Hej! Jag gillar nog ändå själva uppdateringarna på utseendet. Allt har blivit lite rundare och det känns faktiskt mer modernt. Det är lite roligt hur det går trender i webdesign. För 25 år sen var allt svart, magenta och limegrönt. För 15 år sedan skulle allt ha rundade hörn, de senaste 5-10 åren har det känts väldigt passé med rundade hörn, men frågan är om det inte är på väg tillbaka?

Det här med att namnen på författare osv har flyttat till ovan inlägget istället för bredvid känns också modernare. Det innebär ju då dock såklart mer scrollande, om man inte samtidigt gör själva inläggsboxarna bredare. När man sitter på datorn är det kanske mycket död yta på skärmen och man hade nog kunnat unna sig lite bredare inläggsboxar (utöka till vänster om inlägget i skärmklippet). Det som händer ovan själva tråden är nog antingen en bugg med en div(?) eller att man inte har sålt tillräckligt med reklam ;)

Skärmbild av ett forum på Byggahus.se med en tråd om verktyg och maskiner, inlägg och sidomeny syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får nog tänka på att mobiler och datorer är olika. I mobiler är man begränsad i skärmbredd och på datorer på skärmhöjd. Därför var nog den gamla designen med användardatan till vänster om inlägg mer funktionell på dator.

EDIT: Det är ju så att efter en viss skärmbredd så skalas sidan med hjälp av att bredda den grå ytan till vänster om inlägget. Jag tror dock att man hade kunnat testa att det är inläggsboxen som justeras i bredd upp till många fler pixlar i bredd. Att sidan skulle uppfattas mer asymmetrisk på desktop tror jag inte spelar så stor roll... Vill man ha mer symmetrisk kan man ju lägga reklamplatsen till höger om "liknande ämnen" under liknande ämnen istället. Då kan man ha superbreda inlägg. Det kanske skulle se tokigt ut dock.

Det här med att ha en beta-sida innan man lanserar skarpt kan ju vara en rätt bra idé för att få feedbacken på förhand istället.

EDIT 2: Nu kanske den inte är ett under av struktur heller men på Sweclockers så skalar man sidan med dö-yta på kanterna istället, så att innehållet med menyer och reklam blir blir centrerat på skärmen. Då tror jag inte att man skulle uppfatta döytorna som lika påtagliga.
Skärmbild av Sweclockers webbsida med julklappstips, forumtrådar och grafikkortsinformation.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Skärmdump av ett forum där text och kommentarsfält fyller en tredjedel och en stor reklambanner tar upp resten.
Skapa konto
Exempel på vansinnet, jag sitter en dryg armslängd från min skärm och har texten i bekväm lässtorlek. Mindre än en tredjedel av skärmen används.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
BiFuel och 15 till
  • Laddar…
Om jag klickar på ”Bevakningar” vill jag få en översikt. Tex
Har det hänt något i trådarna jag följer?
Har jag missat att läsa något?
Jag vill ha lång kompakt lättläst lista. Här ser man nu tex 2 inlägg. TVÅ! (IPad, liggande format).
Blå pricken blir svår att hitta.

Men inzoomning, så man slipper vänster och höger spalterna, fungerar fortfarande för mig. Så ska man säga något positivt så är det att man kan se skribenten ovanför inlägget. Då ser jag tre inlägg. :rolleyes:
Skärmavbild av ett forummeddelande med bild på en grävmaskin och rubrik "Fyraåring som kör grävmaskin".
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag brukar gå in via senaste inläggen och får faktiskt vara lite motvalls nu och säga att jag blev positivt överraskad idag. Visst, jag ser färre inlägg på en sida men det är faktiskt tydligare att se inläggen och inte bara en jämn vit vägg typ.

Har också en 30+ tum skärm och visst, texten i rutorna är bara 30% av skärmbredden MEN ögonen kan ändå inte läsa av allt på en 30tum bred skärm och nu är det jag läser fokuserat på den delen av skärmen som ögonen (i mitt fall) kan ta in på ett bra sätt. Mer vilsamt alltså att inte vrida på nacken hela tiden.

Sen är det förstås ett otyg med stora blaffiga bilder i listor såsom bevakningar. Dessa brukar man kunna välja bort. På säljsajter är de mest till för när man letar efter hur något ska se ut eller om man vill locka till klick, är man däremot ute efter information eller ska välja ett inlägg bland 30 (eller en skruv bland 100) vill man bara ha rubriker och möjligen kort text.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Man får nog tänka på att mobiler och datorer är olika.
Precis, och därför inse att det som passar på en plattform kan vara helt olämpligt på en annan!

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det känns lite omotiverat att hänvisa till att att mobil och dator-version ska presenteras på ett mer likvärdigt sätt då det utan problem borde gå att ha olika design på de två versioner. Användarinfo över/sidan skulle lätt kunna anpassas efter webbläsarens bredd.

Sedan ska man dock säga att det förmodligen är en standardbredd på inläggen, verkar ha samma bredd som expressen bla har på sina artiklar.

Det sagt - expressen är mycket mer packad med information på den bredden.
Här... blir det väldigt mycket luft ovan/under inlägg och även mycket luft vid sidan av alla inlägg så upplevelsen blir lite sämre.

Så till synes blev det en snygg uppgradering, men att man varit lite hemmablind och infört förändringar utan betatestningar.
Allt handlar inte om buggar - det kanske också ska utvärderas av en betagrupp med bla användare av forumet. Dessa kan faktiskt komma med helt nya infallsvinklar innan release av ny version.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[bild] Exempel på vansinnet, jag sitter en dryg armslängd från min skärm och har texten i bekväm lässtorlek. Mindre än en tredjedel av skärmen används.
Snacka om skillnad. Är det upplösningen som gör att du får så pass stor glugg?
Så här bra ser det ut på min laptop,

Skärmdump av en diskussionstråd på ett forum med inläggsfönster och navigeringsmeny.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
BirgitS
Förutom vad många andra har skrivit så saknar jag förhandsvisningen över trådstarten som visas när man håller musen över rubriken på Senaste-sidan.
Skärmdump av diskussionsforum med fokus på en trådrubrik och en förhandsvisning av inläggets text.
Skapa konto

När rubriken inte är så tydlig är det många gånger förhandsvisningen som gjort att jag har läst en tråd. Nu kommer det att bli färre trådar som jag läser.
På samma sätt som att inte kunna se lite av sista inlägget också gör att jag kommer att läsa färre inlägg.
Jag har ibland varit inne i forumet på annat än datorn och har ju då märkt att det blir betydligt färre trådar som jag läser pga. av att just information om trådstart resp. sista inlägg saknas.

Rubrikerna på Senaste-sidan är nu så stora att jag omedvetet lutar mig bakåt vilket gör att armen som håller i musen kommer i ett olämpligt läge med risk för problem med armbågen.

Tillägg: Det har nog aldrig gått så fort att gå igenom 14 timmars trådar på Senaste-sidan som nu. Betydligt färre trådar som jag har klickat ut i nya flikar jämfört med normalt.

Redigerat:
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
I desktop kan man nu välja att gå till trådstart, första olästa eller senaste inlägget genom att klicka på ...-knappen som syns när man går med musen över inlägget.
[bild]

Jag inser nu att den inte är särskilt synlig.

Ja, men förut kunde man enkelt välja första inlägget eller första olästa genom att klicka på rubriken eller förhandsvisningen.
Nu är det ytterligare ett klick bort utan att jag förstår vilken förbättring det innebär.

En gång i tiden funkade det lika bra på mobilen, men det förstörde ni och jag klagade. Nu har ni gjort samma försämring på datorversionen och hoppas att folk blir glada?

• Gilla
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
Padda eller telefon. Webversion. Undviker appar så långt det går. Grejer som tuggar i bakgrunden när jag gör annat vill jag helst slippa. Går nästan alltid in via ”bevakar” där allt jag deltar i ligger.

Luren.
Glesare gör att jag måste peta mer på skärmen. Saknar avatarerna som direkt visar vem som skrivit sist. Bilderna är nog en stor del i att jag reagerar negativt. Trevligt att få behålla genvägarna i ovan.

Paddan.
Regerade mer negativt på ändringarna på iPad. Inga avatarer saknar jag. Bilderna större gillas inte heller. Genvägar på sidan krymper bredden på skärmen. Saknar verkligen menyn i toppen. Ramar runt varje inlägg tar också plats. Kontentan är att utrymmet för det jag snabbt vill se halverats samt tunnat ut.

Undrar varför saker som fungerar bra behöver lagas. Är troligen bara vardagskonservativ. Det blir antagligen som när de möblerar om i affären där jag köper mat. Rutinen fungerar inte längre så jag börjar gå i andra affärer ett tag. Är förändringen tillräckligt frånstötande så kanske jag fastnar i en annan butik. Det finns säkert en marknadsmässig teori som bevisar att omsättningen ökar om man alienerar sina stamkunder. I mitt fall så har det oftare resulterat i att jag flyttar på mig.

Mvh Findus

• Gilla
mexitegel och 10 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Padda eller telefon. Webversion. Undviker appar så långt det går. Grejer som tuggar i bakgrunden när jag gör annat vill jag helst slippa. Går nästan alltid in via ”bevakar” där allt jag deltar i ligger.

Luren.
Glesare gör att jag måste peta mer på skärmen. Saknar avatarerna som direkt visar vem som skrivit sist. Bilderna är nog en stor del i att jag reagerar negativt. Trevligt att få behålla genvägarna i ovan.

Paddan.
Regerade mer negativt på ändringarna på iPad. Inga avatarer saknar jag. Bilderna större gillas inte heller. Genvägar på sidan krymper bredden på skärmen. Saknar verkligen menyn i toppen. Ramar runt varje inlägg tar också plats. Kontentan är att utrymmet för det jag snabbt vill se halverats samt tunnat ut.

Undrar varför saker som fungerar bra behöver lagas. Är troligen bara vardagskonservativ. Det blir antagligen som när de möblerar om i affären där jag köper mat. Rutinen fungerar inte längre så jag börjar gå i andra affärer ett tag. Är förändringen tillräckligt frånstötande så kanske jag fastnar i en annan butik. Det finns säkert en marknadsmässig teori som bevisar att omsättningen ökar om man alienerar sina stamkunder. I mitt fall så har det oftare resulterat i att jag flyttar på mig.

Mvh Findus
Instämmer helt i synpunkterna. Kanske innebär det i praktiken att detta forum vill byta ut de läsare man redan har mot nya, som kommer direkt in i det nya. Vid läsningen denna gång irriterar jag mig mest på spalten med menyer till vänster. Vi läser ju från vänster till höger, och varje gång jag börjar på ny rad så fastnar ögat på denna meny så läsningen hakar upp sig. För mig är det mycket enklare att läsa text med ren vänstermeny. Det var mycket bättre att ha detta snabbval ovanför texten.

• Gilla
  • Wow
sweden och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Hej! Jag gillar nog ändå själva uppdateringarna på utseendet. Allt har blivit lite rundare och det känns faktiskt mer modernt. Det är lite roligt hur det går trender i webdesign. För 25 år sen var allt svart, magenta och limegrönt. För 15 år sedan skulle allt ha rundade hörn, de senaste 5-10 åren har det känts väldigt passé med rundade hörn, men frågan är om det inte är på väg tillbaka?

Det här med att namnen på författare osv har flyttat till ovan inlägget istället för bredvid känns också modernare. Det innebär ju då dock såklart mer scrollande, om man inte samtidigt gör själva inläggsboxarna bredare. När man sitter på datorn är det kanske mycket död yta på skärmen och man hade nog kunnat unna sig lite bredare inläggsboxar (utöka till vänster om inlägget i skärmklippet). Det som händer ovan själva tråden är nog antingen en bugg med en div(?) eller att man inte har sålt tillräckligt med reklam ;)

[bild]

Man får nog tänka på att mobiler och datorer är olika. I mobiler är man begränsad i skärmbredd och på datorer på skärmhöjd. Därför var nog den gamla designen med användardatan till vänster om inlägg mer funktionell på dator.

EDIT: Det är ju så att efter en viss skärmbredd så skalas sidan med hjälp av att bredda den grå ytan till vänster om inlägget. Jag tror dock att man hade kunnat testa att det är inläggsboxen som justeras i bredd upp till många fler pixlar i bredd. Att sidan skulle uppfattas mer asymmetrisk på desktop tror jag inte spelar så stor roll... Vill man ha mer symmetrisk kan man ju lägga reklamplatsen till höger om "liknande ämnen" under liknande ämnen istället. Då kan man ha superbreda inlägg. Det kanske skulle se tokigt ut dock.

Det här med att ha en beta-sida innan man lanserar skarpt kan ju vara en rätt bra idé för att få feedbacken på förhand istället.

EDIT 2: Nu kanske den inte är ett under av struktur heller men på Sweclockers så skalar man sidan med dö-yta på kanterna istället, så att innehållet med menyer och reklam blir blir centrerat på skärmen. Då tror jag inte att man skulle uppfatta döytorna som lika påtagliga.
[bild]
Jag tog mig friheten att göra två mockups. Den första är bara centrerad, att man flyttar in menyn mot mitten och tar upp skillnader i bredd på ytterkanterna. Flyttade även in reklamen till sidopanelen. Nackdelen är ju att den inte blir fast på sidan utan en del av scrollen. Men om man har den näst sist kan man göra så att den låser fast sig ovanför den sista informationsrutan som redan idag låser fast sig närman skrollar om tråden är längre än sidomenyn (liknande ämnen/populärt i forumet/etc). Det är i princip samma mängd information som i ursprungliga designen, men jag tror att det inte uppfattas som lika mycket dö-yta eftersom att innehållet är mer koncentrerat.

Den andra mockupen är samma sak fast dessutom med betydligt breddad inläggskolumn. Då skulle det bli mindre skrollande även fast man har avatar och namn ovanför inlägget istället för vid sidan om. Förhoppningsvis påverkar det inte läsbarheten negativt med så långa textrader. Det har jag inte utvärderat ännu.

Hoppas inte att ni som driver sidan tar illa upp för att jag har photoshopat. Gillar ni det inte så får ni gärna ta bort bilderna/inlägget, jag försöker bara vara hjälpsam. Som sagt själva designen har jag inte ändrat något på, bara strukturen.

Befintlig:
Skärmdump av webbforumstråd med användarkommentar och mockups för sidlayout, inklusive sidomeny och reklam.
Skapa konto

Centrerad:
Skärmdump av ett forummeddelande där användaren föreslår designändringar, med centrerad meny och sidopanel med reklam.
Skapa konto

Centrerad + breddad:
Skärmdump av ett forum med diskussionstrådar, menyflyttning och reklam i sidopanel.
Skapa konto

Ett alternativ till att driva en beta-sida parallellt med vanliga sajten kan ju vara att ta fram sådana här mockups inför diverse ändringar och presentera på forumet om man vill ha feedback från användningarna innan man lanserar skarpt. Att flytta runt lite element i photoshop är inte så svårt och det finns säkert många på forumet som skulle kunna tänka sig att hjälpa till om det är så att ni själva inte har tid.

• Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
optimum
Ta bort poängen helt.
Inte ska medlemmar värderas i poäng. Sjukt.
Börjar likna kvällsposten klick på nyheter.
Säger inget om det är vettiga saker man tillför forumet.
För kommersiellt för detta forumet.

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ta bort poängen helt.
Inte ska medlemmar värderas i poäng. Sjukt.
Börjar likna kvällsposten klick på nyheter.
Säger inget om det är vettiga saker man tillför forumet.
För kommersiellt för detta forumet.
Jahaha har inte sett det tidigare.
Vad ska poängsystemet visa? får vi rabatter? :)

K klimt skrev:
Kanske innebär det i praktiken att detta forum vill byta ut de läsare man redan har mot nya, som kommer direkt in i det nya.
Att göra en "Clas Ohlson" alltså?

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.