När jag var ung kom sophämtarna och hämtade sopsäcken från ”sopskåpet” som var (och är) inbyggt i huset.

Nu har vi olika sopkärl som vi rullar fram typ 50 meter varje gång det är dags för hämtning.

Har servicen försämrats? Ja, absolut. Men det är bara att gilla läget.

Ställ sopkärlen nånstans på tomten och rulla fram dem när det är hämtningsdag.

K Kane skrev:
Hur vet du det? Ibland finns det sådana krav.

[bild]
Var menar du att kravet finns att alla kärl ska stå vid vägen?

F fribygg skrev:
Var menar du att kravet finns att alla kärl ska stå vid vägen?
Såg du inte bilden? Den är från Roslagsvatten AB som sköter sophämtning i kommuner runt Sthlm.
Fler frågor?

K Kane skrev:
[bild]
I bildtexten står det "kärlet" det tyder på att det räcker att ha det kärl som ska tömmas framme

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Allt detta med fastighetsnära sortering av allt är en byråkratisk produkt som inte fungerar i verkligheten. Som tråden visar så är det för ganska många svårt att finna plats för permanent godkänd uppställning. Att hålla koll på alla olika tömningstider och rulla ut kärlen är för många inte praktisk möjligt. Det går ju inte ens att komma ihåg vilken dag man får post.

Sen nästa problem. Ibland har man stora mängder papp. Ibland stora mängder plast. Och efter ett kalas så är glasbehållaren välfylld. Hur har de då tänkt att man löser detta när behållarna är överfulla och återvinningsstationerna tas bort? Tur att det finns en "soptipp", återvinningscentral.

• Gilla
Fuzzball
  • Laddar…
Jag har ett liknande problem, men jag resonerar som så att jag vill ha kärlen så nära huset som möjligt, så att sorteringen blir enkel och smidig.
Man måste komma ihåg att rulla fram det kärl som skall tömmas, men det löser man enkelt med en återkommande kalenderpåminnelse i sin smartphone. Kvällen innan siktar jag på.

• Gilla
Johan Sahlin och 2 till
  • Laddar…
En liten allmän fråga! Vad händer om man inte ”rullar” fram?

Dvs man skiter i tunnorna och kör på som vanligt. Tror de hoppar över än då! Sen kan man fortsätta som man alltid gjort…

X Xioz skrev:

Dvs man skiter i tunnorna och kör på som vanligt. Tror de hoppar över än då! Sen kan man fortsätta som man alltid gjort…
Här hoppar de över att tömma.
Men tänk på att de lokala förpackningsåtervinningsstationerna lär försvinna i samma veva.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
nogren nogren skrev:
Här hoppar de över att tömma.
Men tänk på att de lokala förpackningsåtervinningsstationerna lär försvinna i samma veva.
Hej

Som jag förstår ska de inte försvinna, kanske minskas. Man ska kunna lägga större delar där.

X Xioz skrev:

Jag gjorde det med vår bruna tunna för matavfall då vi bor på landet och givetvis lägger på komposten. Fick efter något år ett mycket uppfodrande brev från kommunen att de hade noterat att vår bruna tunna inte var uppställd och att vi anmodades att använda den. Nu står den bredvid den för restavfall. Dock bara någon pliktskyldig papperspåse i ibland.

• Gilla
Båtbyggarn1
  • Laddar…
R Rödby skrev:
Jag gjorde det med vår bruna tunna för matavfall då vi bor på landet och givetvis lägger på komposten. Fick efter något år ett mycket uppfodrande brev från kommunen att de hade noterat att vår bruna tunna inte var uppställd och att vi anmodades att använda den. Nu står den bredvid den för restavfall. Dock bara någon pliktskyldig papperspåse i ibland.
För att slippa bruna kan man ansöka om hemkompostering.

X Xioz skrev:
För att slippa bruna kan man ansöka om hemkompostering.
Jo, jag vet men det kostar mer än tunnan

Det blir fler och fler problem med soptunnor och brevlådor.

Brevlådor i all ära, man får ju sällan mer än ett kilo per dag men soptunnor börjar ju faktiskt bli ett problem.

Vid avstyckning så har lantmäteriet en skyldighet att se till så in- och utfart är möjliga, fixar servitut o s v, kanske även sophämtning behöver vara en del av samma regelverk?
Nu är det ganska godtyckligt, sopkörarna dikterar sina vilkor som det monopolföretag de är men vi konsumenter har inget att säga i frågan, ändå är det tungt reglerat hur hushållen måste hantera sitt avfall.

I Haparanda så har man en mekanisk arm som lyfter tunnorna, så de skall stå med minst 50 cm avstånd:
https://www.haparandarenhallning.se/avfallskarl/

Det är också viktigt att de står ända ute på gatan så att sopbilen når dem. Står de inte korrekt så hämtas inte avfallet.

Tar vi då Skellefteå kommun så har de ytterligare regler runt detta:
https://megafonen.se/2026/03/varnar-for-felaktigt-placerade-sopkarl-direkt-farligt

Där skall man ställa kärlen på sin egen infart, 2m från väg med 70 i hastighetsgräns och i direkt anslutning i övrigt. De får inte stå på vägen eller på trottoaren.

I Kungälv så får man ha kärlen upp till 3m från där sopbilen stannar. Men hela sträckan skall vara hårdgjord och det får inte finnas några kanter. Kullersten är bara OK där kommunen är ansvarig för denna. Där rullar åkaren ut kärlen till bilen. Det är fyra kärl, men det minsta för metall har bara bärhandtag. Eftersom det är olika hämtningsdagarmför alla kärlen så är det ett elände att hålla reda på vad som gäller. Fyrfackskärlet kräver 3,5 m bred bil, så många hus har fyrfackskärlen på en annan plats än de övriga kärlen. Upp till 100 meter bort där jag bor.
https://www.kungalv.se/Bygga--bo--m...vfall-fran-hushall/matavfall/avfall-hamtning/

Och så här kan jag fortsätta. Olika regler i princip varje kommun.

Det enda sättet att veta hur man skall lösa det är genom att läsa reglerna och prata med de ansvariga vid oklarheter.

• Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.