Borde man sluta sätta fast korkar på förpackningar?

• Ja

768 Röster 76,3%
  • Nej

238 Röster 23,7%
  • Antal röster
    1 006
BirgitS
F fribygg skrev:
Nu tycker jag du försöker lägga ord i min mun, jag föreslog ju en höjd gemensam pant på förpackningar i #1137
Hur menar du då att jag ska tolka #1 142 ?
F fribygg skrev:
Att importera mängder med sopor med ursäkten att vi får betalt känns konstigt, det lär handla om mer än 300 000ton bara till Linköping och 70 000ton till Sundsvall så återvinningen av korkarna på de svenska PET flaskorna känns som en liten dyr piss i Nilen i jämförelse med allt skit som importeras bara för att eldas upp i Sverige
Varför är det inte bättre att avfall förbränns på ett sådant sätt att energin i det kan tas till vara och blir till uppvärmning av bostäder än att det deponeras eller förbränns utan energiåtervinning?
Sedan är det klart att det vore ändå bättre om Storbritannien och Norge byggde upp fjärrvärmenät snabbare.

Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt dokument jag länkade till tidigare gällande år 2023 var det 154 000 ton plastförpackningsavfall varav 103 000 ton materialåtervanns. Alltså mer 2/3 än 1/2.
Så vitt jag har förstått det så stiger andelen år för år.
Vad var det för dokument?
Scb har andra siffror.
Screenshot_20260615_194836_Samsung Browser.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.statistikdatabasen.scb....MI__MI0307/MI0307T2NN/table/tableViewLayout1/

Dvs 80% av petflaskorna eller 31% av all plast "materialåtervinns".

BirgitS BirgitS skrev:
Är det då inte ändå bättre att se till att fler plastprodukter just görs på etan?
Eller så ser man till att efterfrågan på olja minskar så att man "stänger" hålen?
Det är när man utvinner fossilgas man främst får etan som in biprodukt. Den är dock en biprodukt från olja också. En tredjedel av all plast är baserad på etan. Plasten i matlådor är dock inte det och frigolit är bensenbaserad.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt dokument jag länkade till tidigare gällande år 2023 var det 154 000 ton plastförpackningsavfall varav 103 000 ton materialåtervanns. Alltså mer 2/3 än 1/2.
Så vitt jag har förstått det så stiger andelen år för år.
Enligt Svensk plaståtervinning själva material återvann de 50,9% av det de fick in förra året, det betyder väl att nästan hälften av det som transporteras dit eldas upp?

P pmd skrev:
ån som vet hur det ligger till?

Men att rata en PET-flaska för att korken saknas är nog att göra det bästa till det godas fiende.
Är det ingen här som reflekterar över att det kan ha varit vilket skäl som helst att det blev en rejekt?

Provade hen att sätta på en kork & funkade det då?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Återvunnen pet är dyrare per kg och sämre (mindre ren bland annat) än jungfrulig pet.
Men den konsumerar färre "jungfruliga" råvaror, så att dessa antingen inte förbrukas alls eller kan användas till bättre saker.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
v själv förvånad när panten på stora flaskorna blev bara 3kr. 90-talets 1.5L flaskorna hade ju 4kr pant, så i dagens mått ned inflation borde vi vara nånstans närmare 8kr pant. 4kr flaskorna såg man väldigt sällan utslängda och hittade man en sådan slängd var det nästan som en lotterivinst på 90 talet!
Panten är ju nåt som du själv betalar vid köp & jag gissar att producenterna inte vill ha den för hög eftersom konsumenterna annars skulle köpa färre läsk/öl/vatten.

Jag försöker så gott jag kan välja bort produkter med återvunnet material efter att råkat ut för flera som varit av mindervärdig kvalitet, senast strumpor med hög andel textilavfall inblandat i tyget som bara höll ett fåtal användningar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L LaT skrev:
Panten är ju nåt som du själv betalar vid köp & jag gissar att producenterna inte vill ha den för hög eftersom konsumenterna annars skulle köpa färre läsk/öl/vatten.
Skulle det vara en nackdel?

En hög pant bör innebära att nedskräpningen minskar, eller iaf att färre förpackningar lämnas kvar på marken/ i vattnet.

F fribygg skrev:
Skulle det vara en nackdel?

En hög pant bör innebära att nedskräpningen minskar, eller iaf att färre förpackningar lämnas kvar på marken/ i vattnet.
Skulle du köpa en sexpack kolsyrat vatten tex för säg 36:- + 48:- i pant?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Om jag köper kolsyrade drycker får panten gärna vara 50kr per förpackning, det är ju pengar jag senare får tillbaka

F fribygg skrev:
Om jag köper kolsyrade drycker får panten gärna vara 50kr per förpackning, det är ju pengar jag senare får tillbaka
...under förutsättning att pantmaskinen accepterar din förpackning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Och nu roterar inte världen runt dig & det har säkert de som bestämmer tex pantnivån tagit hänsyn till...

L LaT skrev:
Skulle du köpa en sexpack kolsyrat vatten tex för säg 36:- + 48:- i pant?
Nä, jag har gott vatten i kranen från min egen bergborrade källa..
Köper du @LaT flaskvatten, det är väl en onödig miljöbelastning?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.