10 728 läst ·
75 svar
11k läst
75 svar
Fastighetsnära sopsortering på skafttomt - olösligt?
Har precis fått hem infon om hur lagkraven på fastighetsnära sopsortering kommer införas hos oss. Det blir 3+ tunnor som för varje hushåll tillsammans tar upp 3,5 m i bredd. Sen tidigare har vi en stökig situation då vi har en skafttomt. Infarten är löst genom servitut på grannens fastighet. Servitutet är dimensionerat för en bilväg och är därmed ca 3,5 m brett. Det finns alltså inget utrymme att ställa upp tunnorna annat än som en blockering av vår infart vilket inte är lockande.
Funderingar på andra alternativ:
Rulla iväg dem en bit och ställa dem på vägen utanför grannens staket. Inte populärt.
Rulla iväg dem ännu längre och ställa dem vid en skog/park. Inte populärt.
Svartbygga en plattform bredvid infarten där det är en brant slänt mot en gångväg/allmäning. Har tidigare fått ett nej från kommunen och nu när det är fler och större tunnor är de nog inte mer positiva.
Iom att tunnorna nu är fler än jag har händer så vill jag helst sluta med rullandet och hitta en plats där de kan stå.
Renhållningsbolaget är inte hjälpsamma. Kommunen verkar inte heller vara inriktad på att de ska hjälpa till att lösa det.
Någon som har tips på hur man löser detta? Ska man försöka sig på "fiffiga lösningar" eller "kräva sin rätt" eller "allmän olydnad" tro?
Rulla iväg dem en bit och ställa dem på vägen utanför grannens staket. Inte populärt.
Svartbygga en plattform bredvid infarten där det är en brant slänt mot en gångväg/allmäning. Har tidigare fått ett nej från kommunen och nu när det är fler och större tunnor är de nog inte mer positiva.
Iom att tunnorna nu är fler än jag har händer så vill jag helst sluta med rullandet och hitta en plats där de kan stå.
Renhållningsbolaget är inte hjälpsamma. Kommunen verkar inte heller vara inriktad på att de ska hjälpa till att lösa det.
Någon som har tips på hur man löser detta? Ska man försöka sig på "fiffiga lösningar" eller "kräva sin rätt" eller "allmän olydnad" tro?
Bra fråga. Har själv 5st fula soptunnor nu. Inte skafttomt men liten kedjehus-liknande tomt, så de är i princip omöjliga att gömma. Har ju bara ett par hundra meter till en återvinningsstation så det är i mina ögon helt värdelöst. Hade gärna sagt upp 2st av tunnorna, men det går tyvärr inte.
Jag har liknande funderingar. Vi är två hus som delar samma skaft. Ställer vi alla tunnor längs med skaftet längst ut mot gatan kommer de sista tunnorna för långt in på skaftet för att de ska tömmas. Ställer vi tunnorna på båda sidor av skaftet blir det för trångt.
Alternativet är att rulla ut tunnorna när det är tömning och annars förvara nära husen.
Alternativet är att rulla ut tunnorna när det är tömning och annars förvara nära husen.
Vi är 6 st hushåll som delar på tunnorna istället. Så det är 7st tunnor av olika fraktioner till 6 hushåll. Hade vi inte delat så hade det varit 3 tunnor per hushåll (18 st).P Pin skrev:Jag har liknande funderingar. Vi är två hus som delar samma skaft. Ställer vi alla tunnor längs med skaftet längst ut mot gatan kommer de sista tunnorna för långt in på skaftet för att de ska tömmas. Ställer vi tunnorna på båda sidor av skaftet blir det för trångt.
Om din infart är 3,5 meter bred måste de väl ändå kunna stå längst med din väg eller måste de vara placerade utmed den stora vägens riktning? En lastbil är ju typ 2,6 meter bred och din bil bör vara smalare..F Frågan skrev:Har precis fått hem infon om hur lagkraven på fastighetsnära sopsortering kommer införas hos oss. Det blir 3+ tunnor som för varje hushåll tillsammans tar upp 3,5 m i bredd. Sen tidigare har vi en stökig situation då vi har en skafttomt. Infarten är löst genom servitut på grannens fastighet. Servitutet är dimensionerat för en bilväg och är därmed ca 3,5 m brett. Det finns alltså inget utrymme att ställa upp tunnorna annat än som en blockering av vår infart vilket inte är lockande.
Som simon säger så kan de stå efter varandra.
Finns inget som säger att du måste ha alla 3 stående ute vid vägen.
Ställ ut den som ska tömmas den dagen och rulla in den andra, om ni har olika tömningsdagar.
Eller dela tunnor med grannen.
Finns inget som säger att du måste ha alla 3 stående ute vid vägen.
Ställ ut den som ska tömmas den dagen och rulla in den andra, om ni har olika tömningsdagar.
Eller dela tunnor med grannen.
Kanske inte roligaste alternativen, men kan du betala extra för dragväg? Då kan dom stå på din tomt och dom kommer in och hämtar.
När vi hade varannan vecka så drog vi fram dom vid tömning, när de nu kommer varje vecka och ibland lite sent så kändes inte det hållbart, så då fixade vi bättre plats så dom kunde hämta själva utan att vi behövde ta fram dom.
Jag hade betalt för dragväg om jag var i liknande situation.
När vi hade varannan vecka så drog vi fram dom vid tömning, när de nu kommer varje vecka och ibland lite sent så kändes inte det hållbart, så då fixade vi bättre plats så dom kunde hämta själva utan att vi behövde ta fram dom.
Jag hade betalt för dragväg om jag var i liknande situation.
En bild säger mer än tusen ord. Väldigt svårt att hjälpa dig med den beskrivning du ger. Förstår om du vill vara anonym men då får du räkna med svar som inte alls är tillämpliga för dig.
Gissar att du har 2 kärl idag? Hur gör du vid tömning i dagsläget? Kommande 3 kärl kommer väl inte att tömmas med samma lastbil så alla kärl behöver inte vara framme samtidigt.
Gissar att du har 2 kärl idag? Hur gör du vid tömning i dagsläget? Kommande 3 kärl kommer väl inte att tömmas med samma lastbil så alla kärl behöver inte vara framme samtidigt.
Olika kommuner gör lite olika. Vi får också tre kärl.
Utifrån dina förutsättningar och hur det funkar hos oss skulle jag antingen ställt typ ett kärl på varje sida av infarten en bit in så infarten är bred och fin. Har du 3,5m bred infart kan du offra 0,5 m på varje sida och ändå komma in och behöver då bara dra fram glaskärlet 6 gånger om året. Eller ställa alla tre längs skaftet, då kan mat- och restavfall tömmas men du behöver dra fram något varje månad, ibland två kärl per månad. Eller så hade jag delat med en granne om jag inte hade några större mängde sopor.
Hos oss gäller:
De tre kärlen kommer att ta mer plats än de du har idag. I vilande läge, uppställda intill varandra inklusive marginal emellan mäter de cirka 213 cm i bredd. Men för tömning behövs mer utrymme mellan dem så ca 3,5m om man alltid ska ha dem i tömningsläge.
Kärlen ska kunna hämtas vid tomtgräns, max 1,5 meter från farbar väg. Förvarar du kärlen längre in på tomten måste de rullas ut inför tömning.
För att kärlen ska kunna tömmas behöver de ha en fri yta på minst 50 cm runt om, helt fritt ovanför och framför samt stå i gatunivå på plan och hårdgjord mark.
Tömningsintervaller
Mat- och restavfall varannan vecka.
Plast och papper var fjärde vecka.
Glas och metall var åttonde vecka.
Sen finns andra lösningar.
Delat kärl
Du kan dela sopkärl med 1–2 andra hushåll om du bor i ett en- eller tvåbostadshus, eller i ett fritidshusområde. För att göra det behöver ni först anmäla det enligt kommunens avfallsföreskrifter.
Varje hushåll betalar sin egen grundavgift för avfallshantering. Kostnaden för att tömma sopkärlet faktureras till den fastighet som står som ansvarig. Ni som delar kärlet bestämmer själva hur ni delar på tömningskostnaden.
Gemensam insamling
Gemensam insamling innebär att flera hushåll (minst fyra) delar kärl. Kärlen placeras på en gemensam insamlingsplats och kan bestå av större kärl eller bottentömmande behållare.
Gemensam insamling kan vara en bra lösning:
- om det är svårt för insamlingsfordon att köra fram till varje fastighet
- i radhusområden
- i områden med mycket vildsvin
- på enskilda vägar där boende gemensamt ansvarar för underhåll året runt
Hämtar vi med baklastande bil hos dig?
Är det så att vi tömmer med en så kallad baklastande sopbil hos dig betyder det att det råder särskilda förutsättningar hos dig. Vi behöver sannolikt utreda hur vi kan tömma på ett säkert och tryggt sätt innan vi kan ställa ut kärl till dig. Du kommer få mer information när vi vet mer.
Utifrån dina förutsättningar och hur det funkar hos oss skulle jag antingen ställt typ ett kärl på varje sida av infarten en bit in så infarten är bred och fin. Har du 3,5m bred infart kan du offra 0,5 m på varje sida och ändå komma in och behöver då bara dra fram glaskärlet 6 gånger om året. Eller ställa alla tre längs skaftet, då kan mat- och restavfall tömmas men du behöver dra fram något varje månad, ibland två kärl per månad. Eller så hade jag delat med en granne om jag inte hade några större mängde sopor.
Hos oss gäller:
De tre kärlen kommer att ta mer plats än de du har idag. I vilande läge, uppställda intill varandra inklusive marginal emellan mäter de cirka 213 cm i bredd. Men för tömning behövs mer utrymme mellan dem så ca 3,5m om man alltid ska ha dem i tömningsläge.
Kärlen ska kunna hämtas vid tomtgräns, max 1,5 meter från farbar väg. Förvarar du kärlen längre in på tomten måste de rullas ut inför tömning.
För att kärlen ska kunna tömmas behöver de ha en fri yta på minst 50 cm runt om, helt fritt ovanför och framför samt stå i gatunivå på plan och hårdgjord mark.
Tömningsintervaller
Mat- och restavfall varannan vecka.
Plast och papper var fjärde vecka.
Glas och metall var åttonde vecka.
Sen finns andra lösningar.
Delat kärl
Du kan dela sopkärl med 1–2 andra hushåll om du bor i ett en- eller tvåbostadshus, eller i ett fritidshusområde. För att göra det behöver ni först anmäla det enligt kommunens avfallsföreskrifter.
Varje hushåll betalar sin egen grundavgift för avfallshantering. Kostnaden för att tömma sopkärlet faktureras till den fastighet som står som ansvarig. Ni som delar kärlet bestämmer själva hur ni delar på tömningskostnaden.
Gemensam insamling
Gemensam insamling innebär att flera hushåll (minst fyra) delar kärl. Kärlen placeras på en gemensam insamlingsplats och kan bestå av större kärl eller bottentömmande behållare.
Gemensam insamling kan vara en bra lösning:
- om det är svårt för insamlingsfordon att köra fram till varje fastighet
- i radhusområden
- i områden med mycket vildsvin
- på enskilda vägar där boende gemensamt ansvarar för underhåll året runt
Hämtar vi med baklastande bil hos dig?
Är det så att vi tömmer med en så kallad baklastande sopbil hos dig betyder det att det råder särskilda förutsättningar hos dig. Vi behöver sannolikt utreda hur vi kan tömma på ett säkert och tryggt sätt innan vi kan ställa ut kärl till dig. Du kommer få mer information när vi vet mer.
Jag har redan tre kärl och kommer snart få två till. De kommer inte få plats på något vettigt sätt innanför grinden där de står nu så min plan är att ha de som töms lite oftare vi grinden och att dra fram de som bara töms var fjärde vecka från ett gömställe långt in på tomten.