10 730 läst ·
75 svar
11k läst
75 svar
Fastighetsnära sopsortering på skafttomt - olösligt?
När jag var ung sommararbetade/extra knäckte jag som vaktmästare där vi fick hantera de gamla sopsäckarna i papper. Det var både tungt och slitigt och inte alls kul när de även kunde gå sönder.Kilrain skrev:
Så det var inte alls bättre förr utan bara nostalgi idag för de som inte behövde hantera papperssäckarna.
Att samla in tidningar var jag med om när jag var ung. En ledare körde bilen med släp genom samhället och vi barn satt på släpet och hoppade av när det fanns kassar att plocka upp. Tror inte att det skulle vara tillåtet idag.Demmpa skrev:
Ibland såg man lite mer spännande tidningar...
Våra grannar drar ut sina kärl till huvudvägen när det är dags för tömning. Då hamnar de framför vår tomt. Varför skulle det vara ett problem för mig? Jag äger inte vägen och de drar tillbaka tunnorna till sin tomt när tömning är utförd.
Edit: okej så problemet är att du inte orkar rulla kärlen fram till gatan när det är dags för tömning. Ställ dem på led längs med din väg och rulla bara de sista metrarna när det är dags för tömning.
Edit: okej så problemet är att du inte orkar rulla kärlen fram till gatan när det är dags för tömning. Ställ dem på led längs med din väg och rulla bara de sista metrarna när det är dags för tömning.
Lutar nu mot att ansöka om att dela kärl med en granne. Billigare för båda. Mindre stökigt för oss och övriga i området. Om inte det löser sig den vägen så blir det nog till att använda mat och restavfall och magasinera de två andra tunnorna tills de vill ha dem åter om fem-tio år eller så.
Jag tror inte det är ok. I praktiken gör väl alla som har valt varianten att rulla fram inför tömningen så i alla fall. I vårt fall blir det stökigt eftersom vi sällan är på plats både kvällen innan OCH dagen då tömning sker. Då kan de bli stående flera dagar.P Pin skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Här har kommunen en bra app som bl.a. skickar påminnelse om att ställa ut kärlet för tömning.nogren skrev:
Jag har ett liknande problem, men jag resonerar som så att jag vill ha kärlen så nära huset som möjligt, så att sorteringen blir enkel och smidig.
Man måste komma ihåg att rulla fram det kärl som skall tömmas, men det löser man enkelt med en återkommande kalenderpåminnelse i sin smartphone. Kvällen innan siktar jag på.
Man kan själv välja hur långt i förväg man vill ha påminnelsen.
Det är inte särskilt svårt att ha en papperskalender hängande på väggen i köket där man skrivit upp när olika tunnor ska tömmas.R Rödby skrev:
Glömmer man får man leva med att det inte blir tömt den gången.
ja sophämtning är ett gissel
I Göteborg kan man än så länge betala för dragväg. Det kanse kan vara ett alternativ för dig.
eller beställa extra tömning när det passar dig. Men det kostar ju en del.
Jag har också en smal skaftväg utan möjlighet att permanent ha tunnorna i tomtgränsen.
dessutom i backe så även om jag drar fram dom måste de säkras för att stå kvar.
Mitt jobbschema gör att jag inte heller kan vara hemma och passa sopbilen. Att ha Tunnorna framdragna ett par dagar före eller efter tömning känns inte som ett alternativ. Skulle möjligheten till dragväg tas bort blir det problem för mig.
Man skall ju inte behöva be Familj / Grannar om regelbunden hjälp med att sköta sophämtning som man redan betalar dyrt för.
I Göteborg kan man än så länge betala för dragväg. Det kanse kan vara ett alternativ för dig.
Jag har också en smal skaftväg utan möjlighet att permanent ha tunnorna i tomtgränsen.
Mitt jobbschema gör att jag inte heller kan vara hemma och passa sopbilen. Att ha Tunnorna framdragna ett par dagar före eller efter tömning känns inte som ett alternativ. Skulle möjligheten till dragväg tas bort blir det problem för mig.
Man skall ju inte behöva be Familj / Grannar om regelbunden hjälp med att sköta sophämtning som man redan betalar dyrt för.
K Kane skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Deras egna text ger mer utrymme för hur man får ställ upp dem.
Viktigast är 1 hård yta.
2 placeras vid väg
Väg definierar dem som. 3,5m bred.... om de kör in på den vägen.
Jag finns ingen strikt tolkning som du skriver och om där är en hårdgjord yta runt kärlen så i anslutning till deras stopp så är min tolkning även i detta fall att man uppfyller kravet.
Annars står det tydligt att man kan höra av sig till dem med förslag (eller få förslag)
Enda egentliga undantag är den kommun som har en arm som plockar kärlet.
Men vänta 3 år så är det en robot som hämtar kärlet inne vid dörren och man blir debiteras per meter från vägen kärlet är😉
Känner igen mig i lägesbeskrivningen. Vi verkar dock inte ha dragväg valbart för villor.Herr hatt skrev:
ja sophämtning är ett gissel
Hade det inte varit bättre om ens egna AI-styrda robot kör ut dem till vägkanten. Efter att den skottat vägen så klart!A Alexn72 skrev:[bild][bild]
Deras egna text ger mer utrymme för hur man får ställ upp dem.
Viktigast är 1 hård yta.
2 placeras vid väg
Väg definierar dem som. 3,5m bred.... om de kör in på den vägen.
Jag finns ingen strikt tolkning som du skriver och om där är en hårdgjord yta runt kärlen så i anslutning till deras stopp så är min tolkning även i detta fall att man uppfyller kravet.
Annars står det tydligt att man kan höra av sig till dem med förslag (eller få förslag)
Enda egentliga undantag är den kommun som har en arm som plockar kärlet.
Men vänta 3 år så är det en robot som hämtar kärlet inne vid dörren och man blir debiteras per meter från vägen kärlet är😉
Redigerat: