180 412 läst ·
688 svar
180k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Har gjort, och förstår inte vad du syftar på. Även om bonden sagt att marken inte ska betas, så är det inget bindande avtal. Det hade ju kunnat bli så att gården sålts, då hade det också kunnat bli så. Bonden äger marken och gör vad hen vill med den. Att hagen är 3 m från altanen beror på att ts byggt den för nära tomtgräns, återigen utan tanke på att bonden behöver bruka/arrendera ut sin jord. Att man sätter staketet när ts är på semester beror väl antingen på att arrendatorn hade tid då eller att ts kanske inte är helt kul att ha att göra med. Eller var det något annat du tyckte att jag missat?I Imosch skrev:
Anonymiserad 242012 skrev:Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Du har missat att skriva in i köpekontraktet att det inte skulle bli djurhållning på marken runt huset. Då skulle det finnas nåt att göra. Annars absolut ingenting. Är det Jordbruksmark kan man bara reglera besprutning nära bostadshus och det är knappt det.Anonymiserad 242012 skrev:Jag flyttade hit för ett litet tag sedan men min käresta för ca 10 år sedan.
Hon frågade dom som sålde då(äger även åkern) om det var några djur där eller om det skulle bli.
Hon fick till svar att det har inte vart djur där sen 30-talet och kommer inte bli heller.
Men tydligen så blev det så nu.
för några år sedan var det hästar en sommar men dom kom och frågade hur dom kunde stängsla mm och det var ju bra. Men den här…ja,han verkar inte bry sig eller ta hänsyn. Och som sagt,bor här långt innan han började arrendera marken förra veckan. Det som gör det ännu lite mer surt att inte långt från oss finns det en samvaro med en liten blomsterträdgård,odling och växthus men där är han 30m ifrån fast åkermarken går ända fram.
Dom är där under vår,sommar,höst och som sagt,odling och ingen som bor där.
Men vi bor här….vi lever här.
Finns det inget?
Är lite så där halvdesperat…
Att lägga sin altan så nära gränsen är ett vågspel och er egen risk.
Vad som sker atanför er tomt är inte er buisiness så lär er att älska korna i stället.
Bonden får ställa ett vattenkar hos mig och han hjlper mig att såga ved ! Win-Win ! Och kossorna är bra " vaktdjur " Många är rädda för korLenahugo skrev:
Vi har haft korn runt oss i flera år, vilket är toppen! Härligt med djur och de håller borta vildsvin och rådjur och annat som gärna går in i din trädgård. Dessutom så är det betydligt mindre blinningar och flugor på tomten då de dras till korna istället.
Så det finns många fördelar helt klart Håller helt med . Och granne med 4 kossor( alltid 4 st ) och trivs med dem . På hösten går jag med skottkärra och plockar upp prima ko-gödsel, som jag lägger i egen komposthög i skogen . Och flugorna håller sig vid kossorna. Några veckor på försommaren är de hos mig och några veckor på hösten ✅
Menar du på riktigt att man i ett köpeavtal kan ställa krav på att det inte skall vara viss verksamhet på den angränsande marken, som i detta fallet djurhållning, en kohage?jaktstugan skrev:
Du har missat att skriva in i köpekontraktet att det inte skulle bli djurhållning på marken runt huset. Då skulle det finnas nåt att göra. Annars absolut ingenting. Är det Jordbruksmark kan man bara reglera besprutning nära bostadshus och det är knappt det.
Att lägga sin altan så nära gränsen är ett vågspel och er egen risk.
Vad som sker atanför er tomt är inte er buisiness så lär er att älska korna i stället.
Det låter fullständigt osannolikt för mig.
Du skriver ju själv att det bara är besprutning man kan reglera, o det är svårt nog.
Att inte bygga ett kärnkraftverk kan jag köpa, men då är det annat som reglerar det.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Det går att ställa hur mycket krav som helst i samband med ett köp.K knipo skrev:Menar du på riktigt att man i ett köpeavtal kan ställa krav på att det inte skall vara viss verksamhet på den angränsande marken, som i detta fallet djurhållning, en kohage?
Det låter fullständigt osannolikt för mig.
Du skriver ju själv att det bara är besprutning man kan reglera, o det är svårt nog.
Att inte bygga ett kärnkraftverk kan jag köpa, men då är det annat som reglerar det.
Har en kollega som ville köpa marken (skog) ovanpå sin fastighet. Enda möjligheten bonden ville gå med på att sälja marken var om de skrev ett avtalsservitut för lukt så att bonden kunde fortsätta gödsla sina åkrar utan att nån kan klaga.
Är det verkligen så?U Utsliten och utdömd skrev:Det går att ställa hur mycket krav som helst i samband med ett köp.
Har en kollega som ville köpa marken (skog) ovanpå sin fastighet. Enda möjligheten bonden ville gå med på att sälja marken var om de skrev ett avtalsservitut för lukt så att bonden kunde fortsätta gödsla sina åkrar utan att nån kan klaga.
Då kan man begränsa vad som helst. (Inom rimliga gränser.)
Jobbigt om en lantbrukare efter 27 år behöver sin mark till bete för att myndigheterna plötsligt ändrat kraven på tex antal kritter per kvm bete eller något sådant. Så går inte det för att grannen intill skrev in ett krav som omöjliggör det eftersom de tyckte det var jobbigt med koögon.
Så då får bonnen lägga ned den verksamheten o göra något annat.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
I Norge är regeln att inget får byggas närmare än 10 m från jordbruksmark utan liv av bonden.
Om du vill bygga närmare måste bonden skriva på och godkänna bygget.
Just för att slippa krångel med statsbor som ska ta över landsbygden.
Om du vill bygga närmare måste bonden skriva på och godkänna bygget.
Just för att slippa krångel med statsbor som ska ta över landsbygden.
Köpa marken ovanpå sin fastighet???????U Utsliten och utdömd skrev:Det går att ställa hur mycket krav som helst i samband med ett köp.
Men bara för att någon vill få in något krav i ett avtal så behöver väl inte den andra parten acceptera det?K knipo skrev:Är det verkligen så?
Då kan man begränsa vad som helst. (Inom rimliga gränser.)
Jobbigt om en lantbrukare efter 27 år behöver sin mark till bete för att myndigheterna plötsligt ändrat kraven på tex antal kritter per kvm bete eller något sådant. Så går inte det för att grannen intill skrev in ett krav som omöjliggör det eftersom de tyckte det var jobbigt med koögon.
Så då får bonnen lägga ned den verksamheten o göra något annat.
Nej, självklart inte!Jetkokos skrev:
Det var inte så jag menade.
Jag var bara nyfiken på om man verkligen kan skriva in sådana krav vid ett fastighetsköp. Som i praktiken bakbinder lantbrukarens användning av sin mark i framtiden.
Givet att lantbrukaren där o då skriver under.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Till det undrsr jag då vad som händer om bonden säljer sin gård?K knipo skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Vanligtvis så brukar det vara tvärtom, att jordbrukare ofta värnar om sitt och vill skriva avtal för att försäljningen inte skall störa deras livebrödK knipo skrev:
De flesta avtal följer med fastigheten om det görs rätt.
Ja han ägde ett bergrum från när försvarsmakten avvecklade. Köpte det billigt och sålde det dyrt efter 5 år. Säkert 30x pengarnaL Lövborgen skrev: