403 450 läst ·
5 451 svar
403k läst
5,5k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Att bara se din skärmdump ger en viss indikation på att förändringar är liiiite läskigtKnockOnWood skrev:
Påminner om en upphottad version av Win98
I övrigt har jag inget att bidra med mer än att förflyttningar är en naturlig del av utvecklingen. Vissa steg blir mer eller mindre lyckade efter vägen och det får man acceptera - både som användare och ägare. Så länge inte allt stagnerar går det åt rätt håll.
Kämpa Per/Nils/Marlene & Co.
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Jag tror att det främst är de som visar upp Byggahus.se i ett webbläsarfönster som är bredare än 1535 pixlar som upplever att sidan är för smal.Fury skrev:
De storlekar som är vanligast av den bredare sorten är följande. Tillsammans står de för 50% av alla desktopanvändare.
1. 1920x1080 (24.50%)
2. 1536x864 (9.85%)
3. 1920x1200 (5.35%)
4. 2560x1440 (5.00%)
5. 1680x1050 (3.63%)
6. 1600x900 (1.55%)
7. 2048x1152 (0.87%)
8. 3440x1440 (0.82%)
Totalt står desktop för 29% av alla besök.
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Vilken ipad har du och kör du liggande eller stående? Har du en stor ipad pro 12,9 tum och kör landscape? Kan du ta en skärmdump och ladda upp så vi ser och förstår?perojonsson skrev:
Som du ser så ryms inte ikonen för bevakningar i listen till vänster, jag måste scrolla ner för att hitta den.
Jag kör med bärbar gammal skit med upplösning 1366x768
(jag antar att du hittar mig med några andra i en procentsats på ca 0,12% )
Jag upptäckte att ifall jag maximerar fönstret så ändrar ikonerna sig (kommer tätare, kanske blir mindre ..
) så alla plötsligt är med. Jag kan skärmduma det också, men du kan säkert testa själv också.
Vill du att jag skickar lite gamla skärmar och datorer som ni kan testa med?
edit: nu kollade jag igen vad som hände med ikonerna, de blir mindre och texten kommer på höger sida om ikonen istället för under. Därför ryms plötsligt nästan alla på sidan.
I mobilen märker jag inga större förändringar, där fungerar det som vanligt för mig.
Jag tycker den här nya siten känns lite modernare på något vis, men funktionellt blev inte allt bättre för mig, jag vet inte ens om något blev bättre - funktionellt alltså. Men det brukar ta ett tag innan jag upptäcker och börjar använda nya nyttigheter ...
Jag kör med bärbar gammal skit med upplösning 1366x768
(jag antar att du hittar mig med några andra i en procentsats på ca 0,12% )
Jag upptäckte att ifall jag maximerar fönstret så ändrar ikonerna sig (kommer tätare, kanske blir mindre ..
Vill du att jag skickar lite gamla skärmar och datorer som ni kan testa med?
edit: nu kollade jag igen vad som hände med ikonerna, de blir mindre och texten kommer på höger sida om ikonen istället för under. Därför ryms plötsligt nästan alla på sidan.
I mobilen märker jag inga större förändringar, där fungerar det som vanligt för mig.
Jag tycker den här nya siten känns lite modernare på något vis, men funktionellt blev inte allt bättre för mig, jag vet inte ens om något blev bättre - funktionellt alltså. Men det brukar ta ett tag innan jag upptäcker och börjar använda nya nyttigheter ...
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Ja, jag har fortfarande nästan inte hunnit läsa och begrunda allt. Och imorgon är sista arbetsdagen innan julfirandet.Mikael_L skrev:
Jag förstår användarnas irritation, ilska och frustration. Vem gillar förändringar?
Och jag är inte den som kan skryta med att jag själv använder stora bildskärmar direkt. Jag använder visserligen fortfarande en gammal Apple Cinema Display 27 tum från 2010 som har en bildskärmsupplösning på 2560×1440 men som många andra macanvändare så öppnar jag aldrig upp ett webbläsarfönster i sin helhet (vilket många fler i pc-världen brukar göra).
Administrator
· Skåne
· 6 701 inlägg
Ok, nu fattar jag hur du menar. Tittade för dåligt på skärmdumpen. Tack! Det borde kunna gå att fixa.Mikael_L skrev:
Nej då, 1366x768 ligger på 5e plats med 7.18%.Mikael_L skrev:
Före ligger:
1920x1080 (24.50%)
1536x864 (9.85%)
1440x900 (8.62%)
768x1024 (7.43%)
Totalt har vi registrerat 728(!) olika skärmstorlekar i desktop den senaste veckan.
Missförstå mig inte, det är inget fel på byggahus forum men det finns andra som gör det bättre. Samtidigt gör byggahus vissa saker bättre än andra. Det jag kanske gillar mest är hur enkelt det är att lägga upp en bild.Alfredo skrev:
Varför konkretiserar du inte det behov du ser så har vi andra, och framförallt siteägarna, lättare kan förstå vilka brister du ser och vad som behöver åtgärdas? Jag är rätt säker på att denna typ av feedback uppskattas!
Att ett "behov" skulle finnas av anledningen att "det var ett tag sedan" köper jag dock inte, om det nu skulle vara så du menar.
Det jag gillar mindre bra är att forumet överlag är grötigt.
Sweclockers har nämnts som ett bra exempel på internetforum och jag tycker de är värda att nämna igen.
Andra bra exempel är de genomsnittliga forumen på ”trackers” som bygger på Gazelle.
Det dessa har gemensamt är att de är avskalade, ”less is more”. Byggahus kör på lite mer blingbling. Kanske är det vad folk vill ha men då räknas inte jag som folk.
Om du är ute efter mer konkreta saker så får jag återkomma. Jag är en sådan som inte lägger sånt på minnet utan jag märker de bara när jag försöker göra något och så blir det ett ”jajustja, det fungerar inte så på byggahus.se, det var ju tråkigt”.
Men ety pr saker vet jag:
Nu när jag sitter med mobilen tar jag tillfället i akt och repeterar det jag skrev om svararutan som dyker upp när man citerar, ”svarar”, en användare.
Som i det här fallet hade jag önskat citera flera inlägg men när jag citerar Alfredos inlägg blir det såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100 % av skärmen (iPhone 6S, safari) täcks av svarsrutan och jag kan inte göra något annat än att skriva inlägget. Som jag nämnde i förra inlägget gillar jag inte hur det fungerar på datorn eller iPaden heller men på mobilen är det visst riktigt illa. Måste svarsrutan prompt finnas så kanske man kan ordna så den kan dras ned tills jag behöver den.
Ett annat irritationsmoment är hur notissidan är lite väl godtycklig. Vad är syftet med den? Just nu berättar den för mig när någon gillar mitt inlägg eller när någon citerar mig. Det är bra. Men den berättar också när vissa av mina bevakade trådar uppdateras. Mindre bra enligt mig. Antingen ska den notifiera mig om alla trådar som uppdateras eller ingen alls. Jag röstar på det senare eftersom vi har en sida över alla bevakade trådar.
Att jag vill ha en separat notissida och bevakningssida är för att under ”bevakningar” vill jag enkelt kunna se alla mina bevakade trådar som fått nya svar. Under ”notiser” vill jag se andra användares interaktioner med mig eller om en moderator vill varna mig eller dyl. En risk med att notissidan även halvt om halvt agerar som bevakningssida är att nya medlemmar kan ha svårt att fatta skillnaden mellan dessa. Eller som i mitt fall, att det dröjer innan de upptäcker att det ens finns en bevakningssida.
Jag bifogar en bild som visar hur viktig information lätt drunknar bland andra mindre viktiga notiser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men som sagt, det mesta som andra sidor gör bättre är småsaker som jag bara märker där och då. Ska försöka komma ihåg att skriva här när de upptäcks. Överlag är själva forumet här helt klart bland de bästa men byggahus.se är så mycket. Eller de försöker i alla fall göra det till så mycket som det går. Forum mår i min mening bäst av att vara lite enklare.
Skulle jag ha mandat att ändra tre saker så skulle det vara:
1. Slopa svararutan som poppar upp när du vill citera någon. Måste den finnas så parkera den längst ned i tråden.
2. Inför en ”citera flera”-knapp som gör att jag kan citera flera inlägg på ett smidigt sätt
3. Ta bort alla notiser från notissidan som inte behöver vara där.
(4. Låt mig förhandsgranska inlägget jag skriver.)
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Min Android-surfplatta har 1600 pixlar på bredden (så som jag använder den; blir då 2560 på höjden), på bara drygt 11 cm. Visst, det funkar att läsa även när inte hela bredden används men är en klar försämring. (Inte undersökt än om det går att lösa med något "hack".) Faktum är att jag upplever det mindre störande på datorn, där är bredden ganska nära vad jag skulle använda om det gick att välja fritt.Per Eskilsson skrev:
Redigering: Som bredast blir texten på datorn om man gör fönstret så SMALT som möjligt! Har aldrig upplevt det fenomentet någon annanstans tidigare.
Redigerat: