I Imosch skrev:
Jag säger det igen. Det framgår inte i tråden att deras hus ligger vid en bondgård? Utan att en bonde ” som förmodligen äger mark vid deras hus” har valt att arrendera ut mark till någon som vill ha marken för sina kossor? En bonde som äger en bondgård och marken kan ju inte arrendera ut marken till sig själv.. har du ens läst tråden eller vill du bara kommentera för en reaktion? Jag bor på ”landet” och det har jag gjort i hela mitt liv och jag har ALDRIG varit med om att någon har fått en kohage runt 3 delar av sitt hus och 3 meter från deras uteplats
Så du menar att bondens mark, som ha arrenderar ut, inte tillhör gården? Allr som bonden äger, även om det inte är i ditekt anslutning, tillhör gården.

I Imosch skrev:
Jag säger det igen. Det framgår inte i tråden att deras hus ligger vid en bondgård? Utan att en bonde ” som förmodligen äger mark vid deras hus” har valt att arrendera ut mark till någon som vill ha marken för sina kossor? En bonde som äger en bondgård och marken kan ju inte arrendera ut marken till sig själv.. har du ens läst tråden eller vill du bara kommentera för en reaktion? Jag bor på ”landet” och det har jag gjort i hela mitt liv och jag har ALDRIG varit med om att någon har fått en kohage runt 3 delar av sitt hus och 3 meter från deras uteplats
Glömde... menar du att om ts byggt en altan som täcker hela gården så kan inte bonden utnyttja marken fram till ts tomtgräns. Återigen, bygger man på en tomt som angränsar till jordbeuksmark på tre sidor, då ingår detta med ev djur.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
B
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.
Alltid är de någon annans fel

Själv tycker jag ts borde tagit sign2 eller 3 funderare till innan man flytta dit.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
enda gången man behöver bry sig är skillnaden mellan tjur och stut..
Du menar att du har lite mer respekt för tjurar eller…

Alla varianter med horn har jag respekt för även om de är lugna.

P
Matte001 Matte001 skrev:
Du menar att du har lite mer respekt för tjurar eller…

Alla varianter med horn har jag respekt för även om de är lugna.
Nä inte alls, så jag vet vad som skall få avla och vad som skall skickas till slakt för att göra kalvfärs;)

P pmd skrev:
Det borde gå att ha en introduktionstext till en tråd där moderatorn (eller någon annan på delegation) kan sammanfatta ärendet och berätta vad 30x30 är.
Nä, det är en del av underhållningen att se dessa ständiga kommentarer… och tänk så korta trådarna hade blivit om folk hade läst och gillat istället för att skriva samma kommentar som någon annan redan givit… fy vad tråkigt

• Haha
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Glömde... menar du att om ts byggt en altan som täcker hela gården så kan inte bonden utnyttja marken fram till ts tomtgräns. Återigen, bygger man på en tomt som angränsar till jordbeuksmark på tre sidor, då ingår detta med ev djur.
men har du ens läst inlägget eller kommentar nr 2 från TS?

• Gilla
Ann-lousa
  • Laddar…
P
De flestas som skriver i den här tråden tycks bara ha skummat första inlägget.

• Gilla
Imosch
  • Laddar…
H Heidina skrev:
Hade det hjälpt om jag sagt att jag vuxit upp på landet och svurit på att traktorer klockan 05 och gödsling inte bekommer mig?
Egentligen inte, du orsakar troligen inga problem. Men vad händer när du säljer i din tur? Vem flyttar in då?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
torsta torsta skrev:
En bonde har inget krav på sig att informera grannarna om vad han gör på sin mark.
Han får göra precis vad han vill.
Har man bosatt sig intill en åker så får man räkna med att detta händer.
Passar det inte så ska man inte bo på landet.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
Men vem sade ngt annat ? hehehe!

I Imosch skrev:
Jepp, vad exakt är det du menar att jag inte läst?

Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Jepp, vad exakt är det du menar att jag inte läst?
läs igen

I Imosch skrev:
läs igen
Jag har läst båda igen och ser ingenting där som get någon anledning att ändra ståndpunkt.

I Imosch skrev:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.