180 412 läst ·
688 svar
180k läst
688 svar
Fått kohage runt 3 delar av huset. Lagar,regler? Vad gäller??
Du har Bristande kunskap.elpaco skrev:
Det är jättekonstigt att bonden vill ha korna direkt i på ert hus. Eller sätta stängsel direkt mot tomtgräns för den delen. Det bara måste vara en sur jäkel eller någon som trots allt har något otalt med dig. Om du inte kan lösa det med personen så får du väl göra ditt på din sida för att det inte skall finnas kor för nära. Borde inte vara jättesvårt.
jag rekommenderar serine
https://www.svtplay.se/hem-till-byn?tab=season-8-25035426
Menar kanske det där med oinredda hönsburar, vilket var på tapeten för många år sen. Hur det nu är aktuellt i detta fall... Kommer inte på något annat så där spontant som innehåller både hönsburar och EU-domstolen.Claes Sörmland skrev:
Ja -hönsbursdomen rör EJ anmälda regler om hönsburarJetkokos skrev:
-Om det är hönsburar eller kossor eller avloppsanläggningar spelar dock mindre roll - den springande punkten är att Jordbruksverket tillämpade EJ anmälda tekniska föreskrifter och är därmed STRIKT skadeståndsskyldiga för sitt tilltag - Jordbruksverket har dock gjort otaliga liknande tilltag och betalat böterna de dömts att betala ur böndernas stödkassa ....
Domen i Kammarrätten i Jönköping är en av de viktigaste i modern tid, men tyvärr verkar artiklar och själva domen inte längre synas i Historiken på de vanliga sökmotorerna.Jetkokos skrev:
Meddelad 2006-08-14 Mål nummer 708-03 Kammarrätten i Jönköping med förhandsavgörande från EU-domstolen
Kommerskollegium kan bekräfta att Miljöbalken är en ej anmäld teknisk föreskrift.
Ge han som arrenderar ett konkret förslag, tex.Anonymiserad 242012 skrev:Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Kan jag flytta ditt stängsel dit och dit från dit och dit?
Jag fixar jobbet om jag bara kan låna ett spett och xxx. Det skulle öka husfriden hemma lite och jag skulle uppskatta om det är ok med dig?
För en bonde är tiden som man lägger på tex. inhägnader ganska mycket värt. Men det är ju även värt för bonden att ha grannar som kan ha lite koll på djuren etc.
Om du visar lite vilja så ska du se att han tom. kanske flyttar stängslat själv ”då blir det ju ordentligt gjort…”
Har läst detta spännande och långa inlägg. Inte helt enkelt att ”reda ut”.
Jag kan ju ge en liten annan inputt från markägares synvinkel;
-Jag äger mark som angränsar till en arrendestuga. Denna stugägare har under lång tid ägnat sig åt plantering av träd och perenner på min mark utan tillåtelse lr överenskommelse. Nu skall den arrenderade tomten styckas av och all plantering tillfaller självklart mig eftersom den utförts på min mark. Här finns det självklart mycket känslor för den med ”gröna fingrar” så jag tänker att några sommarfår kan få nytt bete efter fullgjord avstyckning av tomt…..rätt eller fel…..vet inte, men det finns ju gränser för vad man också tål som markägare.
-Jag äger mark som angränsar till en arrendestuga. Denna stugägare har under lång tid ägnat sig åt plantering av träd och perenner på min mark utan tillåtelse lr överenskommelse. Nu skall den arrenderade tomten styckas av och all plantering tillfaller självklart mig eftersom den utförts på min mark. Här finns det självklart mycket känslor för den med ”gröna fingrar” så jag tänker att några sommarfår kan få nytt bete efter fullgjord avstyckning av tomt…..rätt eller fel…..vet inte, men det finns ju gränser för vad man också tål som markägare.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Som flera har skrivit, hör med ägaren, arenndera eller köp marken av ägaren. Kanske får du skriva på ett papper att inte den delen av tomten inte får bebyggas. Kommunen kanske motsätter sig köp, en del kommiåuner vill bevara åkermark, Säljer du så kanske näste ägare vill bygga mer byggnader och så är de lika nära korna igen, då börjar det förmodligen om igen.Anonymiserad 242012 skrev:
Jag som markägare arrenderar jag ut ex ut ”strandnära mark” och om överenskommelse godkänns genom kontrakt…..så, inga problem.H HEM2121 skrev:Som flera har skrivit, hör med ägaren, arenndera eller köp marken av ägaren. Kanske får du skriva på ett papper att inte den delen av tomten inte får bebyggas. Kommunen kanske motsätter sig köp, en del kommiåuner vill bevara åkermark, Säljer du så kanske näste ägare vill bygga mer byggnader och så är de lika nära korna igen, då börjar det förmodligen om igen.
Min pappa köpte med sin sambo ett torp med fullvuxen skog på ALLA sidor nära inpå, som en glugg himmel uppåt. Han tyckte det var ganska instängt men behöll det även efter att sambon dött (alldeles för tidigt). Att fråga bonden om avverkning kom inte på fråga eftersom sambon gjort sig ovän med honom. Sedan en dag ringer bonden och frågar om han ska ta ned även de träd som står på pappas sida om gränsen. Nästa gång pappa kommer dit är allt röjt och ljust och utsikten enormt mycket större. Skitnöjd!O [old rusty] skrev:Så ett tio år gammalt muntligt påstående har låst marken för alltid?
Ursäkta min raljerande ton men vi är ganska många som råkat ut för liknande saker och som är rätt trötta på det.
En annan klassiker är stackarna som köpte 1000m2 pittoreskt torp som sommarstuga, ensamt mitt ute i storskogen. Den skördeklara storskogen... Två år senare när familjen kom dit är det "torpet på hygget".
Se det från den ljusa sidan.
Du slapp granplantering kring huset.
Hade det hjälpt om jag sagt att jag vuxit upp på landet och svurit på att traktorer klockan 05 och gödsling inte bekommer mig?S Sulzer skrev:Exakt sådana här husägare är anledningen till att jag och mina grannar som också har lantbruksfastigheter blåvägrar att sälja tomtmark. Jag får frågan 3-4 ggr per år om jag kan tänka mig att stycka av en tomt men det kommer aldrig att ske. Det finns många exempel på stadsbor med Bullerbyn i blick som börjar jävlas när de inser att jordbruk innebär att maskiner kör konstiga timmar, ibland dygnet runt och att gödsel luktar.
Duger det inte, flytta till ett villakvarter.
Eftersom TS drivit denna fråga med SMS och telefonsamtal till ett läge där bonden inte svarar så är det nog helt kört nu. Det är bara att gilla läget eller flytta.H HEM2121 skrev:Som flera har skrivit, hör med ägaren, arenndera eller köp marken av ägaren. Kanske får du skriva på ett papper att inte den delen av tomten inte får bebyggas. Kommunen kanske motsätter sig köp, en del kommiåuner vill bevara åkermark, Säljer du så kanske näste ägare vill bygga mer byggnader och så är de lika nära korna igen, då börjar det förmodligen om igen.
Kan bara hålla med. Som jag skrev har vi korna 7m från gränsen. Ibland går vi fram til dom, men man får gå lugnt fram annars backar dom och blir lite rädda. Men efter några gånger går det lättare. Några skriver om att det blir mer flugor. Men det är ytterst minimalt här i alla fall. För oss är det enbart positivt och på våren längtar vi faktiskt till de kommer.Simonstina skrev:
Miljöbalken är kanske inte anmäld, men det behöver just den inte vara heller för att vara gällande. I vilket fall, relevans för tråden?D Destrier skrev:Ja -hönsbursdomen rör EJ anmälda regler om hönsburar
-Om det är hönsburar eller kossor eller avloppsanläggningar spelar dock mindre roll - den springande punkten är att Jordbruksverket tillämpade EJ anmälda tekniska föreskrifter och är därmed STRIKT skadeståndsskyldiga för sitt tilltag - Jordbruksverket har dock gjort otaliga liknande tilltag och betalat böterna de dömts att betala ur böndernas stödkassa ....
Domen i Kammarrätten i Jönköping är en av de viktigaste i modern tid, men tyvärr verkar artiklar och själva domen inte längre synas i Historiken på de vanliga sökmotorerna.
Meddelad 2006-08-14 Mål nummer 708-03 Kammarrätten i Jönköping med förhandsavgörande från EU-domstolen
Kommerskollegium kan bekräfta att Miljöbalken är en ej anmäld teknisk föreskrift.
Skall du inte passa på och försöka sälja lite mer mark till tomtmarkspris istället?I Idyll skrev:Har läst detta spännande och långa inlägg. Inte helt enkelt att ”reda ut”.
Säg att du planerar haga för fårbete men att det verkar som ni lagt ner en del jobb här. Då får de ett val och du får ev en hacka istället. Mer värt än fårbetets avkastning.