180 411 läst ·
688 svar
180k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Medlem
· Stockholm
· 15 inlägg
Jag är inte övertygad om att även om det skulle skrivas in i avtalet någonting sådant så skulle det gå att upprätthålla vid tvist.K knipo skrev:
Då ägde han ju inte en fastighet utan ett bergrum på ofri grund. En fastighet är mark och på marken kan det finnas eller inte finnas byggnader, skog etc. Ovanpå en fastighet kan det inte finnas en fastighet tillU Utsliten och utdömd skrev:Vanligtvis så brukar det vara tvärtom, att jordbrukare ofta värnar om sitt och vill skriva avtal för att försäljningen inte skall störa deras livebröd
De flesta avtal följer med fastigheten om det görs rätt.
Ja han ägde ett bergrum från när försvarsmakten avvecklade. Köpte det billigt och sålde det dyrt efter 5 år. Säkert 30x pengarna
Där har du fel, det finns nåt som heter 3-dimensionell fastighetsbildning.L Lövborgen skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...hop-dela/Tredimensionell-fastighetsindelning/
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 807 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 807 inlägg
Därför skall man som grannfastighet vara oerhört restriktiv att skriv på något. Det följer dessutom fastigheten även om du säljerK knipo skrev:Är det verkligen så?
Då kan man begränsa vad som helst. (Inom rimliga gränser.)
Jobbigt om en lantbrukare efter 27 år behöver sin mark till bete för att myndigheterna plötsligt ändrat kraven på tex antal kritter per kvm bete eller något sådant. Så går inte det för att grannen intill skrev in ett krav som omöjliggör det eftersom de tyckte det var jobbigt med koögon.
Så då får bonnen lägga ned den verksamheten o göra något annat.
Varför skulle man inte kunna avtala om kofritt runt fastigheten? Chansen att den säljande markägaren skulle gå med på det är kanske liten, men någon lag som förhindrar ett sånt avtal finns väl inte?K knipo skrev:Menar du på riktigt att man i ett köpeavtal kan ställa krav på att det inte skall vara viss verksamhet på den angränsande marken, som i detta fallet djurhållning, en kohage?
Det låter fullständigt osannolikt för mig.
Du skriver ju själv att det bara är besprutning man kan reglera, o det är svårt nog.
Att inte bygga ett kärnkraftverk kan jag köpa, men då är det annat som reglerar det.
Det behöver ganska säkert vara ett avtal i form av ett servitut, men det behöver inte vara inskrivet. Allt blir mycket enklare om det är inskrivet men det fungerar ändå om den som säljer sin fastighet är noga med att meddela köparen att ett finns ett avtalsservitut.
Det får man räkna med när man ska bo på landet, du får väl grilla och CHILLA på den sidan där korna inte är då.
Har du tänkt på att bonden kanske vill att korna skall gå så nära så att det inte växer upp massa sly där, eller ska du ta han om den ytan åt bonden?
Har du tänkt på att bonden kanske vill att korna skall gå så nära så att det inte växer upp massa sly där, eller ska du ta han om den ytan åt bonden?
Ser att de samlats här, de som med brist på egna framgångar bara kan glädjas åt andras motgångar och stöder en skitstövel, som med givna förutsättningar kunde ha agerat likadant vid bägge husen, alltså tagit hänsyn.B Byggda skrev:
Och hur vet du hur avtalet ser ut vid den fastigheten där bonden har stängslet längre ifrån? Han kanske arrenderar den marken också och kravet från markägaren var att ett visst avstånd skulle hållas till trädgårdsodlingen.G Glimmers skrev:
Räcker det inte att skogsägare blir påtvingade nyckelbiotoper, kantzoner, skyddsavstånd till stenhögar och annat som, helt utan ersättning, starkt begränsat hur man får använda sin mark nu ska även privata husägare få bestämma var det får gå betesdjur runt deras hus.
För att citera en klok man jag lyssnat en del på: Jag gillar människor men har väldigt svårt för ”folk”.
Om någon får för sig att bygga ett kärnkraftverk på din grannfastighet så kan du nog vifta med vilket avtal som helst utan någon som helst nytta då staten troligen kommer förklara området som ett riksintresse, expropriera din fastighet och riva upp alla avtal.K knipo skrev:Menar du på riktigt att man i ett köpeavtal kan ställa krav på att det inte skall vara viss verksamhet på den angränsande marken, som i detta fallet djurhållning, en kohage?
Det låter fullständigt osannolikt för mig.
Du skriver ju själv att det bara är besprutning man kan reglera, o det är svårt nog.
Att inte bygga ett kärnkraftverk kan jag köpa, men då är det annat som reglerar det.
Det enda jag kan tänka är värre är att försvaret i orostider fattar tycke för din markbit. Dvs det drycker upp några soldater och jagar iväg dig, antagligen med full rätt att lämna dig framåtsupa i närmsta dike om du krånglar för mycket…