J Jansson69 skrev:
Nej länken fungerar inte![bild]
Jag får samma fel.

Felmeddelande från Skatteverket som avvisar en begärd URL med en support-ID-nummer.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får samma fel.

[bild]
Jag har en splitter ny iPhone, men jag är väl bakom flötet för jag inte använde samma gamla skit som personen i fråga😉😂

• Gilla
returen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får samma fel.

[bild]
Funkar fint på en Mac med Chrome ivf. Knappast mitt problem oavsett.

Man kan googla och få hur många svar som helst att ett dödsbo är en juridisk person. Men det kanske är för mycket begärt av Jansson.

Webbsida från Skatteverket som beskriver regler för dödsbo från och med år efter dödsåret, med navigeringsmeny till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sökresultat om dödsbo med länkar till juridiska webbplatser och Skatteverket, inkluderande tjänster för dödsbohantering och bouppteckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Arg
returen och 1 till
  • Laddar…
J
M Marcus-AA skrev:
Funkar fint på en Mac med Chrome ivf. Knappast mitt problem oavsett.

Man kan googla och få hur många svar som helt att ett dödsbo är en juridisk person. Men det kanske är för mycket begärt av
Du kan börja med att läsa dessa två forumregler innan du beter dig som du gör!

5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

• Gilla
returen
  • Laddar…
C
M Megaforce skrev:
Men andra typer av konton kan kräva att man känner till kontonumret för de skall gå att avsluta.
Trodde det automatiskt gick ut ett engagemangsbesked från bankerna till dödsboet när en person registreras som avliden?
Där man kan se exakt vilka engagemang personen i fråga har i banken, konto-, låne-, depånummer, saldo, m.m.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du kan börja med att läsa dessa två forumregler innan du beter dig som du gör!

5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte.

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Inget av detta är relevant. Båda punkter syftar till respons på en faktisk fråga, något som jag har svarat utförligt och överlägset mest komplett och korrekt på. Sen kom du med diverse ogrundade invändningar som du borde undersökt bättre, förslagsvis med Google, före du gav dig på att kritisera mitt inlägg.

Istället för att hålla på så här föreslår jag att du faktiskt läser hela mitt inlägg och försöker förstå det, och då kanske lär dig något i processen. Annars vet jag inte varför du hänger i juridikavdelningen över huvud taget. Just nu skapar du bara bakgrundsbrus.

/M

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
J
M Marcus-AA skrev:
Inget av detta är relevant. Båda punkter syftar till respons på en faktiskt fråga, något som jag har svarat utförligt och överlägset mest komplett och korrekt på. Sen kom du med diverse ogrundade invändningar som du borde undersökt bättre, förslagsvis med Google, före du gav dig på att kritisera mitt inlägg.

Istället för att hålla på så här föreslår jag att du faktiskt läser hela mitt inlägg och försöker förstå det, och då kanske lär dig något i processen. Annars vet jag inte varför du hänger i juridikavdelningen över huvud taget. Just nu skapar du bara bakgrundsbrus.

/M
Du behöver inte mästra du var otrevlig redan i ditt första inlägg och dessutom la in en icke fungerande länk!
Hade du bara citerat det ifrån Skatteverket som nu har kommit fram så hade det varit löst för länge sedan men det förmår du inte utan du ska bara mästra och vara otrevlig så detta är det sista svaret du får ifrån mig!

Sedan gäller forumreglerna dig oavsett vad du tycker😉

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Trodde det automatiskt gick ut ett engagemangsbesked från bankerna till dödsboet när en person registreras som avliden?
Där man kan se exakt vilka engagemang personen i fråga har i banken, konto-, låne-, depånummer, saldo, m.m.
Ja det gör det, och alla autogiro och e-faktura-anslutningar raderas, bankID spärras och internetbanken slutar fungera.

Har färska erfarenheter från SEB och SHB ivf.

/M

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Du behöver inte mästra du var otrevlig redan i ditt första inlägg och dessutom la in en icke fungerande länk!
Hade du bara citerat det ifrån Skatteverket som nu har kommit fram så hade det varit löst för länge sedan men det förmår du inte utan du ska bara mästra och vara otrevlig så detta är det sista svaret du får ifrån mig!

Sedan gäller forumreglerna dig oavsett vad du tycker😉
Tror du på fullt allvar att jag har manipulerat en länk så att den inte skall fungera på just din enhet? Och när den nu inte råkar göra det så är det första du tänker på att gnälla om det här istället för att kolla upp sakfrågan på annat sätt, för du tror att forumreglerna förbjuder en att googla....

Ja, du verkar vara lite sär. Hejdå.

/M

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu när vi håller på och diskuterar detta, så slår det mig en ny tanke.

Min pappa dör, jag ärver.
Jag själv dör strax efter arvskiftet.
Mitt dödsbo skiftas.
Nu inkommer plötsligt en skuld till min pappas dödsbo, då antar jag att kronofogden går på mina barn för att kräva tillbaka från arvet som jag fått som de i sin tur har ärvt ...
Hmmm, kanske, kanske inte. Hur ska man veta vilket av arvet som är det tidigare arvet...?
Något liknande det här hände oss, men det var ganska enkelt löst. Det ska nog mycket till för att nån ska försöka driva in en skuld så pass långt tillbaka. Måste handla om betydande belopp.

Jag fick ett inkassokrav skickat till min avlidna far, sex år efter han dog. Under tiden hade även min mor dött. Så hans dödsbo hade redan gått i två steg, så att säga.

Så jag kontaktade inkassoföretaget och företaget bakom den ursprungliga fakturan. Var tvungen att skicka in ett dödsfallsintyg från Skatteverket, men så fort det var gjort drogs fordran tillbaka. Fordran var faktiskt formellt korrekt, och de hade kunnat driva den och vunnit, men det hade kostat mångdubbelt mer än vad det hade gett.

I TS fall gäller det ju en skattskuld, och då känns det väl troligt att de faktiskt driver in det. Så steg ett är att betala, och steg två är att lista ut vad som är oavslutat i dödsboet. Annars kan det här ju upprepas år efter år.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då vet du mer än ts, ts skrev att det bara fanns två arvingar, varav den ene inte ville ha något av arvet.

Så, kan du berätta mer om den info du har?
Nu larvar du dig.

Jag tänkte mer allmänt... Det är ofta så man hamnar i TS kollegas "situation".

Nissens
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nu larvar du dig.

Jag tänkte mer allmänt... Det är ofta så man hamnar i TS kollegas "situation".
Är det inte bättre att hålla sig till ts specifika situation istället för att hitta på scenarion som inte hjälper ts?

Det är definitivt inte jag som ”larvar mig”.

• Gilla
Marcus-AA och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Är det inte bättre att hålla sig till ts specifika situation istället för att hitta på scenarion som inte hjälper ts?

Det är definitivt inte jag som ”larvar mig”.
Det här är ett diskussionsforum, inte "fråga advokaten".

Nissens
useless useless skrev:
Det här är ett diskussionsforum, inte "fråga advokaten".
Hmm, visst. Men när man mitt i en diskussion om ts aktuella situation kastar in helt ovidkommande scenarion blir det lite märkligt.

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.