71 150 läst ·
1 199 svar
71k läst
1,2k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Hur menar du då att jag ska tolka #1 142 ?F fribygg skrev:
Varför är det inte bättre att avfall förbränns på ett sådant sätt att energin i det kan tas till vara och blir till uppvärmning av bostäder än att det deponeras eller förbränns utan energiåtervinning?F fribygg skrev:Att importera mängder med sopor med ursäkten att vi får betalt känns konstigt, det lär handla om mer än 300 000ton bara till Linköping och 70 000ton till Sundsvall så återvinningen av korkarna på de svenska PET flaskorna känns som en liten dyr piss i Nilen i jämförelse med allt skit som importeras bara för att eldas upp i Sverige
Sedan är det klart att det vore ändå bättre om Storbritannien och Norge byggde upp fjärrvärmenät snabbare.
Vad var det för dokument?BirgitS skrev:
Scb har andra siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.statistikdatabasen.scb....MI__MI0307/MI0307T2NN/table/tableViewLayout1/
Dvs 80% av petflaskorna eller 31% av all plast "materialåtervinns".
Det är när man utvinner fossilgas man främst får etan som in biprodukt. Den är dock en biprodukt från olja också. En tredjedel av all plast är baserad på etan. Plasten i matlådor är dock inte det och frigolit är bensenbaserad.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 218 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 218 inlägg
Olika årtal och kanske olika redovisningssätt?Unikt namn skrev:
Här är länken igen: https://www.naturvardsverket.se/49e...publikationer-pdf/7100/978-91-620-7191-2a.pdf
Men i alla fall vissa uppgifter där kom från SCB sen såg jag något om Returpack och förpackningsinsamlingen etc. också.
Enligt Svensk plaståtervinning själva material återvann de 50,9% av det de fick in förra året, det betyder väl att nästan hälften av det som transporteras dit eldas upp?BirgitS skrev:
Panten är ju nåt som du själv betalar vid köp & jag gissar att producenterna inte vill ha den för hög eftersom konsumenterna annars skulle köpa färre läsk/öl/vatten.kisumisu skrev:
v själv förvånad när panten på stora flaskorna blev bara 3kr. 90-talets 1.5L flaskorna hade ju 4kr pant, så i dagens mått ned inflation borde vi vara nånstans närmare 8kr pant. 4kr flaskorna såg man väldigt sällan utslängda och hittade man en sådan slängd var det nästan som en lotterivinst på 90 talet!
Jag försöker så gott jag kan välja bort produkter med återvunnet material efter att råkat ut för flera som varit av mindervärdig kvalitet, senast strumpor med hög andel textilavfall inblandat i tyget som bara höll ett fåtal användningar.
Skulle det vara en nackdel?L LaT skrev:
En hög pant bör innebära att nedskräpningen minskar, eller iaf att färre förpackningar lämnas kvar på marken/ i vattnet.