Ny tanke, vad vill du att bonden ska använda marken till för att det ska passa dig? Själv bor jag granne med en äng som ägaren skiter i, den börjar växa igen av sly och elände och mördsrsniglarna har ett paradis... vad ska jag göra åt det, tvinga markägaren (som inte är bonde) att sköta marken?

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
P
I Idyll skrev:
Nu skall den arrenderade tomten styckas av och all plantering tillfaller självklart mig eftersom den utförts på min mark.
Liknande fall har diskuterats en del här i forumet. Det är inte självklart att något som har planterats på din mark automatiskt blir din egendom. Det kan vara planterarens egendom, men du får förstås då kräva att plantorna ska avlägsnas från din mark.

P
D Dr Jumping Jack skrev:
Eftersom TS drivit denna fråga med SMS och telefonsamtal till ett läge där bonden inte svarar så är det nog helt kört nu. Det är bara att gilla läget eller flytta.
Och TS has left the building, dvs tråden, så alla goda råd till TS kommer inte att göra någon skillnad.

Mark ska vara produktiv.
Blir det gnäll om djuren kan man alltid plantera gran på sin mark.

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
Vad tror du att en bondgård består av, ett hus och några lador? Bondens mark tillhör gården vilken han försörjer sig på, om han eller en arrendator använer marken till det den ska användas till, det spelar ingen roll. Tror det är dags för dig att kravla dig över stadsgränsen och ta en koll på verkligheten.
Jag säger det igen. Det framgår inte i tråden att deras hus ligger vid en bondgård? Utan att en bonde ” som förmodligen äger mark vid deras hus” har valt att arrendera ut mark till någon som vill ha marken för sina kossor? En bonde som äger en bondgård och marken kan ju inte arrendera ut marken till sig själv.. har du ens läst tråden eller vill du bara kommentera för en reaktion? Jag bor på ”landet” och det har jag gjort i hela mitt liv och jag har ALDRIG varit med om att någon har fått en kohage runt 3 delar av sitt hus och 3 meter från deras uteplats

H
D Derbyboy skrev:
Flytta in till stan skulle kunna vara en lösning…..
Det var ju ett gulligt svar, till någon som har ett problem...

• Gilla
  • Haha
Destrier och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Fast att det inte beviljas bygglov på jordbrukares mark beror ju på att det är jordbruksmark, eller ev strandskydd. Annars hade det funnits bra mycket mindre jordbruksmark och fler välbärgade fd jordbrukare.
Den absoluta största delen mark i Sverige är inte jordbruksmark och strandskydd är ett typiskt politiskt hinder. Det finns gott om olika politiska hinder… men det finns skogsmark utan några direkta hinder men då ligger det avsides och då är detta ett hinder då kommunen inte kan nyttja sin befintliga infrastruktur. Till detta är det tyvärr så att det finns ganska lite incitament för en kommun att bygga, kostar mer än det smakar att växa. Framför allt att växa fort.

Även att kommunerna driver egna bostadsbolag är ett historiskt hinder då dessa lägenheter ofta är minst populära och när bomarknaden börjar bli mättad och vakanser uppstår så drar de hårt i handbromsen för nybyggnation. Dessa kostnader landar ju i skattekollektivet så det är förståeligt. Men detta har knappt varit ett problem de senaste 30 åren i alla fall i tillväxtskommunerna. Men det finns ganska gott om vittnesmål om detta från äldre politiker och många kommuner är väl medvetna om faran att förbygga sig. Bättre att det finns ett underskott så prisnivån inte faller för lågt och att infrastrukturen nyttjas maximalt. Känner även till kommuner som medvetet lägger sig under regionens tillväxttakt då detta ger stora ekonomiska fördelar för deras invånare.

Så så länge kommunen sitter på planmonopolet och staten inte lättar på vissa krav och inte trycker på med byggbeting så lär inte detta förändras.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Ursäkta min trötthet.

Ursäkta men 30x30 m blir 900 kvadratmeter!

P
H Håkan V skrev:
Det var ju ett gulligt svar, till någon som har ett problem...
Ja, arrendatorn med korna kan ju inte lösa sitt problem med TS klagande genom att flytta korna till stan.

• Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
P
M matswalker skrev:
Ursäkta men 30x30 m blir 900 kvadratmeter!
Det borde gå att ha en introduktionstext till en tråd där moderatorn (eller någon annan på delegation) kan sammanfatta ärendet och berätta vad 30x30 är.

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
I Imosch skrev:
Jag säger det igen. Det framgår inte i tråden att deras hus ligger vid en bondgård? Utan att en bonde ” som förmodligen äger mark vid deras hus” har valt att arrendera ut mark till någon som vill ha marken för sina kossor? En bonde som äger en bondgård och marken kan ju inte arrendera ut marken till sig själv.. har du ens läst tråden eller vill du bara kommentera för en reaktion? Jag bor på ”landet” och det har jag gjort i hela mitt liv och jag har ALDRIG varit med om att någon har fått en kohage runt 3 delar av sitt hus och 3 meter från deras uteplats
Det beror nog på hur husen ligger. Min far har det så på fyra ställen på sin mark och där har det inte klagats. Ligger fastigheten mitt i en åker/betesmark är det väl både troligt och högst rimligt att man får verksamhet på tre sidor om sig. Att det blir tre meter från uteplatsen beror nog på att uteplatsen ligger så nära tomtgränsen.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Aha, du menar som att "alla" gamla bilar fram till 30-talet, är T-Fordar och män i vita rockar på ett sjukhus självklart kallas doktor & kvinnor kallas syster.
De flesta kulturer har en mängd ord för olika företeelser och det är för den klarsynte, för att man ska veta vad man talar om!
Den bonde som kallar alla sina kalvar/kvigor/tjurar för kossor, hur ska grannar/de som jobbar där veta vad han talar om när det gäller tex att flytta kossorna?

Karlia
J Järra skrev:
Aha, du menar som att "alla" gamla bilar fram till 30-talet, är T-Fordar och män i vita rockar på ett sjukhus självklart kallas doktor & kvinnor kallas syster.
De flesta kulturer har en mängd ord för olika företeelser och det är för den klarsynte, för att man ska veta vad man talar om!
Den bonde som kallar alla sina kalvar/kvigor/tjurar för kossor, hur ska grannar/de som jobbar där veta vad han talar om när det gäller tex att flytta kossorna?
Härligt med engagemang! Men enligt Wikipedia och uppslagsböcker är det helt ok att kalla nötkreatur för kor eller kossor. Det är trots all inte så många tjurar eller kalvar, enbart vid särskilda tillfällen det är viktigt att specificera.

Mina föräldrar hade kor, kor kallade vi dem.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P
Karlia Karlia skrev:
Härligt med engagemang! Men enligt Wikipedia och uppslagsböcker är det helt ok att kalla nötkreatur för kor eller kossor. Det är trots all inte så många tjurar eller kalvar, enbart vid särskilda tillfällen det är viktigt att specificera.

Mina föräldrar hade kor, kor kallade vi dem.
enda gången man behöver bry sig är skillnaden mellan tjur och stut..

P
J Järra skrev:
Han kan väl tala om att det handlar om att flytta kossorna som går i hagen bredvid den jobbige typen som klagar på att korna är för nära?

• Haha
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.