51 658 läst ·
286 svar
52k läst
286 svar
Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket
Jag pratar med en kollega här på jobbet och hans far gick bort för ca 3 år sedan.
Han var en av arvingarna tillsammans med sin bror. Men hans bror vill inte ha något av arvet så kollegan fick allt (vet inte riktigt vad).
Nu har han fått en faktura från skatteverket där det står att han har en slutgiltig skatt att betala som är ställd till dödsboet.
Han har pratat med skatteverket som kräver att han betalar och som säger att han är skyldig att betala.
Jag tycker att det verkar märligt att han får fakturan såhär sent.
Som mottagare står dödsboet och efter c/o står det kollegans namn.
Någon som vet vad som gäller?
Han var en av arvingarna tillsammans med sin bror. Men hans bror vill inte ha något av arvet så kollegan fick allt (vet inte riktigt vad).
Nu har han fått en faktura från skatteverket där det står att han har en slutgiltig skatt att betala som är ställd till dödsboet.
Han har pratat med skatteverket som kräver att han betalar och som säger att han är skyldig att betala.
Det verkar ju som att dödsboet inte är avslutat utan har haft något deklarerbart som medfört beskattning.
Hur ser man om dödsboet är avslutat eller inte?
Man kan nog fråga Skatteverket. Det kan också vara möjligt att det syns på exempelvis ratsit och liknande tjänster. Detta dödsbo är ju dock inte avslutat eftersom Skatteverket vill ha skatt.
Ok, det är väl att han har uppfattat det som avslutat som gjorde att han reagerade.
Moderator
· Stockholm
· 56 225 inlägg
Men det intressanta här borde väl vara om kravet på skatt är korrekt. Har det funnits en inkomst, eller kapoitalinkomst att betala skatt på?
Eller är detta ngn form av sköntaxering pga. saknad deklaration?
Och sedan gäller det ju givetvis också att man ärver inte skulder. Så om arvet blev mindre än den summa akstteverket nu vill ha, så borde han max vara betalningsskyldig upp till det belopp han ärvde.
Eller är detta ngn form av sköntaxering pga. saknad deklaration?
Och sedan gäller det ju givetvis också att man ärver inte skulder. Så om arvet blev mindre än den summa akstteverket nu vill ha, så borde han max vara betalningsskyldig upp till det belopp han ärvde.
bara betalatrenchcoat skrev:
Jag pratar med en kollega här på jobbet och hans far gick bort för ca 3 år sedan.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Faktura är väl det inte riktigt men okej då.
Men det står ju tydligt att det är 3712kr skatt att betala + 2500kr förseningsavgift.
Om det nu är 3år sedan hans far gick bort så kanske det även är förseningsavgift för tidigare år.
Någon har inte betalat in skatten för dödsboets räkning.
Sen kan man undra om det fanns pengar i dödsboet vid boupptäckningen. Gjorde det det så vill skatteverket ha in rätt skatt för sista året som hans far var i livet.
Skulle det inte funnits det så skrivs det av efter 5år
https://www.skatteverket.se/privat/...odsbodelagare.5.12815e4f14a62bc048f104a5.html
Så frågan är fanns det eller fanns det inte pengar i dödsboet?
Men det står ju tydligt att det är 3712kr skatt att betala + 2500kr förseningsavgift.
Om det nu är 3år sedan hans far gick bort så kanske det även är förseningsavgift för tidigare år.
Någon har inte betalat in skatten för dödsboets räkning.
Sen kan man undra om det fanns pengar i dödsboet vid boupptäckningen. Gjorde det det så vill skatteverket ha in rätt skatt för sista året som hans far var i livet.
Skulle det inte funnits det så skrivs det av efter 5år
https://www.skatteverket.se/privat/...odsbodelagare.5.12815e4f14a62bc048f104a5.html
Så frågan är fanns det eller fanns det inte pengar i dödsboet?
Det låter som att arvet har skiftats men att dödsboet aldrig avslutats korrekt. Då fortsätter Skatteverket att skicka deklarationer och krav till dödsboet, och förseningsavgifter kommer om ingen deklarerar.trenchcoat skrev:
Får man ut arvet får man också se till att dödsboets skulder och administration sköts. Det är bara att lyfta luren till Skatteverket och reda ut vad som saknas och betala det som ska betalas
Ett dödsbo bör avslutas först då samtliga kostnader betalts och senaste deklaration är godkänd. Det tycks inte gälla i detta fall och i så fall ska skatten betalas av dödsboet. Om tillgångarna i dödsboet skiftats så är det de som fått arv som betalar, men om det som skiftats ut är ett mindre belopp så behöver det inte betalas utan då försätts dödsboet i konkurs. Noterar att det finns en förseningsavgift, min erfarenhet är att Skatteverket är generösa med uppskov för dödsbon om man ansöker om detta.
Det är efter att dödsboet blivit helt klart avslutat som skatteverket är färdiga med sina uppgifter som slutlig skatt blir bestämd. Det kan dröja. Bara att betala. Tog tid även för det dödsboet jag var delaktig i. Allt var redan klart med fördelningen av arvet . Efter 2 år kom skatteverkets faktura.