51 688 läst ·
286 svar
52k läst
286 svar
Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket
TS har väl ingen situation. Det är väl TS kollega som har det.Nissens skrev:
Jag bara skickade med att kollegans situation inte är så ovanlig och att det inte sällan beror på att man faktiskt inte har en aning om hur man skall agera efter att en anhörig gått bort. Att sticka huvudet i sanden är inte helt ovanligt.
Det korta svaret till kollegan är att hen skall betala - det blir minst problem så. Det förutsätter såklart att det enligt bouppteckningen, eller i verkligheten, finns något värde kvar efter föräldern. Även om lösöre vanligen är mycket lågt värderat så är det värdet man utgår ifrån. Finns det inget av värde kvar så kanske konkurs är enda lösningen. Ett trist sätt att sluta sina dagar.
Jag vet inte hur ofta Skatteverket driver in den här typen av skulder. Det kanske är tämligen ovanligt men om de verkligen vill ha pengarna så får man, om man vill slippa ingripanden av myndigheterna, sälja farmors vas, kanske till sig själv - vilket ju är samma sak som att ta av egna pengar och betala skulden.
Jo. Du leker forumpolis och låtsas att du inte förstår mitt inlägg. Du gör det på ett konfrontativt sätt som på absolut inget sätt alls hjälper TS. Det är larv.Nissens skrev:
Naturligtvis menar jag situationen ts beskriver, gör dig inte dum.Slottsbäcksväktarn skrev:
Och på vilket sätt hjälpte du ts menar du?Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag bara skickade med att kollegans situation inte är så ovanlig och att det inte sällan beror på att man faktiskt inte har en aning om hur man skall agera efter att en anhörig gått bort. Att sticka huvudet i sanden är inte helt ovanligt.
Det korta svaret till kollegan är att hen skall betala - det blir minst problem så. Det förutsätter såklart att det enligt bouppteckningen, eller i verkligheten, finns något värde kvar efter föräldern. Även om lösöre vanligen är mycket lågt värderat så är det värdet man utgår ifrån. Finns det inget av värde kvar så kanske konkurs är enda lösningen. Ett trist sätt att sluta sina dagar.
Jag vet inte hur ofta Skatteverket driver in den här typen av skulder. Det kanske är tämligen ovanligt men om de verkligen vill ha pengarna så får man, om man vill slippa ingripanden av myndigheterna, sälja farmors vas, kanske till sig själv - vilket ju är samma sak som att ta av egna pengar och betala skulden.
Jo. Du leker forumpolis och låtsas att du inte förstår mitt inlägg. Du gör det på ett konfrontativt sätt som på absolut inget sätt alls hjälper TS. Det är larv.
Du får väl läsa vad frågan var.
Att ts kollega gör bäst i att betala och att avsluta dödsboet är väl forumets övergripande råd oavsett om du känner någon som stoppat huvudet i sanden..
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Hur vet du om dödsboet hade pengar kvar? TS har ju inte återkommit på ett tagSlottsbäcksväktarn skrev:
Skulle inte förvåna mig att TS låter bli att återkomma pga all denna extra diskution/pajkastning där alla ska slänga sig med "deras 100% rätta kunskap" och vill hävda sig med att hacka på någon annan forummedlem som också tycker sig ha 100% rätt.
Du är ju så himla noga med vad jag skriver att jag tänker att du skulle vara lika noga med dina egna alster.Nissens skrev:
Och vad sjutton har du med det att göra? Gillar du inte det jag skriver - hoppa till nästa inlägg. Dina fjantiga påhopp på mig hjälper ju TS ännu mindre så att du skulle bry dig om TS tror jag inte för en sekund på.Nissens skrev:
Nu får du läsa hela mitt svar och tänka efter lite. Nej, ingen av oss har, baserat på TS ursprungliga fråga, någon som helst aning om förhållandet. Vi vet inte om dödsboet hade något att skifta till arvingarna men TS skrev ju att kollegan var den som fick arvet eftersom brodern inte ville ha så kan man väl anta att det fanns något värde kvar - eller hur?P PappasHammare skrev:
Om bouppteckningen slutade i 0 blir hela diskussionen meningslös och då är frågan fel ställd.
Det är otroligt vad folk hackar på det här forumet. Det är black friday - ut och handla för h....te😀
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Har inte läst hela tråden, men det här är ju ett helt vanligt slutskattebesked för inkomståret 2024. Plus en förseningsavgift för en för sent lämnad deklaration. Uppenbarligen har dödsboet haft tillgångar kvar som genererat intäkter under år 2024. Annars hade det handlat om en omprövning av ett äldre år. Inget konstigt alls med andra ord; bara att betala om det inte lämnats felaktiga kontrolluppgifter för 2024. Då är det ju bara att begära en omprövning.trenchcoat skrev:
Jag pratar med en kollega här på jobbet och hans far gick bort för ca 3 år sedan.
Han var en av arvingarna tillsammans med sin bror. Men hans bror vill inte ha något av arvet så kollegan fick allt (vet inte riktigt vad).
Nu har han fått en faktura från skatteverket där det står att han har en slutgiltig skatt att betala som är ställd till dödsboet.
Han har pratat med skatteverket som kräver att han betalar och som säger att han är skyldig att betala.
Jag tycker att det verkar märligt att han får fakturan såhär sent.
Som mottagare står dödsboet och efter c/o står det kollegans namn.
Någon som vet vad som gäller?
/F.d. Skattmasen
Länken fungerar för mig.J Jansson69 skrev:Du behöver inte mästra du var otrevlig redan i ditt första inlägg och dessutom la in en icke fungerande länk!
Hade du bara citerat det ifrån Skatteverket som nu har kommit fram så hade det varit löst för länge sedan men det förmår du inte utan du ska bara mästra och vara otrevlig så detta är det sista svaret du får ifrån mig!
Sedan gäller forumreglerna dig oavsett vad du tycker😉
Har bouppteckning och arvskiftet upprättats och inskickats till Skatteverket? . En sak är iallafall fall klar, det utgår ingen arvsskatt i Sverige.Christer g Carlsson skrev:
Det är efter att dödsboet blivit helt klart avslutat som skatteverket är färdiga med sina uppgifter som slutlig skatt blir bestämd. Det kan dröja. Bara att betala. Tog tid även för det dödsboet jag var delaktig i. Allt var redan klart med fördelningen av arvet . Efter 2 år kom skatteverkets faktura.
Hans bror har avstått från arv men han är fortfarande dödsbodelägare. Halva skulden faller på brodern. Det framgår av brevet från Skatteverket vad skulden beror på. 2500.- kr är en förseningsavgift. Dödsboet - kollegan och hans bror - har inte deklarerat för 2024 i tid.trenchcoat skrev:
Jag pratar med en kollega här på jobbet och hans far gick bort för ca 3 år sedan.
Han var en av arvingarna tillsammans med sin bror. Men hans bror vill inte ha något av arvet så kollegan fick allt (vet inte riktigt vad).
Nu har han fått en faktura från skatteverket där det står att han har en slutgiltig skatt att betala som är ställd till dödsboet.
Han har pratat med skatteverket som kräver att han betalar och som säger att han är skyldig att betala.
Jag tycker att det verkar märligt att han får fakturan såhär sent.
Som mottagare står dödsboet och efter c/o står det kollegans namn.
Någon som vet vad som gäller?
Nej, det är inte så det funkar. Dödsbodelägarna ansvarar inte personligen för dödsboets skulder.C Claes Owe skrev:
Om bodelning eller arvsskifte skett innan dödsboets skulder betalats, skall däremot detta (helt eller delvis) återgå så att skulden kan regleras.
Dvs. avstår man arv kan man inte heller bli skyldig att betala något.
Intressant twist, dödsbot har i dagarna fått ett nyutfärdat kort från SEB, utfärdat på den som avled för 18 månader sedan... Bouppteckningen är inte avslutad och banktillgångarna står kvar på kontot, men detta var lite underligt...M Marcus-AA skrev:
/M
Alfredo skrev:
Skulder/fordringar försvinner inte bara för att arvet är skiftat. Dödsbodelägarna kan ställas betalningsansvariga - tror det då gäller solidariskt betalningsansvar, d v s som i ett handelsbolag; om en av delägarna inte har pengar att betala med får de/den andra betala alltihop.J Jansson69 skrev:
Nej men de försvinner på grund av preskription om ingen framställer några krav.B BirHan skrev:
Jag tror de flesta tycker det vore märkligt om ett dödsbo fortsätter att existera i tusentals år. Därför borde det rimligen finnas ett regelverk som styr över när och hur det upphör att existera. Men det verkar vara svårt att hitta detta.