71 150 läst ·
1 199 svar
71k läst
1,2k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
Oavsett vad man tycker om returplast är det i min mening bättre att försöka vara så oberoende av omvärlden som möjligt. Därför är återvinning bra, inte bara för miljön. Det dumma är ju att det finns så många olika plaster att det blir svårt att återvinna dem.
Det är lätt att energi återvinna plast, det verkar ske med 49%av vad som kommer in till Svensk plaståtervinning.A Arne_Planka skrev:
Ja miljöaktivister har en vana att inte vilja förstå proportioner och faktiska konkreta jömförelsetal,F fribygg skrev:Nu tycker jag du försöker lägga ord i min mun, jag föreslog ju en höjd gemensam pant på förpackningar i #1137
Att importera mängder med sopor med ursäkten att vi får betalt känns konstigt, det lär handla om mer än 300 000ton bara till Linköping och 70 000ton till Sundsvall så återvinningen av korkarna på de svenska PET flaskorna känns som en liten dyr piss i Nilen i jämförelse med allt skit som importeras bara för att eldas upp i Sverige
Så är det ju.L LaT skrev:
50kr som skrevs är ju det säkert.
Men jag tycker det vore helt rimligt ha t ex 5kr. Då börjar nog de flesta fundera om det är värt panta eller slänga.
Men visst det märktes redan nu när 33cl fick sin 2kr. Blev ju en fördubbling.
Jodå panten betalar man ju själv som köpare och den biten är ju helt ok,
Är också ett bra sätt att få kontanter (slippa betala utländska bankomatavgifter, när man vill ha € så bara panta finska flaskor i Finland och ta ut i kontanter) och få cashback på kontanter även i Sverige (vanliga kontantuttag ger ju ej cashback och på vissa kort kostar det tom) 😂 så personligen skulle jag ej ha nåt emot om panten höjdes tom till 50kr flaskan.
Men det sjukaste jag läste och ganska nyligen också att i Finland ska man betala skatt för pant man hittat. Haha trodde det var aprilskämt, men tyvärr inte. Så det blir väl e-leg även där snart 🤬
Annars ganska omöjligt kolla 😂
Jag blev dock en dag kollad på våran Ica när jag skulle betala med kontanter. Var en mycket liten köp på ca 30kr. Dom ville ha mitt personnummer 🤔🤯 så numer är det inte bara banker tydligen som misstänker folk med cash.... Ifrågasatte varför dom ville ha mitt personnummer fick svar "nä men det blir så ibland i vårat system att den vill att vi ska kolla" "jag vet ej orsaken varför det blir så".
Detta hade dock ingenting med pantning att göra utan var vid en helt annan tillfälle då jag bara småhandlade och därav tog de med cash på en vanlig kassa.
Redigerat:
Det förekommer glasflaskor i ganska stor mängd fortfarande. Det mesta jag köper på Systembolaget kommer i glasflaskor.kisumisu skrev:
Tyvärr ingår de inte i ett pantsystem.
De gamla PET-flaskorna hade tjockare plast så de var väl dyrare att tillverka, antar jag. De tjockare flaskväggarna innebar också att de flaskorna var mer praktiska att återanvända som t.ex. vattenflaskor.kisumisu skrev:
"Han". Jag är man och lystrar alltså till "han där!".L LaT skrev:
Nej, korken var försvunnen så jag kunde inte sätta dit en kork utan att operera bort en från en annan flaska och det hade jag inte lust att lägga tid på. (Eller så kanske det var sista flaskan …)
Den ratade flaskan såg precis ut som sina kusiner (förutom avsaknaden av kork) så jag tror inte att det fanns något annat som kunde ha fått pantmaskinen på dåligt humör.
Men jag ska göra en grundlig undersökning nästa gång det är pantningsdags. Ett jämförande test i vilket jag kommer att jämföra en modern pantningsmaskin (med blänkande display och oergonomisk inmatning av en flaska i taget) med en lite mindre modern maskin (i vilken man tömmer en kasse med flaskor i taget). Den sistnämnda maskinen har alltså helt överlägsen ergonomi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Svensk plaståtervinning kanske inte tar hand om all materialåtervinning eller tar de in sånt som inte är tänkt att materialåtervinnas (ej förpackning)?F fribygg skrev:
Av all plast som används i Sverige är det ju väldigt lite (ung. 15 %) som materialåtervinns enligt #1 172, men då är det ju väldigt mycket plast som inte är förpackningar.