71 731 läst ·
1 207 svar
72k läst
1,2k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Tyvärr glömde jag bort det här ändå fram tills jag stod framför den överlägset ergonomiska maskinen igår, men jag kom i sista stund ihåg att slita av en kork från en PET-flaska och slänga den (flaskan alltså) i den rymliga behållaren för pantiga flaskor och burkar. Maskinen svalde flaskan utan att tveka.P pmd skrev:Men jag ska göra en grundlig undersökning nästa gång det är pantningsdags. Ett jämförande test i vilket jag kommer att jämföra en modern pantningsmaskin (med blänkande display och oergonomisk inmatning av en flaska i taget) med en lite mindre modern maskin (i vilken man tömmer en kasse med flaskor i taget). Den sistnämnda maskinen har alltså helt överlägsen ergonomi.
Fattar inte vad du menar?P pmd skrev:Tyvärr glömde jag bort det här ändå fram tills jag stod framför den överlägset ergonomiska maskinen igår, men jag kom i sista stund ihåg att slita av en kork från en PET-flaska och slänga den (flaskan alltså) i den rymliga behållaren för pantiga flaskor och burkar. Maskinen svalde flaskan utan att tveka.
Inte jag heller förrän då, men det kan ju vara "finess" som har infört på nya maskiner som har byggts sen eu-direktivet om fastsatta korkar trädde ikraft. Maskinen såg sprillans ny ut.L LaT skrev:
Jag ska, om jag får möjlighet, prova med fler korklösa PET-flaskor, men om min tes ovan stämmer kostar det minst två kronor per prov, så jag gör nog inte så många. 😉
Ja, det var så den skinande blanka maskinen gjorde (en oergonomisk sak som man måste stoppa in en flaska i taget i) så där behöver jag förstås inte förlora pengar, men det blir ju problem att panta gamla PET-flaskor som inte fick behålla sina korkar när de tömdes.Alfredo skrev:
Den stora ergonomiska maskinen sväljer glatt okorkade flaskor så där kommer jag istället att få en stor korksamling. 🙃
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden