56 666 läst ·
301 svar
57k läst
301 svar
Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket
Bara för att det kan komma framtida krav så är det inte så att det lever kvar!Mikael_L skrev:
Nej, du har inte rätt.
Det kan komma ett betalningskrav mot dödsboet flera år efter att det är skiftat, och då är det bara för arvingarna att betala, eller vänta på att kronfogden kommer och driver in skulden från arvingarna.
(Men inte ett öre mer än de har fått i arv, men hela arvet (som redan är skiftat) kan försvinna).
Så dödsboet lever vidare både efter arvskifte och efter att skatteverket känner sig klara.
Det finns kvar som en juridisk person helt enkelt.
Så det ses och räknas som avslutat efter skiftet..
Såhär skriver Familjens Jurist:
Arvskiftet är det sista steget i dödsboavvecklingen och är ett bevis på att dödsboet är avslutat, det vill säga skiftat.
https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/arvskifte/
Ett tilldelat organisationsnummer är för evigt och återanvänds aldrig. Den juridiska personen har alltså kvar sitt orgnummer mycket länge.Alfredo skrev:
Såhär skriver Lawline:I iMicke skrev:
Vad händer om krav uppkommer efter arvsskiftet?
Har inte den dödes skulder betalats, eller pengar särskilt avsatts till betalning av skulderna, så är huvudregeln att arvsskiftet ska gå tillbaka, Ärvdabalken 21 kap. 4 §. Detta innebär att dödsbodelägarna måste lämna tillbaka det som de har fått eller något till motsvarande värde. Är skulderna inte större än att de hade kunnat betalats av den dödes tillgångar, så kan återgången begränsas till värdet av skulden. Är skulderna högre tillgångarna i boet så är dödsbodelägarna endast skyldiga att betala av så mycket på skulderna som skulle gå med tillgångarna i boet. Dödsbodelägarna behöver alltså inte betala av skulderna med "egna" pengar utan endast de pengar som de har fått i arv.
https://lawline.se/answers/betalningskrav-mot-ett-dodsbo-efter-att-arvet-ar-skiftat
Jag kan fortfarande (några år efter skiftat dödsbo och att skatteverket blivit nöjd) logga in på min pappas dödsbos "mina sidor" på skatteverket.Alfredo skrev:
Dessutom dök det upp en okänd skuld ett par år år efter arvskifte och skattemässigt avslutat dödsbo.
Och då fick jag anledning till att ta reda på hur det funkar när kronofogden började härja med mig och min syster.
Och ja, det var glasklart, fogden hade rätt att mäta ut precis allt som vi fått i arv, men inte ett öre mer.
Nu var skulden inte så stor så vi blev inte arvslösa, men det var inget vi kunde göra, bara att hosta fram pengarna (som var en del av arvet alltså).
Ja några år betvivlar jag inte. Jag kan betydligt längre än så i något fall. Men nu undrade jag om evinnerlig tid. Verkar orimligt men jag vet inte. Därav min fråga.Mikael_L skrev:
Men hur länge? Skulle verkligen dina barnbarns barnbarn kunna drabbas? Normala preskriptionsregler torde sätta stopp för det och när de slår undan benen för alla gamla borgenärer förstår jag inte riktigt syftet med att dödsboet ska fortsätta att existera. Sen är fortsatt existens och möjligheter att återuppväcka inte nödvändigtvis samma sak.Mikael_L skrev:
Men jag kan inte detaljerna här. Därav mina frågor.
Preskriptionstiden för skatteskulder är som huvudregel fem år. Tiden räknas från utgången av det kalenderår då skulden förföll till betalning. Om skulden har lämnats för indrivning till Kronofogden kan preskriptionen dock förlängas genom en ansökan till förvaltningsdomstol. När en skuld preskriberas kan inte Skatteverket längre vidta åtgärder för att kräva in skulden, men framtida skatteåterbäring kan användas för att kvitta mot skulden.Alfredo skrev:
Ja några år betvivlar jag inte. Jag kan betydligt längre än så i något fall. Men nu undrade jag om evinnerlig tid. Verkar orimligt men jag vet inte. Därav min fråga.
Men hur länge? Skulle verkligen dina barnbarns barnbarn kunna drabbas? Normala preskriptionsregler torde sätta stopp för det och när de slår undan benen för alla gamla borgenärer förstår jag inte riktigt syftet med att dödsboet ska fortsätta att existera. Sen är fortsatt existens och möjligheter att återuppväcka inte nödvändigtvis samma sak.
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Konsumentskulder avskrivs normalt efter tre år. Efter tio år skall det i princip inte gå att hävda en skuld.Mikael_L skrev:
Jag kan fortfarande (några år efter skiftat dödsbo och att skatteverket blivit nöjd) logga in på min pappas dödsbos "mina sidor" på skatteverket.
Dessutom dök det upp en okänd skuld ett par år år efter arvskifte och skattemässigt avslutat dödsbo.
Och då fick jag anledning till att ta reda på hur det funkar när kronofogden började härja med mig och min syster.
Och ja, det var glasklart, fogden hade rätt att mäta ut precis allt som vi fått i arv, men inte ett öre mer.
Nu var skulden inte så stor så vi blev inte arvslösa, men det var inget vi kunde göra, bara att hosta fram pengarna (som var en del av arvet alltså).
Dessutom skall den som kräver pengar kunna visa vad det är för skuld, man kan inte bara skriva till alla gamla dödsbon och begära pengar.
En skatteskuld som detta handlar om är ju rätt väldokumenterad.A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nu har jag inte läst alla svar men rent generellt så är det många som fixar dödsboet själva och inte lägger ner arbete nog mycket på att verkligen nagelfara allt................Man måste gå igenom precis allt ytterst noga för att få med allt. Man ärver inte skulder nej men detta handlar inte om det. Det handlar bara om att den som gjort det hela missat en del och då är det fortfarande dödsboet som ska betala. I det läget kan man inte sätta dödsboet i konkurs vad jag vet. Det skulle man ha gjort innan isåfall.
Jag kan inte ge dig något bra svar.Alfredo skrev:
Men hur länge? Skulle verkligen dina barnbarns barnbarn kunna drabbas? Normala preskriptionsregler torde sätta stopp för det och när de slår undan benen för alla gamla borgenärer förstår jag inte riktigt syftet med att dödsboet ska fortsätta att existera. Sen är fortsatt existens och möjligheter att återuppväcka inte nödvändigtvis samma sak.
Men lite tänker jag att om inte dödsboet upphör efter arvskifte eller då skatteverket anser sig vara klara, när är tidpunkten då det sker "automatiskt".
Ett visst antal år efter dödsdagen funkar ju inte, då en del dödsbon tillåts av de efterlevande att stå oskiftade i massor med år.
Ett visst antal år efter arvskiftet ... Ja det kan ju funka bättre, för då har ju åtminstone tillgångarna i boet skingrats.
Jag tror ärligt talat att man inte har satt någon bortre gräns, boet har den avlidnes personnummer, och finns antagligen kvar såsom en juridisk person i alla framtid.
Men jag vet inte säkert.
Nu när vi håller på och diskuterar detta, så slår det mig en ny tanke.
Min pappa dör, jag ärver.
Jag själv dör strax efter arvskiftet.
Mitt dödsbo skiftas.
Nu inkommer plötsligt en skuld till min pappas dödsbo, då antar jag att kronofogden går på mina barn för att kräva tillbaka från arvet som jag fått som de i sin tur har ärvt ...
Hmmm, kanske, kanske inte. Hur ska man veta vilket av arvet som är det tidigare arvet...?
Men på sista raden då, jag tror att detta i praktiken inte är någon stor grej, för så fort alla ekonomisk aktivitet i boet har avstannat så bör det inte längre uppstå nya skulder, och sen om några år är ju allt preskriberat om någon borgenär har lyckats glömma bort skulden under tiden.
Om man ens kan sätta ett dödsbo i konkurs, så skulle det väl ändå inte ändra på något alls.S Stefan1972 skrev:
Boets tillgångar används för att täcka skulderna oavsett om det är i konkurs eller inte, och så är det inte mer med det.
Men dödsboet får kanske näringsförbud efter konkursen, eller kan inte längre vara VD eller ordförande i ett AB .. typ ...
edit:
Jo, man kan tydligen försätta ett dödsbo i konkurs.
Fördelen kanske kan vara att då klaras alla skuldförhållanden ut en gång för alla, så det inte i framtiden ramlar in nya skulder som någon vill ha reglerade, eller de har åtminstone inget att hämta.
Det bli iofs inte annorlunda om alla boets tillgångar har använts till skulder, då har ingen borgenär något mer att hämta, men det kanske innebär mer krångel för de efterlevande ...
Redigerat:
Om man avklarar allt tillräckligt snabbt så gör man det under den avlidnes egna personnummer. Drar det ut på tiden så tilldelar skatteverket ett dödsbonummer, vilket är en juridisk person med ett nummer som för närvarande börjar på 1610.
Här beskriver du hur det sorterar ut sig självt, men så fort det är skiftat så anses det vara avvecklat så svårare än så är det inte..Mikael_L skrev:
Även om det ibland dyker upp saker innan preskriptionstiden har gått ut och då kan dödsboet återkomma ifall det fanns arvsutdelning fanns inte det så återväcks det inte då vi inte kan ärva skulder i Sverige..