66 714 läst ·
1 114 svar
67k läst
1,1k svar
Fastmonterade korkar: En miljönytta eller korkad innovation?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Nu skriver du att det huvudsakligen är mikroplaster, vilket väl rimligen innebär att du håller med om att det finns större plastbitar också. Enligt Wikipedias källor förekommer det både avfall från fiskebåtar och annat plastskräp som har att göra med mat, dryck och hushållsartiklar.Claes Sörmland skrev:
Nedskräpning med plastflaskor och trådens plastkorkar är ett lokalt kustnära problem.
Plast ute i haven är huvudsakligen mikroplaster från kontinentala floder. Större plast relaterar huvudsakligen till fiskeindustrins avfall.
Det är min förståelse av frågan.
Om du har några referenser av substans som anger annat så är jag naturligtvis intresserad. Jag justerar min bild utifrån evidensen. Det glädjer mig att du delar min syn att det inte rör sig om berg av flytande plastförpackningsskräp långt ut i haven. Den felaktiga bild som har spritts till allmänheten av media och som togs upp i tråden.
Predominantly, the composition of the hard plastic waste includes unidentifiable fragments, fishing and aquaculture gear such as fish boxes, oyster spacers, and eel traps and other plastic items associated with food, drinks and household items. They also represent a substantial amount of accumulated floating plastic mass.[1]
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Pacific_Garbage_Patch#Sources_of_the_plasticAccording to a 2011 EPA report, "The primary source of marine debris is the improper waste disposal or management of trash and manufacturing products, including plastics (e.g., littering, illegal dumping) ... Debris is generated on land at marinas, ports, rivers, harbors, docks, and storm drains. Debris is generated at sea from fishing vessels, stationary platforms, and cargo ships."[39]
Där står också att även om mikroplasterna utgör 94 % av plastbitarna så utgör de bara 8 % av vikten. Det mesta av resten kommer från fiskeindustrin men inte allt.
Så fort större plastbitar från kustområden hittas långt ute till havs så visar det väl just att plast, från t.ex. badande på stränder, inte bara är ett lokalt problem.
Vi verkar i stort vara överens då. Och det ska ju inte vara så svårt att vara, det är bara att läsa rakt upp och ned så står det där:BirgitS skrev:
Nu skriver du att det huvudsakligen är mikroplaster, vilket väl rimligen innebär att du håller med om att det finns större plastbitar också. Enligt Wikipedias källor förekommer det både avfall från fiskebåtar och annat plastskräp som har att göra med mat, dryck och hushållsartiklar.
[länk]
Där står också att även om mikroplasterna utgör 94 % av plastbitarna så utgör de bara 8 % av vikten. Det mesta av resten kommer från fiskeindustrin men inte allt.
Så fort större plastbitar från kustområden hittas långt ute till havs så visar det väl just att plast, från t.ex. badande på stränder, inte bara är ett lokalt problem.
Lejonparten av den större identifierbara plasten i Stilla havets kommer alltså från fiskeindustrin. Precis som jag ursprungligen angav även om mitt fokus då var på Atlanten som ju är den som del som är relevant för EU. Där verkar det finnas färre större plastobjekt från fiskeindustrin.
D v s EUs plastkorkslag har inget med detta att göra. Det är vilseledande att hävda det.
(Notera att äldre rapporter inte tar hänsyn till det utredningsarbete/forskning som har gjort de senaste åren. Referenserna från kring 2010 hade inte data på identiteten och ursprunget på plasten i havet, den har kommit de senaste åren. Kanske är det därför en och annan är felinformerad om detta och tror att det handlar om EUs nedskräpning.)
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag minns det som att jag hade invändningar mot ditt påstående om att plastnedskräpning endast är ett lokalt problem. Men nu vet vi ju att man hittar plastbitar från kustområdena långt ute i havet.Claes Sörmland skrev:
I Stilla havet hittar man plastbitar i någon mån från fiskeindustrin. I EU-relevanta Atlanten verkar det inte vara så.BirgitS skrev:
Jag tolkar dig som att du fortfarande argumenterar för att lokal nedskräpning vid kusten leder till att skräpet förs ut i det öppna havet och utgör en av huvudkällorna till plastföroreningar där. D v s att man kan lösa föroreningarna i det öppna havet genom att lösa nedskräpningen på land, vid kusten.
Det är inte där som forskningssamhället ligger i sin tolkning av situationen. Från artikeln som har referats på Wiki:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9436981/
Tolkningen av fynden är att kustnära plastskräp typiskt snabbt flyter i land. D v s det skräp som har dumpats i floder stannar nära flodmynningen. För att förorena det öppna havet med större plastföremål behövs utsläpp långt ifrån land, alltså från båtar. Här kommer fiskeindustrin i Stilla havet in.
Nedskräpningen vi diskuterar är således ett lokalt problem som uppstår och kan lösas vid kusten där nedskräpningen sker. Skräpet transporteras alltså inte i hög utsträckning runt över haven globalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag har aldrig avsett att skriva något om att nedskräpning vid kusten skulle vara en huvudkälla till plasten i haven. Bara att det förekommer. Vilket ditt citat verkar hålla med om.Claes Sörmland skrev:
Det är lite lustigt att mänsklig påverkan på naturen ibland ses som något riktigt dåligt och ibland som mycket bra.F fribygg skrev:
[Tilägg]: Eller kanske inte så lustigt. Jag tycker dock att de som gnäller om att människan är dålig för naturen ibland kan höja blicken och fundera på det du skrev.
(Själv trivs jag dock bäst i skogar så för mig är betande kor mer ett praktiskt fenomen som gör att jag kan få grädde när jag gör såser).
Redigerat:
Härikring finns det hägn med dovhjort, där folk kan jaga hjort med nästan garanterat lyckat resultat. När hjortar rymmer från sådana hägn blir det mindre lyckat.S skogaliten skrev:Vi jagar så gott vi kan, men det skulle behövas ett mer samlat grepp på mängden dovhjort, där man sätter upp mål och reglerar ner stammarna i sådana områden som mitt, där stammarna är "överstora", så att dovhjorten blir en intressant möjlighet för jakt, istället för att ge en upplevelse av att "jaga inuti ett hägn".
Så är det här också. Vi kanske är grannar?S skogaliten skrev:
Det tycker jag är ett lite för starkt krav. Arbetsfördelning är en bra sak, så vi låter med fördel folk som är insatta i ett område arbeta med det, utan inblandning från oss amatörer.BirgitS skrev:
Var hittar jag en referens till att EU-kommissionen bestämde att en konsekvensanalys av det slaget inte skulle genomföras?BirgitS skrev: