar för att kunna klicka, därför går det som på reflex för mig att jag klickar på texten.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
@Staffan2000 @Dheri @BirgitS @Maria T med flera: Från och med imorgon så går den gråa länken som jag markerat med ljusblå färg i bilden nedan till "första olästa" som standard. Om man valt något annat under "inställningar > länkar i trådlistor" så leder länken till det istället.Staffan2000 skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Från och med idag är den blå pricken tillbakaflyttad till vänster om rubrikerna under bevakningar i vänstermenyn.MultiMan skrev:
Var inte pricken större och till vänster på trådarna under "Bevakningar" när du introducerade dem? Mycket bättre så än med liten prick till höger som nu. Betydligt svårare att snabbt se vilka som har nytt innehåll. Om det ändrades igen så snabbt, varför? Känns ologiskt och allmänt märkligt. Det går ju dessutom emot var pricken är placerad på andra ställen på sidan. Enhetlighet och konsekvent utförande är viktigt.
Edit: Verkar inte ha varit större men är nog en följd av att den syns och upptäcks mycket fortare än till höger, så jag ber i all ödmjukhet att det ändras tillbaka, annars kommer iaf jag sluta använda den listan igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Vad bra!Per Eskilsson skrev:
Vad skiljer sen hur det ser ut jämfört med före jul?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Ganska mycket. Hela sajten känns som att den fått en facelift men också en hel del buggfixar och förbättringar.
Nu känns sajten bra både i mobiler, desktop, små desktops och surfplattor. Naturligtvis finns det mer att göra. Förbättringsarbetet tar aldrig slut.
Nu känns sajten bra både i mobiler, desktop, små desktops och surfplattor. Naturligtvis finns det mer att göra. Förbättringsarbetet tar aldrig slut.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Från och med imorgon kan du även centerklicka på den gråa texten för att öppna första olästa i en ny flik. Detta har även funkat tidigare men fram till och med idag så har den gråa länken lett till sista inlägget.A AndersOhrt skrev:
Vet ej om det löser dina problem eller om det just är att du vill kunna klicka "var som helst" i rutan för att slippa förflytta dig lite (helt förståeligt önskemål).
Jag misstänker att ändringen kommer förbättre lite grann, mer "träffyta" iaf. Men det är klicka "var som helst" jag vill kunna göra. Man får ju "hand-ikon" på hela rutan och vänster-klick funkar över hela.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Problemet uppstår när vi lägger ”länkar på länkar”. För dig som mellanklickar kanske det hade varit bättre om handen inte dök upp på lådan? Men för de som vänster- eller högerklickar hade det blivit sämre då. Detta kan gå att fixa på annat sätt, men vet ej hur enkelt det är.
Vi har skrivit upp det och ska titta på det vid tillfälle. Tack för feedback!
Vi har skrivit upp det och ska titta på det vid tillfälle. Tack för feedback!