Claes Sörmland
F Frågan skrev:
Tomt och tomtgräns nämns ofta i informationen. Kan man anta att min tomt inkluderar servitutsvägen? Som ju inte är på min fastighet.
Dont't go there... Tomt är ett laddad ord på BH.

Skämt åt sido. I avfallsförordningen står inget om tomt, det begrepp som används "fastighetsnära insamling" och det är också definerat i förordningen:

Text från förordning om fastighetsnära insamling av avfall, Förordning (2025:820).

Just fastighetens utformning att den endast går att nå vid en servitutskaftväg är ju typexemplet på att det som nämns för småhusfastigheter, att insamlingen inte sker från fastigheten utan i närheten av den.

• Gilla
OleB och 2 till
  • Laddar…
Jag försökte få grannarna att göra en gemensam uppställningsplats då det enbart är ett fåtal fastighetsägare som har någon längre sträcka till denna (fortfarande under 150 meter). Dessutom är det ju flera som inte kan få upphämtat vid tomtgräns ändå. Men de som kunde få upphämtning vid tomtgräns hade fått längre...

Jag försökte även få till gemensamma kärl för restavfall. Men då visade det sig att ett par grannar inte sopsorterar alls. De kastar allt i restavfall fortfarande...

F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dont't go there... Tomt är ett laddad ord på BH.

Skämt åt sido. I avfallsförordningen står inget om tomt, det begrepp som används "fastighetsnära insamling" och det är också definerat i förordningen:

[bild]

Just fastighetens utformning att den endast går att nå vid en servitutskaftväg är ju typexemplet på att det som nämns för småhusfastigheter, att insamlingen inte sker från fastigheten utan i närheten av den.
Hoppla. Ja i infon vi fått så har säkert en kommunikatör varit involverad. Som gjort sina egna förenklingar och därmed otydligare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Åter en övertolkning av EU-direktiv, som gör allt enormt mycket sämre. Vågar inte längre politikerna säga ifrån, för att de är livrädda att kallas Miljöbovar, Klimatförnekare, Rasister, …. etc etc ? Vi har ju redan en bra soptömning, med återvinningscentral 100 m bort, i mitt fall. Nu ska man förväntas passa tömning av de olika tunnorna på olika veckodagar, istället för att välja den återvinningstid som passar en själv bäst?

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När jag var ung sommararbetade/extra knäckte jag som vaktmästare där vi fick hantera de gamla sopsäckarna i papper. Det var både tungt och slitigt och inte alls kul när de även kunde gå sönder.
Så det var inte alls bättre förr utan bara nostalgi idag för de som inte behövde hantera papperssäckarna.
Ja, arbetsförhållandena för sophämtare var ju absolut sämre förr i tiden. Inget att säga om det.

Men som kund har ju sophämtningen försämrats. Från att vara nåt som man inte behövde tänka på har det nu blivit nåt som man aktivt måste engagera sig i. Man har lagt ut en del av jobbet på kunderna.

Det är lite grann som med elförsörjningen. Fram till för några år sen var det nåt som de flesta aldrig la nån tankemöda på. Nu måste många kunder hålla koll på elpriser i realtid och anpassa sin användning efter det. Mer jobb för kund, helt enkelt.

Kilrain Kilrain skrev:
Ja, arbetsförhållandena för sophämtare var ju absolut sämre förr i tiden. Inget att säga om det.

Men som kund har ju sophämtningen försämrats. Från att vara nåt som man inte behövde tänka på har det nu blivit nåt som man aktivt måste engagera sig i. Man har lagt ut en del av jobbet på kunderna.

Det är lite grann som med elförsörjningen. Fram till för några år sen var det nåt som de flesta aldrig la nån tankemöda på. Nu måste många kunder hålla koll på elpriser i realtid och anpassa sin användning efter det. Mer jobb för kund, helt enkelt.
Med den modifikationen att alla kan välja att betala mer för att slippa. Det är alltså inget som man måste göra utan vill man betala för att någon annan rullar ut tunnan så går det alldeles utmärkt, eller om man vill betala lite mer för att slippa bry sig om att förbruka elen när det är överskott och spara när det är brist så gör man det. Det är inget TVÅNG att spara pengar utan en möjlighet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Med den modifikationen att alla kan välja att betala mer för att slippa. Det är alltså inget som man måste göra utan vill man betala för att någon annan rullar ut tunnan så går det alldeles utmärkt, eller om man vill betala lite mer för att slippa bry sig om att förbruka elen när det är överskott och spara när det är brist så gör man det. Det är inget TVÅNG att spara pengar utan en möjlighet.
Absolut, och det gäller ju för det mesta, att man kan betala för bättre service. Om man inte gillar ekonomiklass kan man uppgradera till business class på flyget.

Det förändrar ju inte att kvaliteten på standardtjänsten, som de flesta använder, har försämrats.

• Gilla
M3rLiN_74 och 1 till
  • Laddar…
engs
X Xioz skrev:
För att slippa bruna kan man ansöka om hemkompostering.
Ansöka om att få kompostera sitt eget matavfall måste vara det mest byråkratiska strunt jag hört talas om.

Krav på att de ska vara säkra mot skadedjur kan man ju ha ändå. Så det är inget argument.

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
TRJBerg
Jag hemkomposterar. Har inget minne av att jag betalade något för det. Komposttunnorna betalade sig efter 1-2 år

pacman42 pacman42 skrev:
Hade det inte varit bättre om ens egna AI-styrda robot kör ut dem till vägkanten. Efter att den skottat vägen så klart!
Vore inte en drönare i så fall att föredra, snöskottning ger ju ibland snöhögar och sådana får man ju inte lämna varsomhelst..

S
A Alexn72 skrev:
Som simon säger så kan de stå efter varandra.

Finns inget som säger att du måste ha alla 3 stående ute vid vägen.
Ställ ut den som ska tömmas den dagen och rulla in den andra, om ni har olika tömningsdagar.
Eller dela tunnor med grannen.
Beror helt på vilken kommun och de regler i denna. Olika utrustning på bilarna styr säkert. Själv är jag nöjd med hur de hanterar det i min skånska kommun, 2 st fyrfack. Sms dagen innan tömning etc. etc. Och gubbarna hälsar vänligt när de tömmer. För min andra fastighet bävar jag för TRE soptunnor, som ska ställas ut på vägen, eller anpassning nära gatan (vilket jag inte kommer att göra, varför ska jag riva bort 2 meter av min häck ?). Och jag undrar var de rekryterar de som tömmer, sura gubbar som lämnar tunnorna hej vilt inte alls på sin plats.

N
pacman42 pacman42 skrev:
Vår app ger ingen påminnelse...
Synd för det är en riktigt bra funktion liksom att få meddelanden om vattenläckor, avstängningar och annan info som rör vatten och avfall. Dessutom historik och kommande tömningar samt fakturor m.m.
En riktigt bra app helt enkelt.

S Snurrespratt skrev:
Beror helt på vilken kommun och de regler i denna. Olika utrustning på bilarna styr säkert. Själv är jag nöjd med hur de hanterar det i min skånska kommun, 2 st fyrfack. Sms dagen innan tömning etc. etc. Och gubbarna hälsar vänligt när de tömmer. För min andra fastighet bävar jag för TRE soptunnor, som ska ställas ut på vägen, eller anpassning nära gatan (vilket jag inte kommer att göra, varför ska jag riva bort 2 meter av min häck ?). Och jag undrar var de rekryterar de som tömmer, sura gubbar som lämnar tunnorna hej vilt inte alls på sin plats.
Själv har jag 4fackskärl (2st) och det ena kärlet töms var 2 vecka(kompost och restavfall bla) och det andra var 4 vecka. Men vill jag bara ställa fram det ena kärlet och ha det andra som staty i vardagsrummet så är där inget som hindrar...
Det blir mer jobb för mig själv men inget som hindrar...

Likaså... Att kompostera själv kräver 0 engagemang med kommun eller sopbilen.

Men att slippa tömning av kompost kräver mer.

F
F Frågan skrev:
Har precis fått hem infon om hur lagkraven på fastighetsnära sopsortering kommer införas hos oss. Det blir 3+ tunnor som för varje hushåll tillsammans tar upp 3,5 m i bredd. Sen tidigare har vi en stökig situation då vi har en skafttomt. Infarten är löst genom servitut på grannens fastighet. Servitutet är dimensionerat för en bilväg och är därmed ca 3,5 m brett. Det finns alltså inget utrymme att ställa upp tunnorna annat än som en blockering av vår infart vilket inte är lockande.
Funderingar på andra alternativ:
Rulla iväg dem en bit och ställa dem på vägen utanför grannens staket. Inte populärt.
Rulla iväg dem ännu längre och ställa dem vid en skog/park. Inte populärt.
Svartbygga en plattform bredvid infarten där det är en brant slänt mot en gångväg/allmäning. Har tidigare fått ett nej från kommunen och nu när det är fler och större tunnor är de nog inte mer positiva.

Iom att tunnorna nu är fler än jag har händer så vill jag helst sluta med rullandet och hitta en plats där de kan stå.

Renhållningsbolaget är inte hjälpsamma. Kommunen verkar inte heller vara inriktad på att de ska hjälpa till att lösa det.

Någon som har tips på hur man löser detta? Ska man försöka sig på "fiffiga lösningar" eller "kräva sin rätt" eller "allmän olydnad" tro?
Lösning:
1. Skaffa avfallskvarn i köket (utan att säga nått till kommunen naturligtvis)
2. Gör dig av med alla tunnor utom restavfall (göm nånstans på tomten eller dylikt, du behöver ju ha dem kvar när kommunen vill ha tebax dem)
3. Hantera restavfallstunnan på samma sätt som tidigare.
4. Håll tummarna för att källsorteringen finns kvar på samma ställe som idag.
5. Håll ovanstående för dig själv.

Förutsätter att man bara behöver ha den tunna framrullad som man vill få tömd vid själva tömningstillfället.

• Gilla
H.B. och 2 till
  • Laddar…
vad du behöver är ett ”trash train”

• Gilla
  • Älska
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.