N Nalleman64 skrev:
Synd för det är en riktigt bra funktion liksom att få meddelanden om vattenläckor, avstängningar och annan info som rör vatten och avfall. Dessutom historik och kommande tömningar samt fakturor m.m.
En riktigt bra app helt enkelt.
Själv tycker jag det är lite synd att Motala kommun satsat stora resurser på att utveckla en app då de ännu inte ordnat så att alla permanenthus i kommunen fått två soptunnor och FNI, man missar liksom målet och ägnar sej åt nått annat än huvuduppgiften.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Har precis fått hem infon om hur lagkraven på fastighetsnära sopsortering kommer införas hos oss. Det blir 3+ tunnor som för varje hushåll tillsammans tar upp 3,5 m i bredd. Sen tidigare har vi en stökig situation då vi har en skafttomt. Infarten är löst genom servitut på grannens fastighet. Servitutet är dimensionerat för en bilväg och är därmed ca 3,5 m brett. Det finns alltså inget utrymme att ställa upp tunnorna annat än som en blockering av vår infart vilket inte är lockande.
Funderingar på andra alternativ:
Rulla iväg dem en bit och ställa dem på vägen utanför grannens staket. Inte populärt.
Rulla iväg dem ännu längre och ställa dem vid en skog/park. Inte populärt.
Svartbygga en plattform bredvid infarten där det är en brant slänt mot en gångväg/allmäning. Har tidigare fått ett nej från kommunen och nu när det är fler och större tunnor är de nog inte mer positiva.

Iom att tunnorna nu är fler än jag har händer så vill jag helst sluta med rullandet och hitta en plats där de kan stå.

Renhållningsbolaget är inte hjälpsamma. Kommunen verkar inte heller vara inriktad på att de ska hjälpa till att lösa det.

Någon som har tips på hur man löser detta? Ska man försöka sig på "fiffiga lösningar" eller "kräva sin rätt" eller "allmän olydnad" tro?
Jag har tyvärr inget tips, men jag har gjort en anmälan till Stockholm V&A att det inte går att förvara alla kärl i vår uppfart. Avstyckning gjordes 1968 och blev 310 cm bredd, (ca 40 m upp till huset i backe med ca 6% lutning. Dvs, inte möjligt att utryckningsfordon, eller lastbilar som är mer än 210cm bred, kan passera om soptunnor står nere vid vägen, samt att "sopgubbarna" ställer tillbaka soptunnor där de fann dem, oftast står de långt ut i uppfarten så att man måste stanna och kliva ur.
Jag har inte gjort någon synk med grannarna ännu, men det börjar bli dax 😅

S
M MIWA skrev:
Jag har tyvärr inget tips, men jag har gjort en anmälan till Stockholm V&A att det inte går att förvara alla kärl i vår uppfart. Avstyckning gjordes 1968 och blev 310 cm bredd, (ca 40 m upp till huset i backe med ca 6% lutning. Dvs, inte möjligt att utryckningsfordon, eller lastbilar som är mer än 210cm bred, kan passera om soptunnor står nere vid vägen, samt att "sopgubbarna" ställer tillbaka soptunnor där de fann dem, oftast står de långt ut i uppfarten så att man måste stanna och kliva ur.
Jag har inte gjort någon synk med grannarna ännu, men det börjar bli dax 😅
Tror Stockholm Vatten kommer att få mycket problem att rulla ut sin modell med tre soptunnor. Dessutom hämtning varannan vecka bara. Dessutom en fjärde behållare för konservburkar som ska 'hängas på utsidan' av en av de tre. Så feltänkt, i annan del av landet klarar man sig utmärkt med 2 st fyrfack som töms varje vecka, som nu. Jag kommer att ställa ut soptunnorna på gatan de dagar de tömmer, finns ingen annan praktisk lösning. Ett gulligt fyrfärgsutskick 'tipsar' om hur jag ska bygga om och anpassa, nej tack.

• Gilla
MIWA
  • Laddar…
Inte nog med att olika kommuner har olika regler, dessutom är det i det flesta fall ett privat bolag som kör sopbilarna. Vid nästa upphandling kan ett annat bolag vinna, som har andra bilar (kanske med arm), så då måste reglerna ändras igen.

• Gilla
MIWA
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Tror Stockholm Vatten kommer att få mycket problem att rulla ut sin modell med tre soptunnor. Dessutom hämtning varannan vecka bara. Dessutom en fjärde behållare för konservburkar som ska 'hängas på utsidan' av en av de tre. Så feltänkt, i annan del av landet klarar man sig utmärkt med 2 st fyrfack som töms varje vecka, som nu. Jag kommer att ställa ut soptunnorna på gatan de dagar de tömmer, finns ingen annan praktisk lösning. Ett gulligt fyrfärgsutskick 'tipsar' om hur jag ska bygga om och anpassa, nej tack.
Jag har haft 2st fyrfack i snart 10 år
Kompost och restavfall hämtas var 2 vecka och de andra kärlet hämtas var 4 vecka.

Nog för att kärlet med kompost gör fåglarna glada på sommaren (larver) men förutom de så funkar de bra.
De står på sin plats i staketet.
Och tömms när sopbilen känner för det.

Har jag tid över så händer det att jag samlar ihop lite extra skräp inför tömning men annars sköter det hela sig själv.

Men jag minns också tiden där man skulle rulla in och ut tunnan.... 😅

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Själv tycker jag det är lite synd att Motala kommun satsat stora resurser på att utveckla en app då de ännu inte ordnat så att alla permanenthus i kommunen fått två soptunnor och FNI, man missar liksom målet och ägnar sej åt nått annat än huvuduppgiften.
Det är mycket roligare för de kommunala medarbetarna att driva appupphandlingsprojekt än det är att driva kommunal verksamhet som sophämtning. Så se det som mycket kostsam personalhälsovård.

Jag raljerar naturligtvis men det finns ett korn av sanning i det. Det blir tuffare och tuffare att rekrytera rimligt kompetent personal till den kommunala sektorn. Det är lågstatusjobb som är dåligt betalda med tråkiga arbetsuppgifter. Och ovanpå det mansflykten som alltid uppstår i sektorer som tas över av kvinnor. Då börjar organisationen på hur man kan göra verksamheten mer högstatus och roligare.

• Gilla
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är mycket roligare för de kommunala medarbetarna att driva appupphandlingsprojekt än det är att driva kommunal verksamhet som sophämtning. Så se det som mycket kostsam personalhälsovård.

Jag raljerar naturligtvis men det finns ett korn av sanning i det. Det blir tuffare och tuffare att rekrytera rimligt kompetent personal till den kommunala sektorn. Det är lågstatusjobb som är dåligt betalda med tråkiga arbetsuppgifter. Och ovanpå det mansflykten som alltid uppstår i sektorer som tas över av kvinnor. Då börjar organisationen på hur man kan göra verksamheten mer högstatus och roligare.
Inte behöver kommunerna driva sophämtningen själva, på många håll har man ju lyckats handla upp tjänsten med gott resultat.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Inte behöver kommunerna driva sophämtningen själva, på många håll har man ju lyckats handla upp tjänsten med gott resultat.
Ja det är ju klassikern för det jag beskriver, man gör sig av med utförandedelen och behåller det man känner sig tryggare i, byråkratin och mellancheferna.

S
Ska vi vara lite kreativa och lösningsinriktade? Ja det ska vi...

Bygg sopuppställningen utan bygglov med betongsten och lastpallar där det passar bäst.

Blir det något gnäll så plocka ner... för tillfället.

De tunnor som du/jag och alla andra tycker är onödiga, använder du till annat.

Win-Win

Herr hatt Herr hatt skrev:
…I Göteborg kan man än så länge betala för dragväg
Men bara om vägen är belagd, inte för brant (max 1:7) och närmare än 25 m. Jag har alla tre problemen.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rödby skrev:
Jag gjorde det med vår bruna tunna för matavfall då vi bor på landet och givetvis lägger på komposten. Fick efter något år ett mycket uppfodrande brev från kommunen att de hade noterat att vår bruna tunna inte var uppställd och att vi anmodades att använda den. Nu står den bredvid den för restavfall. Dock bara någon pliktskyldig papperspåse i ibland.
Skulle aldrig bry mig om kommunen skulle ha synpunkter ifall min tunna stod vid vägen eller ej. Har man inga sopor i tunnan så har man inte.
Själv har jag inte haft tunnan ute de senaste 15-20 åren. När kommunen byter sophämtare så kör de ett tag in till mig, men till slut fattar de att det inte behövs. Antar att sopåkaren är glad att slippa åka in till mig. Senaste firman som har uppdraget var lite tröga, så då sa jag till chauffören en gång när jag var ute att de inte behövde köra in till mig och att jag skulle höra av mig om jag ville ha tömt, det har funkat hittills.

Komposterar i princip allt matavfall + annat som funkar i komposten. Eldar det som passar att elda. Resten tar jag med till återvinningsstationen några gånger om året.

Nu ska de snart börja med två jättetunnor med flerfack. Passar bra, behöver större regnvattentunnor ;)

• Haha
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nu verkar iallafall problemet vara löst för dem med lång uppfart.
[länk]
Bara man inte glömmer den på väg till jobbet....
Enkelt och innovativt! Däremot glömde han LGF-skylten på tunnan längst bak i tåget. 😄

• Gilla
tergo
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nu verkar iallafall problemet vara löst för dem med lång uppfart.
[länk]
Bara man inte glömmer den på väg till jobbet....
Här i trakten är det vanligt att folk tar tunnan på släp bakom bilen.
Jag känner en som körde hela vägen till jobbet med tunnan bak. Hon är lite vimsig ibland. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.