Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

770 Röster 76,2%
  • Nej

241 Röster 23,8%
  • Antal röster
    1 011
P
P pmd skrev:
Men jag ska göra en grundlig undersökning nästa gång det är pantningsdags. Ett jämförande test i vilket jag kommer att jämföra en modern pantningsmaskin (med blänkande display och oergonomisk inmatning av en flaska i taget) med en lite mindre modern maskin (i vilken man tömmer en kasse med flaskor i taget). Den sistnämnda maskinen har alltså helt överlägsen ergonomi.
Tyvärr glömde jag bort det här ändå fram tills jag stod framför den överlägset ergonomiska maskinen igår, men jag kom i sista stund ihåg att slita av en kork från en PET-flaska och slänga den (flaskan alltså) i den rymliga behållaren för pantiga flaskor och burkar. Maskinen svalde flaskan utan att tveka.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tyvärr glömde jag bort det här ändå fram tills jag stod framför den överlägset ergonomiska maskinen igår, men jag kom i sista stund ihåg att slita av en kork från en PET-flaska och slänga den (flaskan alltså) i den rymliga behållaren för pantiga flaskor och burkar. Maskinen svalde flaskan utan att tveka.
Fattar inte vad du menar?

P
Du får återse kommentarskedjan bakåt tills du kommer tillbaka till det inlägg där jag skrev om pantmaskinen som inte ville ta emot en PET-flaska utan kork.

P pmd skrev:
Du får återse kommentarskedjan bakåt tills du kommer tillbaka till det inlägg där jag skrev om pantmaskinen som inte ville ta emot en PET-flaska utan kork.
Aldrig haft det problemet!

P
L LaT skrev:
Aldrig haft det problemet!
Inte jag heller förrän då, men det kan ju vara "finess" som har infört på nya maskiner som har byggts sen eu-direktivet om fastsatta korkar trädde ikraft. Maskinen såg sprillans ny ut.
Jag ska, om jag får möjlighet, prova med fler korklösa PET-flaskor, men om min tes ovan stämmer kostar det minst två kronor per prov, så jag gör nog inte så många. 😉

P pmd skrev:
men om min tes ovan stämmer kostar det minst två kronor per prov, så jag gör nog inte så många.
Som sann smålänning får du väl testa i en maskin som spottar tillbaka de ratade flaskorna och skruva dit korken och köra dem igen. 🤓

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Som sann smålänning får du väl testa i en maskin som spottar tillbaka de ratade flaskorna och skruva dit korken och köra dem igen. 🤓
Ja, det var så den skinande blanka maskinen gjorde (en oergonomisk sak som man måste stoppa in en flaska i taget i) så där behöver jag förstås inte förlora pengar, men det blir ju problem att panta gamla PET-flaskor som inte fick behålla sina korkar när de tömdes.

Den stora ergonomiska maskinen sväljer glatt okorkade flaskor så där kommer jag istället att få en stor korksamling. 🙃

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P pmd skrev:
men det blir ju problem att panta gamla PET-flaskor som inte fick behålla sina korkar när de tömdes.
Du får väl fråga någon med en stor korksamling om du kan få några. 🙃
P pmd skrev:
så där kommer jag istället att få en stor korksamling

• Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.